Begära i lön för erbjudet jobb i Barcelona?

Hawkeye

Ny medlem
Jag skall på slutintervju för ett högkvalificerat jobb i Barcelona men vet ärligt inte vad jag skall begära för att få (minst) samma levnadsstandard som i Sverige. En dröm som kan slå igenom men det måste funka ekonomiskt också.

Vissa enklare saker som mat (hemma och ute) är ju billigare. Boende kanske lite, men inte mycket. Försäkringar verkar mycket dyrare. Skola för två barn är dock minst 20000 SEK/mån. Vi har också villa nära storstan hemma och 2 bilar.

Tjänar 30000 SEK efter skatt idag i SE. Plus tjänstepension ca 5000/mån + allmän pension. Min fru tjänar mer, och kanske hon inte kan jobba fullt i början i Barca (+risken att hon får problem med jobb). Vad skall jag räkna på att få motsvarande (ekonomiskt) liv i Barcelona?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tror du eventuellt ställer frågan fel. En del bolag har Barcelona som HQ/säljkontor/e t c i Europa och servar alltså även andra länder i Europa. Därmed har många tjänster där inget med Spanien att göra. HQ kunde lika gärna legat i Paris eller London.

Om det är ett sådant kontor/tjänst du har sökt så ska du nog begära lön efter internationell standard och inte vad det kostar att leva. Om inte så kan du ignorera mitt inlägg. ;)

Tack för ditt svar. Men även med den förutsättningen måste jag förstå vad mina levnadsomkostnader blir och hur mycket av min lön jag får i handen och hur mycket extra jag själv måste bekosta som kommer med automatik i Sverige.

Så för mig kvarstår frågan - vilken lön skall jag begära för att få minst behålla min svenska levnadsstandard?

(Vad som är rimligt att begära bryr jag egentligen inte om. Om den sk "internationella" lönestandarden ligger ännu högre är väldigt svårt att bedöma trots allt då land och stad i slutändan påverkar.)

Spanien har en enorm arbetslöshet. Är inte en av nycklarna att din fru får jobb. Får hon inte jobb blir det ju en kraftig standardsänkning.

Tack för ditt svar. Men även med den förutsättningen måste jag förstå vad mina levnadsomkostnader blir och hur mycket av min lön jag får i handen och hur mycket extra jag själv måste bekosta som kommer med automatik i Sverige.

Så för mig kvarstår frågan - vilken lön skall jag begära för att få minst behålla min svenska levnadsstandard?

(Vad som är rimligt att begära bryr jag egentligen inte om. Om den sk "internationella" lönestandarden ligger ännu högre är väldigt svårt att bedöma trots allt då land och stad i slutändan påverkar.)

Har jobbat i Kina i flera år och där plus runt om i världen är det vanligt att företaget står för barnens skola, försäkringar, rejält bostadsbidrag och annat för att få den kvalificerade personal man vill ha. Kanske kan du förhandla om detta. Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har en polare som jobbat i Barcelona och fick hjälp med det mesta, bl a deklaration. Du har som utlänning rätt till endast ca 27% skatt under ett antal år vilket säkert blir en stor faktor för dig.

Villa är såklart skönt men bor man i Barcelona är det väl nästan att föredra att åka kommunalt och slippa bil? Skolan låter dyr. Jag vet inte vad det är för skola eller vad du är ute efter men det låter som om det är den största utgiften jämte villa.

Håller med Sharky. Att försöka hitta ett jobb till din fru med rimlig lön i Spanien är säkert mycket svårt. Även i mitt framgångsrika bolag har Barcelonakontoret halverats och det är mycket kvalificerade personer som fått gå. Det finns helt enkelt ingen marknad kvar i Spanien (IT-relaterat).

Lycka till!

