Dagsfärsk rapport fr bilresa Halmstad-Alicante 23-24 aug 2013

Powernap

Ny medlem
Ohoj, forumet.

Tänkte dela med mig av bilresan som nyss blivit fullbordad. (om admin tycker platsen på forumet ska ändras så är detta helt ok)

Start i Halmstad fredagen den 23 aug. 9:15, jag och min mor 73 år, samt vovven x1 5 år och fullpackad bil (Kia Ceed). Jag använde Waze (social gps) i iphone 5, och svenskt telenor-kort, funkade nästan hela vägen.
Körde öresundsbron, rödby-puttgarden - hela tyskland till någon mil norr om Basel in i frankrike, lyon, Barcelona - Alicante.
Inte en passkontroll någonstans, ingen ville se papper på vovven.

Trafiken i Tyskland t o m Frankfurt var intensiv (fredag kväll) sen släppte propparna. Endast 2 längre köer (på hela resan 293 mil) pga vägbygge i tyskland.
Endast 2 felkörningar, 1 i frankrike pga att datatrafiken utlandspärren slagit till så waze uppdaterade inte kartan allt eftersom vi körde, samt "fel" avfart mot Alicante (trött förare)
Vi stannade 2 ggr för att slumra lite, det gick inte, så det blev näst intill sträckkörning. Vi satte oss i soffan med en välförtjänt iskall öl i lägenheten i alicante vid 5 tiden på lördag eftermiddag = ca 32 timmar, snitthastighet 107 km/h, snittförbrukning (diesel) 6,8l/10 km, toppfart 210 (tyskland söder om frankfurt)
Waze varnade ett 10-tal gånger för fartkameror, både i frankrike och spanien.

Hunden klarade resan extremt bra, han skällde 1 gång (på biljett-tanten i rödby) och suckade på natten i frankrike, det var det vi hörde från honom, han fick en kissrunda vid varje tankning och var nöjd med detta, han åt och drack vid tankningarna och satt i sin bur.

Vi lyssnade på ljudbok (isprinsessan, camilla läckberg, 12 cd, 13 timmars speltid) vilket var perfekt tyckte vi.

Hade man, nu i efterhand gjort om bilresan, så skulle vi valt en större kylväska med fler isklampar (heter det så?) samt några fler färdiga mackor. Jag skulle haft 2 olika par solglasögon, fick tryck bakom öronen av det enda paret jag hade med mig = skallebank i onödan.
Jag fick släppa lite luft ur däcken, som jag pumpat i Halmstad, eftersom värmen som genereras gjorde att det var lite väl mycket luft i dom.

Vägarna är i allmänhet väldigt väldigt bra, någon kortare sträcka i tyskland och södra frankrike har många sprickor i sig och det låter som ett däck ska explodera när som....

Dieseln var dyrast i Tyskland och billigast i Spanien, svenska literpriset ligger nånstans i mitten.

Frågor om resan besvaras gärna!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kul att du delade med dig av din resa ner....kollade på Google map att jag har bara 7 mil längre resa än du haft så det är ju bra att plugga in din berättelse :D

Det var intressant att höra att Waze fungerade nästan hela vägen....testade själv i Spanien men jag var nog lite för stressad för att pilla igång den, men nu skall jag försöka igen om någon vecka då du säger att det funerar i Spanien ;:;;)

ja jag har kört på waze inne i alicante några månader (med spanskt abonnemang i mobilen) och den har funkat klockrent.... så jag tog en chansning på bilresan oxo....
Nackdelen är att waze tar ca 1200 km som längsta rutt...så man får programera om den då och då....men det pillade jag självklart med under stoppen ;)

Tack så mycket att du delade den med dig! Intressant att läsa, allrahelst för dem som tänker köra (även jag, när den stora flytten blir....).
:)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Perfekt! Jättebra information!

Så ni stannade alltså inte någonstans vid hotell eller motell?
Det är klart, en KIA Ceed är ju större än en Hyundai i30 samt att vi kommer vara två vuxna och ett barn på ca 9 år. Har en känsla av att vi måste stanna till och sova ordentligt för annars blir det ett j-a liv i bilen. :D

Har också tänkt på det där med att lyssna på ljudböcker. I somras lyssnade vi lite på spanska när vi åkte lite längre. Det funkar rätt bra att göra det på en motorväg men på en väg med mycket omkörningar var det för mig inte bra, svårt att koncentrera sig på båda - spanskan fick lite underordnad betydelse, liksom.

Vi har dessutom en bit till då vi planerar åka från Stockholm och ned till Fuengirola, ca 370 mil ser det ut som när man söker på internet.

Hur mycket fick ni betala i vägtullar, förresten?

Har i April åkt den vägen (fast bara från Helsingborg). Den bra, enkla och snabba vägen som beskrivs hamnar på runt 12-1300 kronor. Värt varje öre om du frågar mig som har provat betalningsfritt också. Vi snålade i alla fall in lite grann eftersom vi i Valencia sneddade rakt in i landet så vi kom ut på vägen mellan Granada och Madrid. Sedan Granada, Malaga och Fuengirola.

Nackdelen som jag har sett det med hotell är ju att man förlorar en massa timmar varje övernattning. Om man nu inte chansar på att hitta ett hotell väldigt sent, eller också bokar innan och kör efter en strikt tidtabell.

Upp till var och en.

Välkomna ner! hälsar Göran i Mijas Pueblothumb

Jag kanske var något för dyr. Får skylla på Alzheimer Light. Viamichelin påstår 119.70 € . Lite bättre. Sorry
Göran

Vi stannade 2 ggr för att slumra lite, det gick inte, så det blev näst intill sträckkörning.

Vad anser du om trafiksäkerhet (ingen risk att somna vid ratten) efter 290 mil:confused:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Har inte summerat ihop vägtullarna, men i runda slängar som viamicheline säger.

På nåt konstigt sätt kände jag mig förvånansvärt pigg, känslan av vad man just nu gör kanske (vi flyttar till Spanien NU) kan varit en bidragande orsak, redbull och snus den andra kanske.....däremot har jag varit rejält slö sedan i söndags, lite lätt febrig och förkyld idag, effekten av att ha pressat sig själv på resan?

Om vi hade haft barn i bilen hade resan sett annorlunda ut misstänker jag :)

I Tyskland er det ikke noen problem å finne overnatting. I Frankrike kan jeg anbefale B&B `s hoteller som ligger tett i tett langs motorveiene. Bruker de hvert år og de koster 39€ pr.dobbeltrom +5.90€ pr,frokost(Fransk).Det finnes også en rekke andre "motorveihoteller" som "Formule 1" osv. Disse ligger gjerne i samme område. Bomavgifter fra Müllhausen-Lyon-Narbonne-Torrevieja er ca.125€ hver vei. God tur

Nya trådar

Back
Toppen