Ja, det var billigare hyra än i Sverige på en del av dem. Vad brukar deposition ligga på? Två månadshyror?
Mest intresserad av bostäder är jag i Barcelona eller Costa del Sol då eventuella arbeten för mig som har bristande kunskaper i spanska verkar vara placerade där. Men alla tips är intressanta.
Vad är det för arbete du är ute efter? vad har du för tidigare jobb erfarenheter? Har du utbildning? Om du inte kan spanska, kan du leta efter jobb på arbetsförmedlingens hemsida. De har även en länk till den spanska arbetsförmedlingen. Du väljer spanien, och sedan Barcelona. Där finns det många jobb hos s.k. "callcenter", där du arbetar mot den svenska marknaden, d.v.s du ringer till kunder i Sverige. Vissa callcenter säljer kläder via telefon, andra tel.abonemang,försäkringar, medan andra gör olika marknadsföringar etc. Kanske inte världen roligaste jobb eller bästa lön, men vad gör de när du bor i barcelona
, du kan alltid jobba dig uppått.
Det finns ett stort företag som heter transcom, kolla upp dom. Har flera kompisar som har jobbat där. Normalt sett kan man söka jobb på turistbarer, restauranger etc, men krisen är stor i barcelona. Jag var där senast för 3 veckor sen, och det är nog svårt att få jobb inom turistbranchen, eftersom att många har dragit ner på personal.
Om du har tänkt att vara i barcelona länge, kan jag rekomendera dig att läsa någon kvällskurs i spanska. Ska du vara där nere mer än 3 mån så måste du registrera dig, dvs folkbokföra dig och få ett NIE nummer (Número de identificación de extranjero). Det är obligatoriskt att regsitrera sig. Med ett sådant nummer kan du bl.a läsa gratis kurser i katalanska, vilket inte är så dumt
. Ibland kan det vara svårt att få jobb utan NIE nr, då många arbetsgivare kräver d. Du kan använda ditt pass nr i max 3 mån, så jag rekomenderar dig att ansöka om ett NIE så fort du kommer ner, eftersom att väntetiden kan vara allt från 1-3 månader