Datorer utan kostnad till alla

• Thread starter Thread starter Luckyjoe
  • Startdatum Startdatum
L

Luckyjoe

Guest
För att alla medborgare bättre, snabbare och billigare ska kunna ta del av
viktig samhällsinformation tillhandahåller den spanska staten datorer utan kostnad till alla spanska medborgare och hushåll. Inklusive snabbutbildning och
backup-hjälp. I Sverige är det fortfarande många som saknar dator. Till xempel
många i glesbygd, arbetslösa, sjukskrivna och invandrare.
2009 måste det väl vara självklart att en egen dator är en del av en kvalitativ
välfärd. Lär av Spanien!

Källa

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nåja, en sanning med modifikation. I Spanien finns offentliga lokaler som bibliotek utrustade med datorer. Turister får också använda de datorer som står i biblioteken. Det kan vara en utmaning för den som inte kan spanska. I vår by finns även en lokal för att ge ungdomar råd och där står några internatdatorer. Tillhandahålla betyder inte här "skänka" utan "ge tillgång till"

Enligt min mening finns det två problem.
1. ADSL hemma är alldeles före dyrt på grund av Telefónicas monopol.
Där skulle kommunerna kunna fixa hot spots med gratis Wi-Fi.

2. De flesta faller fortfarande för en Windowsdator.
Om man inte nöjer sig med ett gratis antivirus-program, får man en hög kostnad utslaget på datorns livslängd. Datorer med Linux och Apples operativsystem är säkerligen ett bättre val för de flesta. De degenereras inte med tiden.

Det bästa hade varit om man redan i skolan fick bekanta sig med alla tre operativsystemen och komma fram till vilket system som bäst uppfyllde ens krav.

Låt mig för ett ögonblick återvända till stenåldern. Jag har en iMac från 2005 som fungerar perfekt men saknar WiFi mm. På den tiden fanns inte ADSL utan vi använde det inbyggda telefonmodemet. Detta använde vi också för att skicka fax. Datorn ringde själv upp 908200025 när vi ville ut på internet. Jag tror vi betalade en Euro/timme plus kostnaden för uppkopplingen. Nu är frågan: Är avgiften fortfarande densamma? Movistar vägra svara, de påstår att det är omöjligt att använda internet utan ADSL. Detta trots att jag på morgonen kopplade upp mig via en telefonkabel.
Min tanke var att har man en gammal dator med modem och bara sporadisk går in på nätet, kunde detta vara ett alternativ.

Jag läser just mitt inlägg ovan från 2008. Då var ADSL mycket dyrt, idag är det fortfarande dyrt, 25.90 Euro per månad för 6 Mbps. Något antivirusprogram har jag aldrig haft på min gamla iMac och heller inget virus. Ibland kopplar jag upp min iPod touch till WiFi, som finns på en av våra barer. Hemma har vi naturligtvis ADSL.

Last edited by a moderator:
eh? Telefonica har inget monopol på ADSL....

finns båda Orange, och Jazztel som alternativ i Granada - kostar ca. €20/mnd (såg att det var 15.95 nu på jazztel)

Last edited:
Man måste ägna mycket tid åt att veta vad man får för pengarna. Jazztel ADSL 12 Mbps kostar i själva verket 27,97 €/månad plus linje 14,95 €/månad när promotionstiden gått ut. Dessutom vet jag inte om den Router jag har från Telefonica (Movistar) fungerar rakt av. Jag har nämligen en antennkabel från denna WiFi Router till en antenn i trapphuset. Det är få Routers som har löstagbara antenner.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen