dammsugare som lever f-n :-(

Calderon

Medlem
Behöver hjälp, har en ganska ny dammsugare från Carrefour, 1400W, trodde när jag handlade att det var en apparat som sög BRA.

Tyvärr så gör den inte det, tappade ut ett halvs paket risgryn och fick nästan stoppa in ett och ett gryn, allts bättre att sopa ??
MEN den lever om så man skulle kunna .. jag vet faktiskt inte vad, men förmodligen kunde man vid fortsatt användande bli mer eller mindre döv ??
Skulle vara intressant att kolla db ?? Hur gör man det ??

I alla fall, så behöver jag hjälp med att inte göra samma misstag igen.
Kunde man tänka sej att nån vet hur man på en etikett på kartongen i första hand avläser LJUDNIVÅN ??
I andra hand hur man vet hur effektivt den suger ??

Supertacksam för hjälp !!

En sida med bäst i test på spanska dammsugare vore ju häftigt :-)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ibland har de skrivit upp dB i den lappen som är i hyllkanten, Carrefour. Jag har varit där och letat. Alla modeller har inte denna info, dock. Kanske personalen vet?

Visst finns det "tysta" dammsugare. Kolla efter "silencioso" eller "super silencioso" på kartongen.
MEN de kostar inte €50-€100. Snarare €300-€500. Kolla Siemens, Bosch, Electrolux. Samma som hemma.
Jag hade en Rowenta som lät så mycket så när en kompis lånade lägenheten sprang de och köpte en LG. Inte mycket tystare den så nu har jag 2 som väsnas :)

Electrolux Ultra Silencer köpte jag helt nyligen. 1700 kr tror jag i Sverige. Mycket tyst o bra drag. Tyvärr är det inte mkt kvalitet kvar i varumärket även om jag inte har drabbats av ngt fel ännu.

Det finns för övrigt ingen korrelation mellan effekt o sugkraft även om man kan tro det.

Tänk att man sitter här o recenserar dammsugare på självaste julafton...

Last edited:
Hade ingen aning om info på hyllkanten, måste kolla, tackar allra ödmjukast...
sen har dom väl öppet köp som hemma - om man inte får testa i butiken ??

Önskar er en god fortsättning :-),

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har kollat runt lite, nu när jag fick iden att googla på "tyst" dammsugare. Bosch har en superdammsugare som har 66db. vad kan man jämföra det med ??
Och Rowenta har en SLADDLÖS med ca 55 minuters arbetstid, som ju verkar praktiskt, men med hundhår mm som man ska tampas med ???
Ingen i gänget som har erfarenhet ??

I Spanien funkar egentligen en sopborste bäst, men vad gäller dammsugare så är det ju viktigt med "sugeffekten". Räknas i Watt liksom strömförbrukningen/effekten.

En bra sajt för att jämföra (alla värden redovisas) är Netonnet. En "normaldammsugare" har ungefär 75db/ljudnivå. 66db är ett kanonvärde. Googla gärna på decibel så får du mycket intressant läsning. En ökning på 3db ger dubbelt så mycket energi, men vi uppfattar ungefär en ökning på 10db som "dubbelt så starkt".

MEN! Har du hund/hår så skaffa för allt i världen inte en cyklondammsugare hur bra den än är i reklamen. Vi har nu haft två stycken, och man måste ofta, alltså flera gånger per städning, plocka isär och ta bort hundhåren som sätter sig i vägen. Mycket lättare med en vanlig "påsdammsugare" där allt går rätt in i påsen. Vi har också tröttnat på att använda dammsugaren som sopborste och plocka in skräpet ett och ett.

Sen finns det säkert andra som tycker annorlunda. Det gör det ju alltid, men som sagt med hund var det bättre förr (påsdammsugare)

God fortsättning önskar Göran som bara har sopborste i Spanien.thumb

Last edited:
I Spanien funkar egentligen en sopborste bäst, men vad gäller dammsugare så är det ju viktigt med "sugeffekten". Räknas i Watt liksom strömförbrukningen/effekten.

En bra sajt för att jämföra (alla värden redovisas) är Netonnet. En "normaldammsugare" har ungefär 75db/ljudnivå. 66db är ett kanonvärde. Googla gärna på decibel så får du mycket intressant läsning. En ökning på 3db ger dubbelt så mycket energi, men vi uppfattar ungefär en ökning på 10db som "dubbelt så starkt".

MEN! Har du hund/hår så skaffa för allt i världen inte en cyklondammsugare hur bra den än är i reklamen. Vi har nu haft två stycken, och man måste ofta, alltså flera gånger per städning, plocka isär och ta bort hundhåren som sätter sig i vägen. Mycket lättare med en vanlig "påsdammsugare" där allt går rätt in i påsen. Vi har också tröttnat på att använda dammsugaren som sopborste och plocka in skräpet ett och ett.

Sen finns det säkert andra som tycker annorlunda. Det gör det ju alltid, men som sagt med hund var det bättre förr (påsdammsugare)

God fortsättning önskar Göran som bara har sopborste i Spanien.thumb

Detsamma och Tack för tips! Är på g att köpa dammslukare i Torrevieja nu.. Ska kolla Netonnet. Uppskattar sopborste, men mattorna...

Nya trådar

Back
Toppen