Bo centralt nära havet eller högre upp

Eldorado

Avstängd
Hittade ett till synes trevligt område med höghus och villor, nära havet, skolan och tåget mm.
Jag har lärt mig att man ska bo en bit upp för att undvika fukten men hur långt bort och hjälper det inte med värme/avfuktare inne annars.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag skulle inte vilja bo "primera linea de playa", men mest pga salt och sand som lägger sig pâ rutorna och skräpar ner balkongen. 100 m frân havet funkar bra, tycker jag.

Hej!
Vi är ett svenskt par som bott här i snart tre år och vi har även bott på sex (!) olika ställen under denna tiden.
Havet är underbart!!! På sommaren..... under vinterhalvåret, och då menar jag från slutet av Oktober till början av Maj så ÄR det mkt riktigt extremt fuktigt, rått och ISKALLT att bo nära havet.
Här isolerar man ju inte husen alls plus att man har iskalla marmorgolv överallt så för att vara helt ärliga så har vi aldrig frusit så mkt i hela våra liv om vintern som vi gjort i Spanien ;) Sant!!
Har dock lärt oss att ju längre från havet du bor desto mindre fukt (och kackerlackor) men samtidigt måste man ju hålla koll på standarden i husen och den är generellt långt sämre än i svenska hus.

Talar bara av erfarenhet med det är ju bättre än att gissa ;)

Good luck!

Lisa

Hur nära är det och hur långt ifrån ska man. Kanske därför man hittar många svenskar en bit upp. Los Boliches är uteslutet?

Det går ett bra tåg där, ganska nära havet.

Jag hade det kallt en vinter uppe på en höjd inte så nära havet och det blåste rejält ibland, regnade länge också.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Maj till oktober är Sverige bäst, men jag bodde nog hellre där väl påklädd än här då jag åkte hem till sommaren. Många gillar inte Spanska hettan i juli augusti, vår och höst är bäst har jag lärt mig.

Jag märker skillnaderna i temperatur och fukt mycket tydligt då jag åker fram och tillbaka till kusten av och till (oftast till Fuengirola eller La Cala). Vi bor ca 10 km inland från kusten, då slipper vi det mesta av den råkalla vintern. Men vi bor inte så långt från kusten att vi har det stekheta inlandsklimatet (eller de svinkalla vintrarna). Det gäller att bo på sydsidan av bergen som avgränsar flodalen bakom kusten. Ibland åker vi in till Coin eller Alhaurin el Grande och de städerna ligger på "fel" sida om bergen för att det skall bli behagligt. Därav de mycket lägre boendepriserna där, men det spelar ingen roll hur billigt det är - där vill jag inte bo.

Jag märker skillnaderna i temperatur och fukt mycket tydligt då jag åker fram och tillbaka till kusten av och till (oftast till Fuengirola eller La Cala). Vi bor ca 10 km inland från kusten, då slipper vi det mesta av den råkalla vintern. Men vi bor inte så långt från kusten att vi har det stekheta inlandsklimatet (eller de svinkalla vintrarna). Det gäller att bo på sydsidan av bergen som avgränsar flodalen bakom kusten. Ibland åker vi in till Coin eller Alhaurin el Grande och de städerna ligger på "fel" sida om bergen för att det skall bli behagligt. Därav de mycket lägre boendepriserna där, men det spelar ingen roll hur billigt det är - där vill jag inte bo.
Många bor i Mijas men Cerros och Nueva Andalucia kanske är lagom långt upp eller för nära?

Last edited:
Cerros de Aquila är dessvärre för nära kusten för att slippa det råkalla, från där jag bor har jag utsikt över byn och ser den oftast insvept i havsdiset. Övre delen av Nueva Andalucia bör vara hyfsat, men inte helt bra.

Tror jag minns att det drabbade San Pedro vad man kunde se uppifrån NA, där nere var det ofta strömavbrott när det regnade, men inte uppe i NA. Alice Babs som flyttade till Spanien för luftrören, bodde i Guadalmina och sedan i NRC i/nära Estepona som verkar ligga lågt, men kanske kompenseras om det är välbyggt med bra värme.

NA går ner till havet men där uppe har jag träffat reumatiker som tydligen mår bättre där än här, men det kan blåsa hårt.
Att gå ut och tvätta bilen där i solen runt nyår var en höjdare, eller sola sig på balkongen när det är minus hemma. Men inte när det regnade en vecka.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen