Bra AC?

Helene N

Medlem
Hej,
Vi ska installera en AC i vårt sovrum som är ca 10 kvm.
Har fått ett pris på 600€ på en Hiyasumodell (säger mig ingenting) inkl. installation. MEN om vi vill ha enheten som sitter på utsidan på taket istället för väggen så kostar det 75€ extra.

Någon som vet om detta är ett bra pris eller inte. OCH om AC:n är av bra märke.

Vi bor i Murcia-området.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Låter lite dyrt, gör flera förfrågningar så blir ni klokare. Vi köpte i Murcia efter att letet ett tag men så skulle vi köpa 5 st. Hitta ett företag som hadde på annons till 199€ st. och fick då installationen från en större installatör för 99€ st. Vi fick en tilläggsbetalning på 12€ eftersom den satt som eran på taket. Profsigt monterat och dom kalla hela tiden på mig innan dom borra eler gjorde något större samt att jag bestämde själv vart jag ville ha dom, fungerar utmärkt än efter 2 år.

//Eckhoff

Hej,
Har fått ett pris på 600€ på en Hiyasumodell (säger mig ingenting) inkl. installation. MEN om vi vill ha enheten som sitter på utsidan på taket istället för väggen så kostar det 75€ extra.

Vi bor i Murcia-området.

Mitt tips som nyligen bytt min befintliga AC,köp en inverter som drar väsentligt mkt mindre energi (elen är ju dyr i Spanien)
Dom är dyrare men det tjänar du in på energiförbrukningen samt bättre
kvalitet
Hade tre oberoende firmor som alla rekommenderade detta samt välkända märken som Panasonic el Mitsubishi

Mitt tips som nyligen bytt min befintliga AC,köp en inverter som drar väsentligt mkt mindre energi (elen är ju dyr i Spanien)
Dom är dyrare men det tjänar du in på energiförbrukningen samt bättre
kvalitet
Hade tre oberoende firmor som alla rekommenderade detta samt välkända märken som Panasonic el Mitsubishi

Vill bara poängtera att mina 5 var inverter anläggningar så klart.

//Eckhoff

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Oftast ingår basinstallation, dvs så nära det går för både inne och utedelen.
Om man vill ha annan plats som fordrar mer ledningsdragning får
man betala extra.
Det är min erfarenhet.

Chao P :sol:

Last edited:
Oftast ingår basinstallation, dvs så nära det går för både inne och utedelen.
Om man vill ha annan plats som fordrar mer ledningsdragning får
man betala extra.
Det är min erfarenhet Think

Chao P :sol:

På mina offerter ingick 3m rörlängd som standard. Använde mig av Stefan
på Swecold som monterade Panasonic efter bla. tips från Preciosa.
Han var ju även kunning på rörmok samt vattenrening så det känns bra

Hej,

Vi bor i Murcia-området.

Låter lite dyrt för ett uddamärke med installation av A klassad Ac borde priset vara 450 -500 E.

Som jämförelse fick vi nu i helgen 3 st AC (inverter) Toshiba Carrier RAS-107SKV-E3 monterade i vårt hus i La Regia/Cabo Roig för totalt 1 800 Euro. Mycket proffsiga och bra montörer från Climatorre. Träffade "säljaren" på fredag em, montörerna var på plats lördag kl 09:00 och allt klart kl 13:30 samma dag:)

Man ser inte när man tittar på en Luftvärmepump/AC om det är en Inverter modell eller inte.
Motsatsen till Inverter = On/Off och där hör man lite vad skillnaden är.

Inverter:

En luftvärmepump av invertertyp anpassar kompressorns varvtal steglöst efter husets aktuella värme eller kyl behov. Det innebär att den aldrig förbrukar mer energi än nödvändigt för att värma / kyla huset, att värmen, eller kylan blir jämnare samt att kompressorn gör färre start och stopp i jämförelse med en värmepump av on/off-typ.

En Inverter är något dyrare i inköp, men lönar sig i längden.
Personligen väljer jag Inverter OCH ett känt märke.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tipsar då om att Leroy Merlin nu kör rött pris på Electrolux inverters € 399 + 180 i installation

Elux är hyfsat känt

Som jämförelse fick vi nu i helgen 3 st AC (inverter) Toshiba Carrier RAS-107SKV-E3 monterade i vårt hus i La Regia/Cabo Roig för totalt 1 800 Euro. Mycket proffsiga och bra montörer från Climatorre. Träffade "säljaren" på fredag em, montörerna var på plats lördag kl 09:00 och allt klart kl 13:30 samma dag:)

Vi använde oss av samma företag för ca 2 veckor sedan, satte in 2 st AC, en på 9000 btu och en på 12000 btu men vi valde Panasonic, dom var väldigt duktiga och kunde sin sak. Det blev lite extra dragning. Vi betalade 1400Euro totalt. Vi jämförde med 3 olika företag innan vi bestämde oss.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen