Apelsinen den goda..

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Namnet på denna frukt betyder "apel från Kina" = apelsin. Detta därför att man inte visste hur man skulle benämna denna nya frukt som kom från Kina.

Tack Rinconada! Just idag åt vi lunch på en restaurang i Malaga, tittade på fina apelsinträd vid torget och undrade varför de inte heter samma som fruktens färg (som på t ex spanska, engelska och italienska). Nu kom jag hem och såg detta!

P.S. Min mamma var också väldigt intresserad av ordens ursprung. När jag var ung, tyckte jag att det var mycket irriterande. (Detta var redan innan det fanns Internet.) Varför skulle man alltid utreda varför saker och ting hette si och så? Nu när jag är i medelåldern, har jag blivit precis likadan! Hos oss är det alltså ärftligt, inte yrkesskada; både mina föräldrar och jag är ekonomer.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hahaha! Så kan det gå! Jag kan tillägga då att en del av detta har nog kommit via generna för jag har fortsatt i samma bana som mor min...
----
Jag blev lite intresserad av det engelska ordet (orange) och dess ursprung för jag tänkte att substantivet (=frukten) har varit före adjektivet (färgen). Det engelska ordet är således släkt med tex sanskrit, tamil, farsi, arabiska osv...
Att läsa mer:http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_(word)

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen