Båt och sjöliv i Spanien

gothenburg

Ny medlem
God eftermiddag.

Min fråga till alla er på forumet verkar ännu inte ha tagits upp. Hur fungerar båtlivet i Spanien. Här i Sverige, främst på västkusten, blir det allt fler fritidsbåtar och allt längre köer till båtplats.

Hur går det till när man äger en båt i Spanien? Här i Sverige finns det inget centralt båtregister och att köra båtar under 12x4 meter kräver, än så länge, ingen utbildning.

Spanien är ju ett stort land så det skiljer sig antagligen mellan olika delar av landet när det kommer till båtplatser och priser på dessa. Men är det någon som har kunskap om detta kan ni gärna dela med er.

Tack på förhand.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Såg en annons på spaniaavisen.no angående att båtlicens är ett krav i Spanien, fanns som radannons i Papiravisen. Vad detta innebär vet jag tyvärr inte men någon annan kanske vet mer om båtar :). Har försökt att leta fakta men inte hittat ngt.

Lotta

Internationell bàtlag gäller. Du behöver ingen licens för att framföra en motorbàt upp till 4m eller max 10kw motor. samt segelbàtar upp till 5m.
För bàtar upp till 8m màste du ha "Patrón de Navegación Básica" Finns inte i Sverige
För bàtar upp till 12m màste du ha "Patron de Embarcaciones de recreo". Vilket motsvarar förarbevis.
För bàtar upp till 20m màste du ha "Patron de Yate". Vilket motsvarar kustskepparintyg
För bàtar längre än 20m màste du ha "Capitan de Yate" vilket motsvarar skepparexamen.

Tack för svaret. Hur går man tillväga för att ta "körkorten" och måste man ta nytt om man har svenskt förarbetvis?

Internationell bàtlag gäller. Du behöver ingen licens för att framföra en motorbàt upp till 4m eller max 10kw motor. samt segelbàtar upp till 5m.
För bàtar upp till 8m màste du ha "Patrón de Navegación Básica" Finns inte i Sverige
För bàtar upp till 12m màste du ha "Patron de Embarcaciones de recreo". Vilket motsvarar förarbevis.
För bàtar upp till 20m màste du ha "Patron de Yate". Vilket motsvarar kustskepparintyg
För bàtar längre än 20m màste du ha "Capitan de Yate" vilket motsvarar skepparexamen.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Den radannons jag hittade på Spaniaavisens hemsida (Papiravisen) erbjöd utbildning, fanns både kontaktperson,hemsida och telefonnummer. Gå in på Spaniaavisen.no och ladda ner Papiravisen och gå till sid 25 Rubrikk Annonser.

Lotta

Tack för svaret. Hur går man tillväga för att ta "körkorten" och måste man ta nytt om man har svenskt förarbetvis?

Nej, men du màste eventuellt ha dom översatta och "validerade" (?) Jag fick min kustskepparexamen "bytt" mot den spanska för 12 àr sen. Dà behövde jag bara betala en admin avgift pà 5000 pts. Hur det är nu har jag ingen aning om

Nya trådar

Back
Toppen