Citronträd i "kruka"!

lenaahlgren

Ny medlem
Hej, nån här som har citronträd eller liknande i kruka, dvs ett sånt ganska stort, hur ofta vattnar ni det isånafall? Har fått tips om självbevattning som man kan koppla till men då vi alltid stänger av vattnet när vi inte är i lägenheten så måste jag anlita nån firma som åker o vattnar det! Tacksam för alla svar! =)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Lena,
Jag har citronträd och limeträd i kruka, men inte i Spanien utan i Malmö.
Det funkar bra men tänk på att ha en stor lerkruka, leran i krukan behåller bättre fukta i krukan en plast. Jag tror inte testat självbevattning, utan vattnar när det blir torr någon cm ner i krukan.Trycker ner fingret och känner om den är torr. Mitt stora citronträd blommar året runt och just nu så har jag flera frukter, den står inne under vintern runt 10 grader och under lampa. Att han citronträd inne är ingen att rekommendera eftersom det är för varmt inne och för lite ljus och för torrt.

Det finns att köpa timer på vattenslangen men har inte testat det, borde funka men övervattna inte.

Hur är det med citrusträd på en takterrass när man åker ner mycket sällan, om man inte vill ha bevattning med timer? Har hört att en del växter klarar sig på den fukt som bildas på natten så länge krukan står i skugga, men det låter konstigt om det skulle gå! Kanske med tjockbladiga växter som lagrar vätska? Eller de där "Yucca-palmerna" eller vad de heter (jättevanliga på uteplatser) som är tåliga mot torka?

Jag rekommenderar en utflykt till en bra trädgårdshandel, exempelvis Christian GardenCenter som ligger strax norr om den blå saltsjön nära citronmarknaden. Dom har säkert 50 citronträd "på lager" i alla storlekar, de större står i plastsäckar eller gigantiska plastkrukor med både blom och färdig frukt.
När man köper ett stort träd med 1 - 2 dm tjocklek på stammen, exploderar det fullständigt av lycka när det kommer ner på sin nya växtplats eftersom tillväxten är hämmad av den lilla mängd jord och vatten det får medan man väntar på köpare. Jag gissar att tillväxten blir ganska svag även i en stor kruka, men där kan du få yrkesmässiga råd hos trädgårdsbutiken....

Jag tror inte dom rekommenderar ett citronträd på takterrassen utan bevattning, även om gamla träd på övergivna odlingar och tomter, lever länge och ger frukt i många år utan extravatten, men då är väl rotsystemet väl utvecklat.
Däremot finns det många kaktus, palmer och fetbladsväxter som klarar sig bra, men återigen prata med proffsen - berätta önskemål och förutsättningar så får du förslag på vad du kan använda - det finns minst någon engelskpratande på de flesta av firmorna

Beträffande bevattning med timer så fungerar vattenutkastet på utsidan oftast även om man stänger av huvudkranen i lägenheten / radhuset, bland annat för att man ska kunna ha bevattning - men det är ju enkelt att kolla
För övrigt finns ett problem med citronträd i Spanien, det växer sig stort och ger frukt året runt - så det går åt en jäkla massa gin :)

I Helsingborg sköter moder jord citronträdet.

Helt OT!
Sorry tyvärr ingen svar på din fråga.

I Helsingborg behövs ingen bevattning av citronträd.
Bilden är 10 minuter gammal.

Från ett solig men kallt och blåsigt Helsingborg.

Med vänlig hälsning Rendahl

Attachments

• DSC07182,1.jpg
    DSC07182,1.jpg
    101,8 KB · Visningar: 327

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Helt OT!
Sorry tyvärr ingen svar på din fråga.

I Helsingborg behövs ingen bevattning av citronträd.
Bilden är 10 minuter gammal.

Från ett solig men kallt och blåsigt Helsingborg.

Oj, har ni satt ner era i jorden, vi har våra i kruka och även oliven som jag ser sitter i jorden.
Det har varit varmt i solen i Helsingborg i dag, vårt hus ligger med trädgården mot söder och mycket skydd mot vinden runt oss så det är riktigt skönt, men nu lär det bli sämre. Skönt att polaren och jag skall ner till huset nu nästa vecka och dricka lite öl och relaxa utan kvinnorna som får vara kvar hemma och jobba, men så får det bli deras tur senare!

//Eckhoff

Dom skall var i jorden inte i kuka som Dag-Otto säger

Hej Eckhoff

Dom skall vara i jorden inte i kuka som Dag-Otto säger gapskratttgapskratttgapskrattt
Min fru är med som storleksreferens och visar bara höjden på olivträdet och inga andra onda avsikter sorry
Trädet hon håller i är ett fikonträd som kommer från Tossa Del Mar.

Tyvärr måste jag erkänna det är vår hyresgäst som har intresset och kunskapen vi bara tittar på.

Attachments

• DSC07190,1.jpg
    DSC07190,1.jpg
    100,5 KB · Visningar: 395
Hej Eckhoff

Dom skall vara i jorden inte i kuka som Dag-Otto säger gapskratttgapskratttgapskrattt
Min fru är med som storleksreferens och visar bara höjden på olivträdet och inga andra onda avsikter sorry
Trädet hon håller i är ett fikonträd som kommer från Tossa Del Mar.

Tyvärr måste jag erkänna det är vår hyresgäst som har intresset och kunskapen vi bara tittar på.

Vad gör ni med dem på vintern? Vi har också fikon men dom står mot en vägg och vi försöker skydda dom på vintern för då får vi fler frukter att bli mogna. Ni bor väll i hörnhuset ett stenkast från oss.

//Eckhoff

Vad gör ni med dem på vintern? Vi har också fikon men dom står mot en vägg och vi försöker skydda dom på vintern för då får vi fler frukter att bli mogna. Ni bor väll i hörnhuset ett stenkast från oss.

//Eckhoff

Arrr nu måste jag avslöja allt när du är så frågvis :D

Då hamnar dom i varsin stor kuka redfaceredface och står i trapphuset.
Men halva året får dom stå nergrävda happy

Frugan tjatar varje dag att vi skall åka ner till Torre.
Men jag måste tyvärr jobba ett tag till.
Så nu blev vi avis på dej.

Ja vi bor i hörnhuset högst upp.
Vi måste ta en koppkaffe som vi pratade om för länge sen.

Arrr nu måste jag avslöja allt när du är så frågvis :D

Då hamnar dom i varsin stor kuka redfaceredface och står i trapphuset.
Men halva året får dom stå nergrävda happy

Frugan tjatar varje dag att vi skall åka ner till Torre.
Men jag måste tyvärr jobba ett tag till.
Så nu blev vi avis på dej.

Ja vi bor i hörnhuset högst upp.
Vi måste ta en koppkaffe som vi pratade om för länge sen.

Instämmer.

//Eckhoff

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Har ett fikonträdet nere i Torrevieja som var nyplanterat och bar lite frukt förra hösten.såg nu att det fått nya, långa grenar men bara 1 fikon på gång. Troligen skulle det beskurits för att bära frukt,men när?

Nya trådar

Back
Toppen