Byte gas till el

Trocke

Medlem
Min son har just köpt en lägenhet i Torre och ska nu byta gashällen till en induktionshäll i köket. Gasen kommer från gastub som man då slipper och släpa på vid utbyte. De vill också installera en el-ugn. Jag förstår att man då troligtvis måste höja ampere-talet på elen. Har någon erfarenhet av motsvarande byte av spis/ugn? Mina frågor är:
- är det komplicerat att få till en höjning av ampere-talet?
- är ledningarna i lägenheter vanligtvis anpassade för högre elförbrukning (ofta behövs en större area på koppartråden)
- hur mycket dyrare är el jämfört med gas i drift?
- andra saker man bör fundera på...

Själv åker jag ner till Torre om några veckor för att se resultatet av bytet

Tacksam om någon kan ge mig några tips

Trocke

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Trocke!
Vi hade tidigare 2 el-och 2 gasplattor och ingen ugn. Vi (jag) bytte för c:4 år sedan till en ind.häll med 4 "plattor" och elektr. ugn. Jag var inne i Torrevieja en dag med en väninna, och vi gick helt sonika in till en el.butik där jag beställde hela paketet. Dagen efter kom en man och installerade detta och tog med sig gamla hällen? Han bytte inte ut något i elskåpet. Vad jag minns så gick det väldigt snabbt och smidigt.
Vad gäller elkostnad jämfört med gas kan jag inte se någon märkbar skillnad. Jag lagar mycket mat och använder ugnen ganska mycket och är mer van vid el och tycker det känns modernare och framför allt säkrare.
rocio

Tack rocio för svaret. Nu vet jag att det är ett ganska okomplicerat byte. Och att det finns fördelar med induktionshäll.
Trocke

Det beror väl kanske också på hur gammalt huset är. Vårt hus, i en urbanización, är byggt -95.
rocio

Givetvis är det så rocio. Den som installerar måste undersöka om "krämen" är tillräcklig vad gäller elanslutningen. Det kan ju variera mellan olika hus.
Hälsn Trocke

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Givetvis är det så rocio. Den som installerar måste undersöka om "krämen" är tillräcklig vad gäller elanslutningen. Det kan ju variera mellan olika hus.
Hälsn Trocke

Hej, vi bor i ett hus från 70 talet och hade gasspis. Jag trodde i min enfald att det bara var att byta men när de kom och skulle installera häll och ugn så vägrade dom att göra det för de sa att kablarna var för tunna och att det fanns risk för brand. Vi fick dra om alla elkablar, byta elskåp och höja hur många KW som kunde tas ut av lägenheten.

Ni bör kolla sådant innan, som ovan skrev så har det nog väldigt mycket att göra med hur gammalt huset är och om någon redan har bytt det. Har det vart permanent bostad så är ju trolligheten högre att det redan är fixat.

Men det var inte jättedyrt att byta kablar och nu känns det skönt att det är gjort.

Jag bytte varmvattenberedaren i somras. Den gick på gamla kablar/proppar. Men det är kanske en annan sak.

Hej, vi bor i ett hus från 70 talet och hade gasspis. Jag trodde i min enfald att det bara var att byta men när de kom och skulle installera häll och ugn så vägrade dom att göra det för de sa att kablarna var för tunna och att det fanns risk för brand. Vi fick dra om alla elkablar, byta elskåp och höja hur många KW som kunde tas ut av lägenheten.

Ni bör kolla sådant innan, som ovan skrev så har det nog väldigt mycket att göra med hur gammalt huset är och om någon redan har bytt det. Har det vart permanent bostad så är ju trolligheten högre att det redan är fixat.

Men det var inte jättedyrt att byta kablar och nu känns det skönt att det är gjort.

Mmmm - vi måste nog titta på detta, speciellt då AC senare kommer att installeras. Tack för kommentaren
Trocke

Mmmm - vi måste nog titta på detta, speciellt då AC senare kommer att installeras. Tack för kommentaren
Trocke

Det är relativt billigt att göra sà om ni ska ha AC är det inte mycket att tänka pà. Förutom att ni slipper irritationsmomenten när säkringen gàr stup i kvarten, kan ni ocksà sova lite bättre nÄr ni vet att brandrisken inte finns (eller är lika stor kanske, finns, finns det ju alltid)

Nya trådar

Back
Toppen