Data,TV och AC

Emmisdemmis

Aktiv medlem
Hej Spanienforum-läsare,
Jag har klickat upp en mängd frågor och svar här i alla trådar.
Nu har jag lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.:)

* om man vill se på tv i Spanien (Torrevieja), kan man göra det utan bredband? Vad kostar isf tv-avgiften varje månad, och då är det bara spanska kanaler antar jag.?

* vad är en slingbox och vad har man den till? Är det som en videobox som kopplar din dataskärmsuppkopplingssida till tv?

* är det via ADSL som jag kan se på svenska tv-kanaler?
* kan man ha abbonemang som pausas, eller rullar de på hela tiden? Är det ca 35-50€ i månaden det kostar med internetmöjligheter?
( inte så insatt i detta, som ni märker:confused:).

Har också läst alla trådar om AC, och skrivit upp firmor. Men vad kostar det om man redan har AC i ett rum och bara vill koppla på en manick till? Huset är från 2000, så elstyrkan kanske håller. Återstår bara att önska en trevlig kväll!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
* vad är en slingbox och vad har man den till? Är det som en videobox som kopplar din dataskärmsuppkopplingssida till tv?

*

Ang slingboxen så kan du se lite här...

http://www.youtube.com/watch?v=ynzVAs-2CFU

Har den själ o det funkar bra. Nackdelen är att boxen hemma får ju två fjärrkontroller...kan vara ett bekymmer att komma överens om det sitter sugna tv tittare o zippar villt i Sverige och i Spanien :-)

Last edited:
Spansk TV är gratis och du betalar ingen TV-avgift eller licens (inte heller för att duhar en dator, padda eller smartphone :( )

Slingbox är en box som streamar din TV (tex ifràn sverige) över internet sà att du kan se den i Spanien. bredband ett màste. Använd sök funktionen och sök pà Slingbox sà fàr du nog x antal träffar med bättre info.

Ja, eller annat bra internet nät. mobilt duger inte.

Ja, det finns en uppsjö av leverantörer och olika abbonemang. Kolla in bredbandstràden.

AC varierar. En maskin kan du fà ifràn runt 200€, installationen beror pà hur mycket rör och kabel ska användas, sist jag installerade tog de 50 €/metern, (iofs 10 àr sedan) Ta in 3-4 oliak offerter.

Hola Emma!

Flyttade denna till tråden om TV,bredband,telefoni :)

Bästa och billigast hittills som kommit fram om bredband som man kan
pausa är SatTVPlus som många nu installerat,
om man har radhus som du och inte har någon ovanpå?
så sätter dom upp en antenn. Inte alla comunidader som godkänner det
om man har lägenhet.

http://sattvplus.com/

Chao P :sol:

Vi tittar på svensk teve via datorn och ansluter till större bild via en HDMI kabel.En del program kan man se direkt utan en tumnnel och en för en del progran som inte får visas utanför Sverige ser vi via en proxytunnel. Ingen kostnad för detta.
Vi har SatTVPlus och pausar vprt abonnemang när vi inte är här. Men man måste ha en antenn på taket. fungerar mycket bra för oss, men vet att det kan vara olika var man bor.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som de andra skriver, Spansk tv är gratis, men behöver du installera så är det en kostnad för antenn och en boxer. Men har du kabel indragen så behöver du bara en boxer. Detta för att få all marksänd television.
En slingerbox kräver lite mer, det förutsätter att du har ett abonnemang i Sverige, och att själva slingerboxen placeras i Sverige. Sedan sänds signalen via en VPN tunnel, du behöver en bra bandbredd absolut isdn via telefon. Skälet är att den är stabilare än de trådlösa. De trådlösa kan fungera men när när det tillkommer en miljon människor då kan det trångt etern speciellt mellan 20-00.
Sedan finns det ju helt andra lösningar, ex att köpa sig en egen vpn lösning, vilket gör att du egentligen kan se vad du vill i datorn från Sverige, om du sedan kopplar upp datorn mot en tv så får du ju samma upplevelse som en tv.
Att titta on demand dvs att se programmen i efterhand gör det oftast mindre känsligt, dvs du kan se med lägre bandbredd än live.
Detta är en djungel, inte helt lätt att förklara men jag hoppas att du nu kan ställa nya frågor som kommer att vägleda dig i dina val.

Last edited:
Hej!
För att titta på svensk Tv med slingbox behöver man alltså ADSL via fast telefonlina, eller....?
rocio

Mrwide
Om man har en ny tv behövs ingen separat box.

Rocio
För slingbox krävs hyfsat snabb och stabil internetuppkoppling både i Sverige och Spanien.

Kör med slingbox.
Har Comhem i Sverige 10 mb ut och i Spanien kör jag med 3 mb lina och det fungerar bra
Helt perfekt att kunna se samma kanaler som hemma om man vill det.
Har även SeSvensktv som VPN om man vil se typ TV4 - Viaplay
Blir inte mycket tv tittande i Spanien utan där finns så mycket annat och göra
Bor i Punta Prima och har Ole som internet leverantör

Jag måste säga att det inte har blivit mycket TV för mig heller, i Spanien, vill säga. Har så mycket annat att göra, om inget annat så går jag ut till stranden och läser en bok, tittar på folk osv...Det fina vädret vill jag ju inte missa. TV vill jag se när Spanien spelar fotboll i VM, och vinner! Och då vill jag vara med spanjorer för att få den äkta stämningen, dvs i en bar med storbilds -TV.

PS. Jag har en gammal analog TV för att titta på videofilmer med, om jag skulle vilja. Men än har jag inte haft tid...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Viktigt angående Slingbox!

Tyvärr tänker de flesta bara på vilken nerladdningshastighet de har här i Spanien. Det hjälper inte med 100MB/s. (fibernät) om man inte har väldigt bra uppladdning i Sverige. Då "buffrar" bilden hela tiden i alla fall.

Kolla alltså uppladdningen när ni är hemma i Sverige. Om ni använder "bredbandskollen" så är det alltså "Skicka filer" som är viktigt. En vanlig uppkoppling med 0,2-0,6 (skicka) räcker inte till. Det behövs minst 2MB/s "skicka"

Lycka till! Göran

Nya trådar

Back
Toppen