Behöver biltips

Helene N

Medlem
Hej alla kunniga svensk-spanjorer :love:

Behöver ett råd. Vi köper precis ett hus i Los Alcazares. I Sverige har vi en extrabil som knappt används. Vad är bäst? Ha den svenskregistrerad med svensk försäkring och köra runt med i Spanien (för att sen ha den på Alicantes långtidsparkering) ELLER skaffa en spanskregistrerad bil med spansk försäkring (och ha på samma långtidsparkering)? Någon som vet?

En fråga till: Får bilen vara i fred på Alicantes långtidsparkering?

Tacksam för alla tips ;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Spansk bil. Att ha en svenskreggad bil här nere permanent, är inte tillàtet.

Du kan fà en liten "strand" bil för väldigt lite.
EN försäkring samt bilskatt pà en bil typ ford ka behöver inte kosta mer än 300€/àret

I ett land av ekonomisk kris borde det inte finnas massor av prisvärda bilar tillsalu?

Eller letar man på fel ställe? Var skall man leta?

Hej!
Begagnade bilar i Spanien är förhållandevis dyra. Vi hade en Ford Ka -06 som vi sålde ifjol. Den betalade vi 320 €/år i helförsäkr. för hos Easy Insurance och skatten var c:a 50-60 €/år. Nu har vi en ny Ford Ka och efter 5 skadefria år betalar vi bara hälften. Vi har vår bil på långtidspark. hos Roberto Car på Alicante flygplats. Dom har stora vakthundar :eek: där så biltjuvar göre sig icke besvär. Det kostar 270 €/år.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tänk på att det är dyrt att registrera om en svenskreg. bil till spanska plåtar. C:a 1.000 € beroende på bilmodeller.
rocio

Hur gör ni som långtidsparkerar med batteriet? Gissar att många lämnar bilen över den hetaste perioden och då självurladdar batteriet som mest.

Hej Noman!
Vi har bilen på långtidspark. bl.a. juni-aug. varje år och vi kopplar aldrig ur batteriet. Vi har haft tre bilar under årens lopp och en Saab som vi hade för många år sedan startade inte en gång när vi hämtade den, men dom har "startmojänger" på Roberto Car.
rocio

Låter bra.
Batteriet är det enda som har bekymrat mig lite inför mitt bilköp. Jag har garageplats och jag kan komma åt el om jag behöver starthjälp. Jag köper bil nästa vecka men kommer inte att använda den på ett par månader. Får satsa på ett kvalitetsbatteri och se till att ladda fullt innan jag lämnar bilen längre än en månad.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

En liten solcellsladdare som laddar batteriet via cig uttaget löser det hela!

I teorin kanske, men de flesta någotsånär nya bilar bryter/stänger av strömen till cig-uttaget när man stänger av bilen. Finns alltså ingen kontakt med batteriet som ska laddas.:cool:

Intressant fråga om självurladdning av batteriet.
Jag vet att detta är väldigt individuellt mellan olika bilar beroende på årsmodell och skick. Speciellt bilar av senare årsmodell då deras datorer är alltid på, åtminstone i stand by läge.
Som jag ser saken så har du några alternativ för att vara på den säkra sidan.
1. Du kan mäta hur många mA batteriet laddar ur när den är monterat i bilen.
Behövs en amp mätare av enklaste modellen och lite sunt förnuft.
2. du kan skaffa dig ett batteri som tål djupa urladdningar ( de vanliga tål inte djupare urladdning än ned till ca 10.5V sedan tar de skada) Sedan skaffar du en sådan där kombinerad starthjälp/kompressor/lampa mojäng där allt sitter i en plast låda och säljs av tex biltema mm för ca 500skr.
Den mojängen har du då alltid i bilen fulladdad i bagageutrymmet.
Då klarar du även punka och mörka nätter när det oväntade brukar komma.
Jag har noterat att många tycker att det "spännade" göra service på vägen när det är mörkt och regnar, istället hemmma i garaget...;)

Nya trådar

Back
Toppen