Apelsiner och klementiner som växer "fritt"

Jag undrar om någon vet hur det kommer sig att alla apelsinträd och klemntinträd som finns på trottoarerna som prydnad inte blir "pallade" på sin frukt utan istället finner man många av dessa frukter liggandes på gatan, krossade eller fullt ätbara. Är det förbjudet att ta av dessa frukter, alltså de som växer på kommunens mark? Jag kan förstå att man inte får gå dit med en 10 kg påse och plocka, men för eget bruk (en eller två)? Om det är förbjudet, vad är straffet? Om det är tillåtet, varför tar ingen dessa mogna frukter?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Eva!

Alltså jag har för mig att dom inte är ätbara...smakar illa...
Vet inte men "nån" har sagt det till mig :giggle:
Typ "prydnadsfrukter" :) Kan ha fel...har ju inte smakat.

Chao P think

Jag tog en som såg ut som en clementin nu när jag va i Gran alacant i november. Den va mkt sur och besk.

Hej det är pomerans du har smakat på mycket sur o besk thumb Clementinen skapades 1902 genom en korsning av mandarin och pomerans

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jaha :) kul att veta. Trodde det va omogna clementiner

Nej plocka gärna och skala dom och låt dom torka mal dem sedan och baka bröd recept finns att hämta om du Googlar baka med pomeransskal jul1 Min mormor använde apelsinskal

Last edited:
Man kan koka marmelad av dem har jag hört. Men inte testat själv. Det behövs ju mycket socker i marmelad.

Tyvärr står träden ofta vid trafikerade genomfartsgator
som tex Av Cortes Valencianas och Diego Ramirez Pastor.
Kanske inte så bra att använda dom.

Chao P think

Nya trådar

Back
Toppen