BB4S Broadband4spain.com

Rock

Ny medlem
Hej,

Jag vill installera wifi i min bostad i Nerja. Jag önskar ett stabilt nät med kapacitet för att titta på SVTPlay, Netflix typ. Jag har kollat på olika alternativ t ex BB4S (Broadband4spain.com). Har någon, gärna Nerja-bo, erfarenheter att dela med sig av?
MVH
Rikard
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Rikard,
Ja detta med ett stabilt och bra bredband, är ett återkommande gissel!

Jag har Radhus i Nerja, och har tills nu använt mig av "PCP Nerja" på inrådan av den lokala uthyraren.

Det är ett lokalt WiFi som man via en antenn kan köpa access ut mot Internet. Kostar inget..och man kan köpa med Kreditkort/Paypal. Låter ju bra men...är inte så bra.

PCP Nerja.. korkar fullständigt igen vissa tider, förmodligen för att de säljer mer access än de har kapacitet för! Kan gå ganska bra vid 07.00 tiden, för att kl 10.00 bli stopp!

Fick en förklaring av min uthyrare: Jo det var tänkt för vanlig e-post, men man kör ju IPTV och laddar hem film via nätet, så det funkar inte! - Jojo...den förklaringen låter en aning krystad, eller hur?

Hur som...jag har frågat BB4S..som verkar seriösa...men jag får ingen signal där jag har huset, så det föll på det!

Har nu beställt ADSL via landlina och då via Telefonica/ Moviestar...så det återstår att se hur bra det verkligen är då det blir installerat!

Så kolla med BB4S och se OM du kan få till din adress, det är mitt råd.
Om inte...ja då kanske du med får köra ADSL med gammal hederlig koppar kabel?
 
Jag tittar ibland på Netflix, givetvis då med Svenskt konto, Vet inte om det fungerar med MediaHint eller Hola eftersom jag har "SeSvenskTV" som hoppar in när det behövs.
Göran/Esteponathumb
 
Hej,

Jag vill installera wifi i min bostad i Nerja. Jag önskar ett stabilt nät med kapacitet för att titta på SVTPlay, Netflix typ. Jag har kollat på olika alternativ t ex BB4S (Broadband4spain.com). Har någon, gärna Nerja-bo, erfarenheter att dela med sig av?
MVH
Rikard

Hej.
Jag har tjötat om detta i tidigare inlägg
, men skriver igen för säkerhets skull.
WiFi är inte optimalt för t.ex IPTV eller annan streamad TV via dator. På BB4S,s hemsida har jag kopierat denna rad

* May not be suitable for all types of medium-high definiation IPTV

Det handlar alltså inte om tillräcklig bandbredd t.ex upp till 10MB/sek, kan räcka med 3.4 om man har tur. Det handlar om kvaliten på sändningen/stabiliteten kan man säga. Kan mätas med t.ex Pingtest.net. Du bör ha en Pingtid/Latency av, helst max 50-60 ms, och ett Jitter (variation) på helst under 5ms.

Tyvärr har jag inte hittat någon leverantör som nämner detta. Också trist att behöva betala om det inte fungerar, men vad ska man göra. Ledsen om jag "målar fan på väggen, men så är det. ADSL är mycket stabilare, men fast jag oftast har ca 8,5 MB/s i bandbredd/Ping på 55/Jitter 1-3, så jäklas det ibland kvällstid. OBS/Det kan ibland i sådana lägen hjälpa att stänga av Routern (dra ur sladden), vänta ett tag och starta igen för att bli kopplad via en annan server. (Det finns ju många vägar att ta sig från plats A-B

SVT, Netflix och TV4Play (Premium) sänder med ganska bra signal. Däremot är ViaPlay ibland värdelöst och vill knappt starta. Bekräftas också av många inlägg på deras hemsida när klagomål kömmer från killar som har Fiber 100/100

Göran
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Finns det inte via kabel-tv?

I USA fick jag 50 mbit på en koaxial-anslutning och hade jag betalat mer hade jag kunnat få högre.
 
Hej,

Tack för era inlägg och förklaringar! Just BB4S kunde inte leverera till min adress men de var väldigt tillmötesgående. Deras rekomendation var Movistar.
Rikard
 
Jag använder också Sesvensktv och tittar på SVT, TV4 Play+TV4 Play Premium, Netflix m.m. Det fungerar utmärkt till 99%. Filmnet däremot kan man inte se utomlands tydligen (inte jag iaf). Den där 1% kan kanske då avhjälpas med att slå av routern. Jag har inte vetat att man blir kopplad till en annan server då ));). Tack för den informationen! Jag gör mest som jag blir tillsagd när det gäller elektronik (endast då :)), utan att veta VARFÖR.
rocio
 
Jon78; Det vi svenskar/amerikaner kallar kabelTV existerar inte. Det spanjorerna oftast menar när det står "kabelTV" i annonser, är alltså bredbands-TV, då med spanska program.

Det pratas mycket nu om satsningar på Fiber, men när?

Roccio; Var inte så bygsam! Du fixar det mesta superbra. Om jag har mycket störningar (buffring och låst bild) på vissa helger och kvällar, går jag in på www.pingtest.net och kollar. Du måste svara OK på en del frågor bl.a. om Java för att det skall fungera. Det är inte alla webläsare som tycker om programmet, men det är bara att köra på. Hamnar du då på ett Pingvärde av 50-70, och Jitter av 1-5(ca) så finns det inget att göra. Men det har hänt enstaka gånger att Pinget kommer upp i över 1000ms. Då är det dags att starta om Routern.

Du får också på Pingtest ett betyg A och neråt, och du behöver ha lägst B för att TV skall fungera. (Det var länge sen vi fick betyg, i alla fall jag)

Göran (Ba+)));)
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jon78; Det vi svenskar/amerikaner kallar kabelTV existerar inte. Det spanjorerna oftast menar när det står "kabelTV" i annonser, är alltså bredbands-TV, då med spanska program.

Det pratas mycket nu om satsningar på Fiber, men när?

[

ONO har ju kabelTV. Har alltid haft fiber och de började nàgon gàng i slutet pà 90-talet. Iofs finns de ju inte överallt.
 
ONO finns i stort sett inte på Costa del Sol (eller Nerja) men det tar minst en halvtimmes intensivt googlande för att få reda på detta. Ingen man kan kontakta via mail, osv. Hatar såna j--a företag som tyvärr finns många av i den här branchen,angryy
 
Rocio - får man fråga vad du har för internetlösning?
Rikard
Vi har haft www.telitec.com i många år och det fungerar utmärkt. Inte så billigt, men säkert. Vi betalar c:a 50€/mån. inkl. 120 min/mån. tel.samtal inom Europa gratis. Vi "ställer av" ADSL och betalar bara tel.abb. 11 el. 12€/mån. när vi är i Sverige, c:a 6mån/år. Vi betalar för 4mb men får ut 5-6mb där vi bor.
rocio
 

Nya trådar

Back
Toppen