Liknande jobb

Har du kollat vad de erbjuder andra för samma typ av jobb på t.ex. www.infojobs.net och www.infoempleo.com ? Tyvärr så är det väldigt svårt att hitta jobb idag i Spanien. Ännu mindre bra betalda jobb. Spanien har sedan länge varit ett låglöneland och nu efter kraschen har lönerna gått ner ännu mera.

Att hitta en billig bostad i Barcelona är tyvärr inte heller det enklaste. Kolla hyror på t.ex. www.idealista.es.

Tyvärr låter detta väldigt svart, men om man skall bo i Barcelona så tror jag att man behöver mera pengar än om man bor i en större svensk stad.

Jag bor i villa i Barcelona, de 27% skatt som nämns i inlägget nedan är nytt för mig och då har jag hjälp av en världsomspännande redovisningsbyrå i allt som har med redovisning att göra. Normalt om man är skattskriver i Spanien så är skatterna på inkomst här nere i stort sett likvärdigt med Sverige. Bra internationell skola kostar ca 10000kr per månad för ett barn, boende och försäkringar är ungefär samma kostnad som i Sverige (om man har rätt försäkringsmäklare). Dock så kan ni säkert göra en bra affär på sikt om ni säljer er bostad i Sverige där priserna snart borde vara på topp och köper likvärdig bostad här där priserna är i botten men har planat ut. Behöver ni hjälp med att köpa bostad så hör gärna av er då min fru driver en mäklarbyrå centralt i Barcelona.
Lycka till med jobbansökan!

Skatten kallas Non Resident Income Tax, NRIT. Är en flat rate på 25% som min polare kunde utnyttja när han flyttade till Barca för 3 år sedan. Tror den även kallas The Beckham Law då den kände fotbollsspelaren var först att utnyttja lagen men NRIT gäller även vanliga dödliga.

Det finns dock ett antal kriterier som måste uppfyllas. Man får bl a inte ha bott i Spanien inom10 år innan.

Tror Hawkeye snarast borde kolla upp detta om det inte redan är gjort eftersom det förmodligen kan vara skillnaden på om han ska välja en Punto eller en 911. thumb

http://www.osborneclarke.com/media/filer_public/04/30/04300a4a-7e98-4986-99c1-4311c7b19269/taxation-of-expatriates-working-in-spain-january.pdf

Tack alla för bra input. Det är många saker som skall stämma men skola på 20000 kr/mån känns tung. 25-27% skatt imponerar inte då så mycket tillkommer (efter alla avdrag i SE betalar jag bara 33% skatt i SE idag och då får man en hel del för pengarna, även barnbidrag på 2200 kr/mån).

Svårt att säga om det billigt att köpa fastighet i ES då Euron är kraftigt övervärderad för ES vs SEK fortfarande, priserna kan mycket väl gå ner 20-50% till om Euron faller (kom ihåg att inte problem är genuint lösta)

Nyckeln för mig är att få skola betalt.

Hur är det med anställningstrygghet, finns skyddande lagar eller är det upp till var och en och förhandla?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

liten rolig bild pà hur mànga företag i Spanien (och inte bara här) söker anställda

1461872_10151910795127739_1261174063_n.jpg

Tack alla för bra input. Det är många saker som skall stämma men skola på 20000 kr/mån känns tung. 25-27% skatt imponerar inte då så mycket tillkommer (efter alla avdrag i SE betalar jag bara 33% skatt i SE idag och då får man en hel del för pengarna, även barnbidrag på 2200 kr/mån).

Skatteskalan 2013 går från 24,75 % till 56 %. Om du nu tjänar bra är det ju en enorm fördel att endast betala 24,75% för all inkomst! Dessutom är det ju även en bra bit till 33% skatt i jämförelse (hur du nu kan få ihop det om du är högavlönad). Jag skulle säga att kan du få betala NRIT så är det förmodligen en faktor som är avgörande för hur ni kommer att leva i Spanien. Just my 5 c...

Lycka till med pusslet!

Nya trådar

Back
Toppen