Bankkonto

SatuJ

Ny medlem
Hej, har sökt i forumet men inte hittat.
Kan man öppna ett bankkonto i Spanien innan man flyttar, så man kan spara och överföra lite pengar på.
Eller måste man vara resident? Vilka banker rekommenderas?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det går utmärkt men man behöver ett "NIE nummer" som lätt fås på spanska ambassaden i Stockholm eller på ett spanskt konsulat i Sverige. Går även att söka NIE på plats i Spanien men tar lite mer kraft och tid. Vad gäller bank finns nog många förslag . Vi har Sabadell i centrum av Torrevieja där det finns svensktalande personal. Vi är nöjda med den banken.

Kan man skaffa nie-nummer om man inte än är bosatt i Spanien?

Hej Satu!
Dom flesta som vill ha NIE är ju inte bosatta här.
Det kan gälla köp, hyra eller jobba.
Här nere vill väl La Policía ha en anledning till varför man ska
ha NIE.
På ambassaden i Sthlm verkar dom inte ens fråga om det eller vad säger ni som ansökt
via dom eller måste man fylla i anledning?

Även på honorärkonsulaten i Göteborg och Lund har man kunnat söka NIE.

En del har lyckats öppna bankkonto utan NIE (jag tex) på Sabadell i centrum
av Torre. Kanske går nu med. Prova att beställa tid hos Pablo Ek-Diez på övre våningen som talar svenska. 965706280.
Kan ju vara hårdare regler nu men fråga kostar ju inget. Man kan ju säga att man vill köpa och vara väl förberedd :D
Förutsätter att man är i denna stad så klart.

Chao P thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej
Jag har nyligen köpt lägenhet betalat kontant, alltså skall ej låna eller ha annan kredit.

Behöver nu konto för att betala löpande utgifter.
Har fått via advokat kontakt med Sabadell.......

Men herre jösses vilken tid det tar...och allt vill dom veta exakt vad jag deklarerar för och utförligt noga vad jag sysslar med.

Är egen företagare inom bygg men nu vill dom veta vad jag bygger och hur jag bygger??
Ytterst märkligt men jag har svarat så nu dröjer det väl bara 1 månad till...suck!

Kanske fel person jag har kontakt med på Sabadell?

Hej!

Ja om du öppnar på avstånd kanske det tar tid :)
Inne i city så har du ju svensktalande Pablo se ovan inlägg,
t.om bankdirren är svensk där på Calle Azorin. Men dom kanske har
ändrat rutiner nu pga vitvaskning o dylikt.
Torrevieja handlar det om i fall du har annan ort.

Chao P :sol:

Hej
Jag har nyligen köpt lägenhet betalat kontant, alltså skall ej låna eller ha annan kredit.

Men herre jösses vilken tid det tar...och allt vill dom veta exakt vad jag deklarerar för och utförligt noga vad jag sysslar med.

Är egen företagare inom bygg men nu vill dom veta vad jag bygger och hur jag bygger??
Ytterst märkligt men jag har svarat så nu dröjer det väl bara 1 månad till...suck!

Märkligt förfarande:confused:,jag köpte också kontant och inte en fråga om sysselsättning osv.Enda önskan för att öppna kontot var en insättning på 50E.Kontot öppnades med kort och allt på 30min.

Har Deutsche bank

Ska man endast skaffa semesterboende går det bra att fixa NIE via ambassaden i Stockholm. Planerar du att flytta och bli resident kan du INTE göra det via ambassaden (det måste göras på plats i Spanien). De som har fått NIE på ambassaden trots residensia-planer har på något vis "smitit igenom". :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hej

Hej det där som du beskriver är bara om du skall låna pengar det vet jag .Jag har Sabadell öppnade konto o internetbank för att kunna se mina räkningar o hur mycket pengar jag har på kontot betalade kommer inte ihåg en liten summa till mitt bankkort har fungerat väldigt bra

NIE har jag ordnat för länge sedan, skall nu låta handläggaren få några dagar till annars tar jag ett annat kontor. Detta kontor ligger i Puerto Mazzaron.
Jo jag köpte en lägenhet i Isla Plana efter 2 års jagande :-)

Ang "vitvaskning" så har banken redan fått uppgifter från min bank i Sverige.

