Arv/testamente

Karin S

Ny medlem
Fick följande meddelande från vår spanska advokat. Är det någon som kan förklara hur man ska göra? Vi är endast sambos och har inget testamente i Sverige, vi är båda ägare till vår spanienlägenhet.

"Vi skriver dig för att informera er om att i enlighet med Förordningen 650/2012 Europaparlamentets och rådets 4 JULI 2012, den 17 augusti 2015 upphör möjligheten att välja vilken lag som skall styra ditt arv eller testamente. Därför måste du registrera ett nytt testamente innan dess, om du vill att din nationalitets lag som ska tillämpas."

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Typiskt nog hittar jag inte den texten jag skulle vilja klistra in här men länkar till det här istället:
http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=20169%C2%A7ionId=71
I augusti 2015 börjar en ny EU-gemensam lag gälla (har för mig att Danmark, Storbritannien och Irland har valt att stå utanför), som berör vilket lands arvsrätt som ska gälla.
Fr.o.m. augusti är det det landets arvsrätt där man har sin stadigvarande hemvist (domicilprincipen) som gäller, d.v.s. anses man bosatt i Spanien är det den spanska arvsrätten som kommer gälla. Genom att skriva ett spanskt testamente där man anger att man vill att den svenska arvsrätten ska gälla kommer man undan den biten.

Jag förstår inte vad er jurist menar med att det är kört efter 15 augusti??

Jag hoppas det här är till en liten hjälp. :)
/Helen

Det skulle alltså för vår del innebära att svensk arvsrätt gäller eftersom vi är skrivna i Sverige? Och det är så vi vill ha det. Endast ifall vi skriver oss i Spanien och inte vill att spanska regler ska gälla bör vi skriva testamente i Spanien?

Karin S:
Det gäller ju bara residenta personer....

Advokaten vill väl bara upplysa och hoppas på att han får skriva
eller skriva om testamenten...kanske?

OT: Men det är bra att ha ett spanskt testamente för det underlättar otroligt
mycket för ev arvingar som slipper en hel del bekymmer. Testamenten registreras
centralt här. I Sverige kan man ju skriva ett och hoppas det hittas...ingen registrering behövs.

Här en tre sidor diskussion om arv och nya förordningen...

http://spanienforum.se/leva-och-bo-i-spanien/7934-arvs-raett-spanien.html

P thumb

Last edited:
Det skulle alltså för vår del innebära att svensk arvsrätt gäller eftersom vi är skrivna i Sverige? Och det är så vi vill ha det. Endast ifall vi skriver oss i Spanien och inte vill att spanska regler ska gälla bör vi skriva testamente i Spanien?

Hej Karin!
Long time no see...Det är precis som P. säger, det gäller endast residenta och det vet jag ju att inte ni är. Simma lugnt :simma:!
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Instämmer med det P och rocio skriver - Det gäller personer residenta i Spanien och att det är väldigt bra att ha spanska testamenten.
/Helen

Nya trådar

Back
Toppen