Bojkotta svartjobbkrogar

DonBard

Aktiv medlem
Ta inte svartjobb och definitivt inte på krogen.
Många arbetsplatser är riskfyllda och krogen är bland de farligaste.
Hårt arbete med många faror redan för yrkeskunnigt erfaret folk.

Fritös med kokande olja
På en av krogarna i Fuengirola råkade en ung svenska -anställd
utanför avtal och fackliga regler- ut för en allvarliga olycka då
hon 13 oktober fick 170 grader het olja över sig från en vältande fritös.

Allvarliga brännskador med men för livet.
Hon har vårdats på sjukhus ända fram till häromdagen.
Och får ta sig hem till Sverige bäst hon kan.
Ingen försäkring. Inget arbetarskydd. Inga möjligheter till
ersättning. En dålig tröst är att arbetsgivaren enl. spansk
lag möjligen kan få yrkesförbud om myndigheterna får koll.

Vad kan vi som gäster göra
för att skydda personal från att bli utnyttjade och utsatta för skador?
–Ja vi kan ju alltid ställa frågan…
Jag tror att många som var med där i Fuengirola den 13 oktober
funderar både en och två gånger innan de går dit igen

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som man frågar får man svar, heter det!

Om en krog eller restaurang använder "svart" arbetskraft eller inte, går ju inte att se för en vanlig gäst. Man kan fråga, men jag betvivlar att man får ett korrekt svar!
Vi Svenskar är ju ovana den skattekultur som är allena rådande runt Medelhavet. Kanske det är så för att de "vet" att politiker, borgmästare och andra offentligt anställda roffar åt sig av skattemedel?

Ibland får man ta sedan dit man kommer helt enkelt, och då avser jag inte att man SKA arbeta svart. Men att fråga på en restaurang om de betalar sina anställda vitt eller svart, det tänker inte jag göra i alla fall!spainsmile

Nej härvidlag har jag sannolikt lika dåligt civilkurage som uffetrader.
Men man kan ju ställa sig frågan till sig själv t.ex. D.v.s. göra reflektionen..
Jag går ibland på ställen som är helt familjedrivna. Bara det kan antyda
att omsorgen om personal är starkare. På andra ställen märks stämningen
ganska tydligt. Det ligger något i att ha visst intresse och lite tentakler
därför att medias förmåga härvidlag är undermålig.
Man rapporterar gärna om öppnandet av en krog, en festlig begivenhet på stället
o.s.v. men en allvarlig arbetsplatsolycka som beror på slarv med arbetarskyddet rapporteras inte. Inte en rad i svenska kustmedia om att en
ung svenska fått men för livet vid svartjobb på en svensk restaurang...

Kom på en liten sak man faktiskt kan göra, för att försvåra för svartkrogar etc!
Betala med kort så är transaktionen spårbar! Ingen garanti men jag inbillar mig att det blir mer riskabelt om gästerna betalar med kort, mot kontanter som inte är spårbara!
I Nerja där jag mest är, så finns det inga restauranger eller krogar som INTE tar kort, vad jag har märkt i alla fall.

Att betala med kort kanske hjälper mot att krogägaren stoppar alltsammans i sin egen ficka, men påverkar kanske inte hens förhållande till sina anställda ?

Jag har precis det här problemet på min gata. Stans bästa restaurang när det gäller kött och det är verkligen delikat gott.
Samtidigt har jag noterat att varje vända jag är nere så är serveringspersonalen ny eller utbytt. Det är aldrig några spanska servitörer/triser utan alltid unga människor från Sydamerika eller Europa. Sist var det en flicka från Italien.

Jag är övertygad om att dom har dåligt betalt och förväntas leva på dricksen jag förväntas ge.
Jag tycker synd om de här ungdomarna och jag har lite dåligt samvete när jag äter där. Fast jag vet inte vad jag kan göra åt situationen. Antagligen ingenting.
L think

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen