Avdrag på depositionen för lägenheten

Status
Stängd för vidare inlägg.

nansin

Ny medlem
Hej,
jag har just flyttat från Spanien (Barcelona) och lämnade där vår lägenhet som vi lagt deposition på 2550 euro (vi hyrde genom en mäklarfirma). Nu får vi veta att de tänker dra av 350 euro från den pga att de vill måla om lägenheten, eftersom vi målat en fondvägg samt gjort väggdekorationer (obs snygga och välgjorda). Jag undrar bara om det är normalt att de är så hårda med sådant? Vi frågade dem innan vi målade väggen och de sa att det var helt ok att måla om och så. Nu gnäller de ju dock på att vi inte "lämnar lägenheten som den var" dvs med helt gulvita väggar i alla rum.

Och är 350 euro ett bra pris om de nu absolut måste? Lägenheten är på ca 45 kvadrat. Sen undrar jag om det är värt att ens försöka bestrida detta eller om det bara är att bita i det sura äpplet och låta dem dra bort de där pengarna..? :(

Tack på förhand för synpunkter ch tips osv.
//Anna

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Välkommen till SpanienForum...

och bra svar du gav om studier i annan tråd..

Först betr depositionen...Är det verkligen riktigt den summan?
2550E ? Mucho dinero :mad:

Betr målningen så är det väl inte ockerpris (350E) om dom anser att
dom måste måla om hela rummet/ lgh:en. Kanske blir för stor skillnad
att bara måla om en vägg...Kanske måste spackla först där dekoren är...

Ja inte vet jag, kanske någon annan vet bättre...:confused:

Saludos P ;;;;;)

Tack! :D och tack för svaret.

Ja, det var 3 månadshyror :( den mäklarfirman försökte fiska ur oss ännu mer men vi förhandlade till slut ner det till 3 månader... hade 850 i hyra. Känns jävligt surt särskilt sen jag ser lägenheten ute på annons nu och de sänkt hyran till 790... Men men så kan det vara när man är rookie och desperat för att få boende. En livserfarenhet rikare i alla fall. Heh. Kan ju varna alla som vill hyra i Barcelona att inte göra det av Habitatges Madrazo...

Nej jag tänker att det kanske är ett okej pris med tanke på att det är 3 rum plus att de lär ju behöva måla ett par lager över fondväggen som är ganska mörk och sådär. Kollat runt lite på annonser om att måla lägenheter osv och det verkar ju vara ett okej pris.

Orkar inte tjafsa med dem, det har vi redan gjort tillräckligt... Hah. Jaja, jag svarar dem och okejar och sen är det bara att vänta och se hur lång tid det ska ta för dem att masa sig till banken och sätta in pengarna. ;)

hej, tyvärr så är detta vanligt och helt "normalt" betalar detta för kunna "återställa" lägenheten när hyresperioden är slut! Dåligt dock om de godkände och visste om ert måleri innan!? Har själv varit med om detta men då lämnade de tillbaka en del dock, det lönar sig att prata med de om detta! Suerte! :)

Du skrev väll ett kontrakt med mäklarfirman?
Det enda som gäller egentligen är att båda parter måste följa det som skrivits under i kontraktet. Om det står att den skall lämnas tillbaka i samma skick så må det vara så, sen kan man ju tycka att det som ändras är till det bättre, men det är upp till mäklarfirman att bestämma om det bör återställas till som det var innan. Ang det pengar ni skall ha tillbaka måste mäklarfirman också följa det som skrivits under i kontraktet. Tex att 1 vecka efter att nycklarna har lämnats tillbaka och lägenheten kontrollerats skall åsterstående deposition betalas tillbaka. Jag rekommenderar alltid vänner att noga ha koll på det man skrivit under, och gärna att den dagen personen som kollar igenom lägenheten skriver under att allt är ok, eller vad dom anser måste återgärdas, så att man inte behöver bråka efteråt om saker som hyresgästen inte kan bevisa eftersom att man redan lämnat lägenheten.
Hoppas att det löser sig, jag tycker inte heller det är värt att bråka om 350 euros, se till att få tillbaka resterande.

Hälsningar Johanna Dagsdotter

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen