DEL 1
Sedan jag startade denna tråd med tips på hur det är att köpa en lägenhet i Torrevieja så har det totalt skrivits 302 inlägg och det börjar bli lite väl jobbigt om man vill läsa igenom allt. Därför har jag sammanfattat vad jag (och även andra) har skrivit i 3 inlägg (blev för långt för att lägga in i 1) och lagt in nedan. Så läs gärna igenom hela tråden för att inte missa något, men om du inte ”orkar” eller har tid att göra det, har du som sagt här istället en sammanfattning.
Att köpa bostad i Torrevieja – sammanfattning av tråden
Många svenskar köper idag, liksom jag gjorde, lägenhet/hus i Spanien, men många gör då ganska grova misstag i sina försök att hitta rätt bostad till rätt pris.
Jag skulle vilja påstå att till 90% så handlar ett köp om att förbereda sig på rätt sätt för att hitta en bra bostad. På sin höjd verkar de flesta göra minimala förberedelser innan de åker ner och kanske har de bara läst någon kvällstidningsartikel om hur fantastiskt det är att flytta till värmen och blir där itutade en hel del osanningar, de kanske frågar på Facebook efter var man skall bo eller vilken mäklare man skall anlita och oavsett vilka svar man får så begränsar man på så sätt det potentiella utbudet av objekt som är till salu med minst 95%. Det är ungefär som om man vid ett bostadsköp i Sverige skulle gå in på Hemnet och som sökkriterie där ange - uteslut slumpvis 95% av alla objekt så att man inte kan se dom. Så ”korkad” skulle väl ingen vara på hemmaplan, men det verkar faktiskt väldigt många vara som söker ett boende i Spanien vara.
”Kravlista”
Har du besökt Torrevieja i förväg och vet att du trivs i stan? Vilka krav ställer du på en bostad och hur mycket pengar är du beredd på att lägga? Det handlar ju om flera tusen bostäder som säljs varje år i Torrevieja-området, och om du då inte redan från början begränsar dit sökande blir det omöjligt för dig att i det gigantiska utbudet som finns hitta en lägenhet/hus som passar just dig.
Ställ dig frågor som:
· Var vill du bo? I vilken region, stad eller område? Tänk då på att om du bor lite ”avsides” (ofta billigare) är det oftast nödvändigt att ha en bil.
· Vilken typ av bostad söker du - lägenhet, radhus eller fristående villa?
· Var skall bostaden ligga – med havsutsikt, nära havet, nära stranden (inte alltid samma sak som nära havet), nära en golfbana, nära restauranger, nära affärer, nära centrum, nära simhall etc.
· Kontaktytor. I centrala områden finns det oftast folk året runt och de stora ”svenskklubbarna” ligger i regel där. En bit ut kan det vara svårare, men i en del av dessa områden finns ”grannträffar” av olika slag. Kolla upp detta i förväg så du inte riskerar att bli ”isolerad”
· Hur många sovrum behövs?
· Hur många badrum behövs? Är en duschkabin nödvändig, eller räcker det med ett badkar (vilket är det vanligaste)?
· Vill du köpa möblerat/omöblerat?
· Vill du ha en egen takterrass, eller en gemensam eller räcker det med en balkong/terrass?
· I vilket väderstreck skall balkongen/terrassen ligga? Under sommarmånaderna kan ett läge i norr/öster vara bra eftersom det är svalare där, medan det under ”vintermånaderna” behöver komma in sol i lägenheten för att värma upp och då är det en stor fördel med syd/sydvästläge. Lägenheter som vetter mot syd är betydligt dyrare.
En genomgående lägenhet (fönster med "utsikt" på bägge sidor) så att man om det blir för varmt i lägenheten kan öppna på bägge sidor för att få "tvärdrag".
· Vill du ha tillgång till pool? Antingen en egen (som då måste skötas och därmed kostar en hel del) eller en gemensam (=högre com.fee)? Eller nöjer du dig med att bada i havet (billigast) eller kanske gå till en allmän pool och där betala 4-5€/person och dag för att bada (finns några få sådana i Torrevieja)?
· Hur hög com.fee/månad. Kom då ihåg att ju lägre den är, desto mindre pengar finns det att lägga på den yttre miljön i fastigheten.
· Vill du bo på bottenvåningen (ofta ingår då en liten ”trädgård”, men inbrottsrisken är i gengäld något större), vill du bo högt upp (tänk då på att det finns en bra hiss)?
· Behöver du ett förråd (t.ex. för cyklar eller extra möbler)?
· Om du har en bil, kolla att det finns parkeringsplats eller garage (det kan vara svårt att hitta parkeringsplatser i centrala Torrevieja)?
· Hur ser omgivningen ut där bostaden ligger (bra gatubelysning, störande trafik, väldigt backigt etc.)?
· Hur är de allmänna kommunikationerna i området (t.ex. till/från flygplatsen)?
· Vill du ha en lägenhet som skall hyras ut under vissa tider på året? Tänk då på att du måste deklarera och skatta på all uthyrning och även måste vara godkänd för uthyrning (av både myndigheterna och bostadssamfälligheten). Tänk på att presumtiva kunder ställer krav på lägenheten (nära hav, pool, utsikt, utrymme, service etc. etc.).
· Och slutligen. Vad har du för budget: – hur mycket får lägenheten kosta (tänk på att det alltid tillkommer ca. 15% i skatt, advokatomkostnader etc. samt att det sedan årligen tillkommer en del driftskostnader som com. fee, fastighetsskatt, kommunskatt, el, vatten, bankavgifter, hemförsäkring etc.).
Mina ”krav” på en lägenhet var:
· minst 2 sovrum,
· ha en balkong/terrass,
· måste fungera utan att ha bil (dvs gångavstånd till hav, affärer, restauranger etc.),
· duschkabin (inte helt nödvändigt eftersom ett badkar går att riva ut och duschkabin kan installeras i efterhand),
· ligga i rätt väderstreck (dvs i syd eller sydväst),
"genomgående lägenhet)
· ingen trädgård (kräver skötsel och jag kommer ”bara” att vara här halva året)
· i ett högt hus är hiss nödvändig,
· gemensam pool,
· inte ett backigt område,
· max. 90.000 EUR.
Man måste själv sätta ihop sin egen ”kravlista” och sedan måste man så klart vara medveten om att ju fler krav man har, desto mer kostar det.
Så sätt upp
din egen ”kravlista” och fundera sedan igenom om det är absolut nödvändiga krav, detta eftersom varje krav du har fördyrar lägenheten.
Kolla på hemsidor i förväg
I Torrevieja finns det fler än hundra ”mäklare” och var och en av dom säljer bara några få % av totala utbudet (just nu finns det t.ex. fler än 400 lägenheter till salu inne i Torrevieja som uppfyller ”mina” kriterier enligt ovan), så om du vill ha en överblick över vad som finns tillgängligt så använd istället först de ”allmänna” söksidor som finns eftersom nästan alla mäklare lägger in sina objekt här.
Jag använde i främst
www.kyero.com men det finns även andra bra söksidor som man kan använda som t.ex.
www.fotocasa.es;
www.idealista.com;
www.vibbo.com.
Man kan gärna också kolla på svenska
www.blocket.se eftersom även de har en del spanska bostäder till salu. Dock så är det där i huvudsak svenska mäklare som annonserar här och du skall absolut
inte begränsa dig till enbart objekt som säljs av dessa.
Förberedande resa
Jag och min fru var först i Torrevieja på en 14 dagars ”semester” och då passade vi också på att kolla på lägenheter och områden, men kunde bara konstatera att det krävdes betydligt bättre förberedelse för att ha en chans att kunna göra ett riktigt bra val när man väl har kommit ner. Däremot var det ett utmärkt sätt att åka runt och kolla lite olika områden och hur dessa verkade vara att bo i.
Under 10 månader innan nästa resa gick jag därför nära nog dagligen igenom utbudet efter mina urvalskriterier. Kollade alltid på Kyero (där finns flest), men även på en del andra sidor (se ovan) och fick då upp en lista över de senast inlagda objekten. Om ett objekt var intressant så sparade jag det i en ”länklista” i en mapp på min dator och där skrev jag även kortfattat om bostaden. Under dessa 10 månader blev det till slut flera hundra objekt på min lista. Ungefär en gång i veckan gick jag sedan igenom listan för att se om de fanns kvar och en del hade då försvunnit (sannolikt pga att de sålts) och då tog jag så klart bort dom från min lista. En fördel med att göra på detta systematiska sätt är att man får en känsla över hur utbudet är i olika områden, hur priserna ligger till och hur de utvecklas, samt vilka områden som är populära (där säljs de snabbare).
I regel kollade jag som sagt inte bara på det som stod på Kyero utan oftast gick det även att via Kyero leta sig vidare till resp. mäklarsida där jag hittade bostaden ifråga och det var då deras länk jag la upp och inte Kyeros. Tyvärr var mycket av infon som gavs bristfällig (ibland t.o.m. felaktig) och det angavs t.ex. ytterst sällan exakt var bostaden låg. Men området angavs i regel och ett foto på poolen var oftast med, samt ett foto på utsikten från balkongen och med hjälp av denna info och via googlemap
https://www.google.se/maps/place/To...220b907f2229dc6!8m2!3d37.9847003!4d-0.6808233 kunde man oftast leta sig fram till var bostaden låg samt i vilket väderstreck den låg mot.