Bil??

Soffipropp1

Ny medlem
Hej!

Nu planeras det för fullt inför vår flytt. En fråga ang bilar; Vi har idag två bilar, en Volvo XC60 och en V40, båda 1 år gamla. Vi tänkte ev ta med XC60 till Spanien. Är det en onödigt dyr bil att ha där nere?? Man har ju hört att de kör som dårar (inget vi själva iofs upplevt mer än i barcelona) och att de gärna gör inbrott i hus där det står dyrare bilar. Är det bättre med Nissan eller Subaru eller motsvarande?? vad är era reflektioner kring detta?? Vi flyttar till Alicante/strax norr om Alicante.

//Sofie

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej OBS ta med bilarna som flyttgots om ni tänker bosätta er här blir mycket billigare att regga om till Spanska reg skultar Inbrott med dyra bilar är inte sant flesta inbrott är på hyr bilar sen vad jag har märkt är att unga damer kör som idioter

Man ska inte generalisera, men vår erfarenhet är också att spanska, unga tjejer kör som om dom vore på väg i ett akut "förlossningsärende" :eek:.
rocio

Flyttar du till Solkusten så är det nog rätt lika illa oavsett kön. De som kör som fartdårar/-idioter är de som har bråttom med att lämna ungarna vid skolan och det är det både män och kvinnor som gör.

Annars tycker jag inte att de kör så fort, mest att de verkar gilla att stanna bilen där det passar dem, inte medtrafikanterna. Denna sed tar dock alla nationaliteter snabbt efter så det är inte bara spanjorer som beter sig som (piiip).

Och visst ser man många bilar som är rätt bangade både här och där. Men tittar man på skadorna så ser man att många är nog rätt självförvållade också, typ att upps, kanske inte borde ha kört upp på den där höga trottoarkanten, eller så nära den där stolpen.

De som kör som dàrar (nàgot vi väl alla har gjort eller gör ibland) är nog inga större problem. Däremot sà är mànga parkeringshus och gator väldigt trànga och det är vÄldigt vanligt med "parkeringsskador" tyvärr finns där en mentalitet i Spanien som menar att en repa eller 2 (eller 3, 4 , 5...) spelar ingen större roll och folk lämnar sällan nàgon lapp om de ràkat repa din bil.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nalle, det håller jag med om. Garagen är skrattretande! Vi har en vanlig personbil och fick fälla in backspeglarna för att köra ned i ett. Undviker dem därför...

Personligen tycker jag det är lättkört söder om Alicante och besvärligt norr om. Dessutom är det trångt och ont om parkeringsplatser norr om. De gånger jag hyrt bil har jag uppskattat korta höga överhäng samt att bilen inte varit så lång. Känns också som att en lite småbucklig bil kan vara rätt. Volvon är nog både onödigt stor och fräsch för att köra omkring med. Inget känns så bra som en parkeringsskada med en tolv år gammal bil där man närmast blir glad för det är ju ändå bara en gammal bruksbil. Själva har vi hyrt i San Juan utan bil för att åka taxi och tram.

Tack för alla svar!!! det är mycket att planera nu så det dyker upp många funderingar. Det lutar åt att vi behåller xc60 iaf men kanske har en mindre andra bil. Min man använder mycket bil i sitt yrke och jag gissar att det kommer köras en del fram och tillbaka till skolan mm. Men vi bestämmer allt på plats v 44 :)

Jag frågade Bosse "Bildoktorn" om hjälp i liknande bilärende. Hans råd var att ta reda på var du kan få bilen servad/lagad i Spanien. Finns det märkesverkstäder i närheten där du bor? Hur är det med reservdelar?

För min del lutar det åt att jag ev köper en liten spansk bil på plats när jag flyttar. Just nu har jag ingen för jag är inte behov av det. Varken i Sverige eller på semestern i Spanien. Det kanske blir en annan femma när jag bor där permanent..

Jag frågade Bosse "Bildoktorn" om hjälp i liknande bilärende. Hans råd var att ta reda på var du kan få bilen servad/lagad i Spanien. Finns det märkesverkstäder i närheten där du bor? Hur är det med reservdelar?
.

Bra poäng. Mina föräldrar hade en gammal SAAB fràn sent 90-tal här nere. De var tvugna att byta avgasrör och ljuddämpare. SAAB i Alicante skulle ha 2000 € för jobbet. De köpte vad de behövde i Sverige för mindre än en 1000 lapp (SEK) och meken i Santa pola monterade det för 50€ .... total kostnad var ca 200 € eftersom de fick betala för extra bagage pà flyget...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen