Bank avgift

janroc

Medlem
Hej,

Har DB som bank.
Är 24,11 EUR i kvartalet en rimlig kostnad för ett bankkonto, jämfört med andra banker?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hmm... vi har inga såna avgifter alls. Jag kollade just på frugans konto - lättare att se eftersom det är mycket färre transaktioner - och det enda är €15 i årsavgift för bankkortet, men ingen avgift för själva kontot.
Men jag tror det är mer avgifter för "icke resident"-konton än om man är bosatt här.
Vi har La Caixa, men det var ursprungligen en annan bank - CajaCanarias, och det kanske är andra avgifter för oss... jag vet att det är lägre avgifter än de "normala" på banköverföringar och liknande, eftersom vi ursprungligen hade CajaCanarias.

Hmm... vi har inga såna avgifter alls. Jag kollade just på frugans konto - lättare att se eftersom det är mycket färre transaktioner - och det enda är €15 i årsavgift för bankkortet, men ingen avgift för själva kontot.
Men jag tror det är mer avgifter för "icke resident"-konton än om man är bosatt här.
Vi har La Caixa, men det var ursprungligen en annan bank - CajaCanarias, och det kanske är andra avgifter för oss... jag vet att det är lägre avgifter än de "normala" på banköverföringar och liknande, eftersom vi ursprungligen hade CajaCanarias.

Denna mantenimiento-avgift är endast för konton för icke residenta.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kostnaden specas som "LIQUIDACIÓN CUENTA" så 24,11 låter mycket?

Det är förmodligen underhållsavgiften som avses men det är ett sådant ojämnt, och högt, belopp, 24,11€ think. Man kan ju verkligen fundera på hur bankerna har mage att ta betalt för att dom får låna pengar av oss kunder för att få ränta på.
rocio

Du och Pooh är ju residenta så ni har inte denna s.k. underhållsavgift. Man kan ju undra vilka avgifter som belastar banken med icke res.konton, men inte res.konton...Det enda jag kommer på är avgiften på c:a 35€/vart annat år som det tydligen kostar banken att upplysa Skattemynd. om vårt fortsatta "icke residenta" konto. Men den kostnaden är dom snabba att dra på våra konton så det betalar vi ju själva :(.
Man skulle ha ägt en bank. Dom verkar tjäna storkovan världen över.
rocio

Du och Pooh är ju residenta så ni har inte denna s.k. underhållsavgift. Man kan ju undra vilka avgifter som belastar banken med icke res.konton, men inte res.konton...Det enda jag kommer på är avgiften på c:a 35€/vart annat år som det tydligen kostar banken att upplysa Skattemynd. om vårt fortsatta "icke residenta" konto. Men den kostnaden är dom snabba att dra på våra konton så det betalar vi ju själva :(.
Man skulle ha ägt en bank. Dom verkar tjäna storkovan världen över.
rocio

Den kostnad varandra år för "icke residenta" fick vi snabbt.
CERTIF.NO RESIDENTE -31,96

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Jag betalar 96 euro per år för ett icke res. konto hos Sabadell, då ingår ett Mastercard och kostnadsfria transaktioner.

Jag har fått till svar ang. avgifter att det är en avgift för no recident + månadsavgift = grundavgift för kontot + 50 cent för alla transaktioner över 5 st typ autogiro uttag bankomat o överföring från Sverige Handla med kortet kostar inget Det blir en hel del pengar av det kunde få ett kort som inte har avgifter om man satte in 70000 Euro på ett konto Har Sabadell bank

Jag har fått till svar ang. avgifter att det är en avgift för no recident + månadsavgift = grundavgift för kontot + 50 cent för alla transaktioner över 5 st typ autogiro uttag bankomat o överföring från Sverige Handla med kortet kostar inget Det blir en hel del pengar av det kunde få ett kort som inte har avgifter om man satte in 70000 Euro på ett konto Har Sabadell bank

Vi ändrade vårt konto till ett lönekonto efter ett år så slapp vi alla avgifter, det ända är att vi måste sätta in minst 700€ i månaden men dessa kan jag senare flytta tillbaka till Sverige igen om jag så önskar));)

//Eckhoff

Bancosantander har ett lojalitetskoncept "Queremos ser tu banco" som inte är så svårt att uppfylla. Då försvinner alla avgifter.

Kutxa Bank tar 30E per år för ett rent transaktionskonto utan bankkort (jag är icke resident). Jag erbjöds även husförsäkring som kostar 30E per år, ett erbjudande jag antog.
mvh/mixt

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hej,

Har DB som bank.
Är 24,11 EUR i kvartalet en rimlig kostnad för ett bankkonto, jämfört med andra banker?

Hej Janroc!
Är du säker på att det är per kvartal?Jag har också DB bank och betaler
24,11E/halvår
Samt varje betalningstransaktion via internet tar dom 1,57E för.

Bankerna är ju en oligopolmarknad,så det är kunden som hela tiden sponsrar genom höjda avgifter;:(

Fungerar bättre i Sverige med nischbankernas inträde som fått dom stora drakarna att utsättas för konkurrens
Har själv inte en krona på storbankerna samt gör mina aktieaffärer via nischaktörer

Hej Janroc!
Är du säker på att det är per kvartal?Jag har också DB bank och betaler
24,11E/halvår
Samt varje betalningstransaktion via internet tar dom 1,57E för.

Bankerna är ju en oligopolmarknad,så det är kunden som hela tiden sponsrar genom höjda avgifter;:(

Fungerar bättre i Sverige med nischbankernas inträde som fått dom stora drakarna att utsättas för konkurrens
Har själv inte en krona på storbankerna samt gör mina aktieaffärer via nischaktörer

Hej,
Nä jag är inte säker på att kostnaden är för ett kvartal, så därför försöker jag kontakta banken. Jag fråga min advokat och dom sa kvartal.
Men om du betalar samma kostnad för ett halvår så låter det mer rimligt i mina öron och det kan också förklara att jag inte har sett denna kostnad förut.
Tack för svaret. graciass

Hej,
Nä jag är inte säker på att kostnaden är för ett kvartal, så därför försöker jag kontakta banken. Jag fråga min advokat och dom sa kvartal.
Men om du betalar samma kostnad för ett halvår så låter det mer rimligt i mina öron och det kan också förklara att jag inte har sett denna kostnad förut.
Tack för svaret. graciass

Janne!
Du har väl internetuppkoppling mot ditt konto och kan då ta ut ett kontoutdrag för ett helt år
Louis

Janne!
Du har väl internetuppkoppling mot ditt konto och kan då ta ut ett kontoutdrag för ett helt år
Louis

Självklart Louis,
Jag jobbar med IT så det är inga problem. s k r i v a

Har bara haft kontot sedan runt Juni 2014 och detta var den första gången vi såg kostnaden, därför kontaktade vi advokat firman och dom sa att det var en kvartalskostnad som visar sej var ett halvårs kostnad enligt dej.
Så nu är jag lugn, tack.

Cajamar, 15 Euro / kvartal (icke resident).
Har man minst 1037 Euro på sitt konto så är det gratis.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen