Bosatt både i Sverige och Spanien?

Status
Stängd för vidare inlägg.

crazys

Ny medlem
Går det ihop med byråkratin?

Tanken är att bo i Spanien typ 25 veckor och resten i Sverige. Jag är inte pensionerad och undrar hur det blir med skatt och bidrag.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skriva sig eller inte det är frågan....fortfarande..

Bor man längre än 6 mån (är väl egentligen 3)så ska man ju skriva sig i landet.
Av "solidaritet" med Spanien. Vi använder ju sjukvård,infrastruktur mm mm.
Själv är jag inte skriven ännu fast jag bott permanent i 2 år. Har inte haft problem med att få den vård jag behöver ändå och eftersom man får betala
"dubbel" skatt om man är skriven här så tvekar man ju. Visserligen får man tillbaks efter begäran från Sverige, men i alla fall. Ligga ut med pengarna måste man ju. SINK-skatten.
Om man inte har bidrag från Sverige av något slag så är väl egentligen problemet bara att man känner sig lite "oförsäkrad". Och osolidarisk....
Man kan ju inte ha hemförsäkring här som gäller allt om man inte "bor" här.
Och om man som jag inte har bostad i Sverige så har jag ju ingen hemförsäkring där heller. Alltså måste jag har en reseförsäkring som gäller
hela året vilket är jättedyrt. Skulle man "vissna ner" så kostar antagligen
kremeringen som måste till många tusen här antar jag.
Ja, rätta mig om jag har fel.....

Saludos P ;;;;;)

Hola Crazys,

det finns arbetslöshetsersättning här men man ska ha arbetat och betalat skatt för att få det. Hur länge har jag inte koll på.
Ersättningen är inbakad i skatten här och inte som i Sverige där du är tvungen att vara medlem i A-kassa och uppfylla vissa vilkor.
Detta har jag fått från en väninna som bor här.

Man kan väl fortfarande ta med sig A-kassa -om man har det -från Sverige i 3mån och söka jobb här antar jag.

Saludos/ P;;;;;)

Hola Crazys,

det finns arbetslöshetsersättning här men man ska ha arbetat och betalat skatt för att få det. Hur länge har jag inte koll på.
Ersättningen är inbakad i skatten här och inte som i Sverige där du är tvungen att vara medlem i A-kassa och uppfylla vissa vilkor.
Detta har jag fått från en väninna som bor här.

Man kan väl fortfarande ta med sig A-kassa -om man har det -från Sverige i 3mån och söka jobb här antar jag.

Saludos/ P;;;;;)

1 år är det man skall ha arbetat de senaste 5 åren.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen