Kjell Fohrman
Känd medlem
Jag har definitivt INTE tröttnat på att bo här nere (dock på försäkringsbolaget), men man måste definitivt ha en klart högre säkerhetsnivå mot alla slag av stölder (dock knappast mot våld) jämfört mot här hemma. Men samma gäller ju egentligen för alla turistmetropoler - där turisterna samlas i stora skaror, där samlas då också av naturliga skäl brottslingarna och då måste man skydda sina tillhörigheter på ett bättre sätt (bättre lås på lägenheten, inte ha sin plånbok "exponerad", inte lägga något obevakat på stranden, inte ha sin cykel exponerad etc. etc.)Trist att du också blivit utsatt för inbrott. Själv har jag haft två inbrott och ett inbrottsförsök när jag var hemma. Allt enormt stök som medföljer. Menar då inte bara i huset, utan den sega och mycket trist proceduren med försäkringsbolag (Helvetia) och försäkringsmäklare (Anagan). Försäkringsbolaget är lika kul att ha och göra med som namnet antyder...
Meningen med att ha semester i eget boende i Spanien var just att det skulle vara avstressande - vilket det verkligen inte blivit. Vi sålde därför vårt boende, gick snabbt på bara någon dag efter mäklaren lagt ut till försäljning. Förstår fullt ut varför folk inte orkar polisanmäla brott och anmäla skada till försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen kanske är anledningen till den "märkligt" låga brottsstatistiken i Spanien.
Känner inte en enda person som inte blivit bestulen som är boende i Spanien. Alltifrån cyklar och utemöbler till plånböcker och mobiltelefoner.
Men för mig kommer det även i fortsättningen att vara avstressande för mig att vara i Torrevieja.