Kollade upp tjejen på Sabadell hon är ganska färsk började i mars 2014 så hon vill kanske imponera på chefen.

Hmm....nu har jag fått svar av banken att dom skickat handlingar till min advokat samt handlingar till mig för underskrift den 1/12......har ännu inte dykt upp några papper.

Nu har hon mailat dessa papper som jag skriver ut och skriver under......är 5 st A4 papper på spanska som skall skrivas under, skickar idag rekommenderat.

Kontonummer har jag fått av min advokat men enligt banken kan jag inte nyttja det förrän dom får tillbaka handlingarna med underskrift.

Så nu får jag vänta med försäkring, vatten, el mm.

Visste innan köp att Spanien ligger efter......ja ja.....

Hmm....nu har jag fått svar av banken att dom skickat handlingar till min advokat samt handlingar till mig för underskrift den 1/12......har ännu inte dykt upp några papper.

Nu har hon mailat dessa papper som jag skriver ut och skriver under......är 5 st A4 papper på spanska som skall skrivas under, skickar idag rekommenderat.

Kontonummer har jag fått av min advokat men enligt banken kan jag inte nyttja det förrän dom får tillbaka handlingarna med underskrift.

Så nu får jag vänta med försäkring, vatten, el mm.

Visste innan köp att Spanien ligger efter......ja ja.....

Hej!

Alla banker i Europa erbjuder handlingar på engelska! varför får du inte det!?

Joe :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

erkki, denna info fick jag av banken i november:
Mitt namn är ----- och jag är glad att meddela att jag är en bankrådgivare på Sabadell Solbank gren i Puerto de Mazarron.Dina spanska lager, har P.AL.S bara bad mig att öppna dig en bytesbalans och de har gett mig en kopia av ditt pass tillsammans med dina kontaktuppgifter.För att öppna konto i ditt namn, skulle jag vara tacksam om ni kunde fylla i det bifogade frågeformuläret, och sedan om du kan skicka tillbaka den till mig via e-post eller fax om det är mer bekvämt för dig (0034 968 155 797 ).Så fort jag har enkäten tillbaka vederbörligen ifyllda, kommer jag öppna en bytes heter Key Account Plus speciellt utformad för icke bosatta i Spanien (Jag har bifogat en del information om kontot).För att ge dig en idé, enligt en kvartals fast avgift du njuta av din dag till dag bank utan extra-avgifter:
o Inga administrationsavgifter
o Inga provisioner för överföringar (inhemska överföringar och överföringar inom EU) 1 eller inhemska kontroller.
o Kort fritt att utfärda och underhåll avgift, både betal- och kreditkort (Visa Classic).
o Fee-Free kontantuttag i uttagsautomater ServiRed (upp till 12 uttag per kvartal för icke-Sabadell Group bankomater)
o Telefon och internet tillgång till BS Online
o Fri översättningstjänst
Den kvartals fast avgift är bara 24 € och du kommer att få ett bankkort, kreditkort (när vi har din NIE-nummer) och en Internetbank kort.
Tveka inte att kontakta mig om du har några frågor.
Jag ser fram emot att höra från dig snart.

Efter jag fyllt i dessa enkäter/handlingar
Fick jag nya handlingar där dom vill veta exakt vad mitt arbete går ut på och den senaste inkomstdeklaration.

Joe Spanien, Igår fredag kom orginalpapper på engelska men antar att de undertecknade handlingar jag återsänt dom på Spanska duger.

Help improve Google Translate

Nya trådar

Back
Toppen