Aquagest Lavante - Vatten

Hej

Jag har en fråga som någon kanske kan tipsa om, när jag köpte huset berättade min jurist följande: om man vill byta klient på vattenräkningen hos Aquagest Lavante måste man låta en arkitekt rita huset och sedan begära en namn ändring, detta skulle kosta ca: 500€.

Juristen förslog att man helt enkelt behåller tidigare husägare på detta avtal och ser till att man alltid betalar räkningar för att slippa en avstängning av vattnet som kan bli komplicerat!?

Detta har fungerat ett år -men man undrar kan det verkligen vara riktigt att man inte kan ändra utan rita hela huset igen? huset är byggt 2006 och bytte ägare 2009 & 2011 borde inte vattenbolaget veta vad de behöver?

Någon som kan tipsa?

Mvh

Joe

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har fortfarande inte givit upp.... Så här enkelt är det att byta namn på kontraktet, vi deras engelska information kom följande:

Documents required for the process

Autorización escrita en caso de delegación
Contrato firmado
Documento de habitabilidad de segunda ocupación
Documento de habitabilidad o cláusula de compromiso aportación posterior
Domiciliación Bancaria
Fotocopia de documento acreditativo de poderes o constitución (en caso de que el titular sea una sociedad/comunidad de propietarios)
Fotocopia del documento acreditativo de apertura o declaración de actividad o licencia fiscal o licencia medioambiental (en caso de uso no doméstico)
Fotocopia del D.N.I./C.I.F. del peticionario o representante
Fotocopia del soporte de constitución de la comunidad
Fotocopia del título acreditativo del derecho de uso: escritura, contrato compra o arrendamiento (opcionalmente, nota registro)
Lectura Contador
Licencia Apertura/Actividad
NIF-NIE-CIF de la persona autorizada en caso de delegación
NIF-NIE-CIF del titular

spainsmile

Rita om huset är lite overkill.
Du behöver igentligen "bara" följande (för en privat lght/hus)

"Liciencia municipal de ocupacion" är ett slags cert som du fàr fràn kommunen som säger att din bostad är just det, en bostad och inget annat.
Lagfart (eller hyreskontrakt om ditt namn inte stàr pà lagfarten)
Pass + NIE (eller DNI om du nu har det)
Kontonummer för autogiro

När det gäller namnbyte sà är de ibland inte sà petiga med alla dokument. Som en anekdot hände detta mig för x antal àr sedan. Vi hade inte bytat namn pà kontrakt eftersom de ville ha en jädrans massa papper, sà vi struntade i det. dà för 5/6 àr sedan hade vi en vattenläcka under mark, och fick inte vetskap om denna förrän den dag dà vi fick en räkning pà nästan 700€.
Eftersom kontraktet inte stod i vàrt namn, kunde vi i princip skita i att betala skulden och istället fixa nytt kontrakt. När min fru "ràkade" nämna detta för tjejen pà Aquagest, gick ett namnbyte plötsligt väldigt fort och behövde bara DNI och en bekräftelse pà att det konto som de redan hade pà autogiro var i vàrt namn.

Last edited:
Nej man behöver inte alla dina uppräknade papper Joe,
iaf inte på Agamed. Nya escrituran och lite ID-papper o kontonr.

Tycker din jurist inte var så "kul" som uppmanar att stå kvar
med gamla ägaren på kontraktet. Naturligtvis vet ju inte gamla
ägaren om det. Tänk om alla skulle göra så :( inte alls ovanligt
med läckor i bostäderna.
Det kan ju hända oförutsedda saker som gör att fakturor inte
betalas :( Inte så roligt då om man sålt och tror att nya ägarna
ser till att få över kontrakten.
Dessutom kommer ju ev brev till gamla ägaren.

Ciao P :eek:

Last edited:
Många märkligheter har man råkat ut för i Spanien ffa. den olidliga byråkrati
med folk överallt som älskar att stämpla papper.
Jag gjorde en intern försäljning av min bolagsägda fastighet till min son och ville då ansluta honom till mitt bankkonto eftersom det var enklare för oss.Men det gick inte ,då krävdes fullmakt och denna kunde ju senare återkallas så ev. fakturor ej blev betalda.
Nåja han öppnade ett nytt konto och nu dras vattenräkning och hemförsäkring på hans konto men elräkning,suma ,communidad på min??
Trodde man hade någon ordning på vem som äger och vem som skall betala alla räkningar:confused:,men jag bryr mig inte då jag ändå betaler alla räkningar och orkar inte trassla med myndigheter

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Många märkligheter har man råkat ut för i Spanien ffa. den olidliga byråkrati
med folk överallt som älskar att stämpla papper.
Jag gjorde en intern försäljning av min bolagsägda fastighet till min son och ville då ansluta honom till mitt bankkonto eftersom det var enklare för oss.Men det gick inte ,då krävdes fullmakt och denna kunde ju senare återkallas så ev. fakturor ej blev betalda.
Nåja han öppnade ett nytt konto och nu dras vattenräkning och hemförsäkring på hans konto men elräkning,suma ,communidad på min??
Trodde man hade någon ordning på vem som äger och vem som skall betala alla räkningar:confused:,men jag bryr mig inte då jag ändå betaler alla räkningar och orkar inte trassla med myndigheter

Det smidigaste Louis hade varit att öppna nytt konto på bådas namn, föra över allt från det gamla och avsluta detta och sedan ändra så alla avgifter dras från det nya. Lite bökigt men allra bäst så blir där inget klabb efter det samt bara en bankavgift istället för 2 som du har nu.

//Eckhoff

Nya trådar

Back
Toppen