December

Lenas

Ny medlem
Hej på Er,

Undrar bara lite hur det är att fira Jul i Torre? Fryser man? Vi har lust att åka ner i December, för att slippa undan lite stress....hur kallt är havet? Har någon provat lerbad vid La Manga i December? God skinka finns ju iallafall:-))

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej på Er,

Undrar bara lite hur det är att fira Jul i Torre? Fryser man? Vi har lust att åka ner i December, för att slippa undan lite stress....hur kallt är havet? Har någon provat lerbad vid La Manga i December? God skinka finns ju i alla fall

Hej!
Jo man fryser, finns dom som sagt att dom aldrig frusit så mycket
i hela sitt liv :D
På dagarna förra julen var det 16-17 grader julveckan - utomhus mitt på dagen.
Kommer i håg att det var regn och storm nån dag. Har ju en blogg som jag kan kolla i och dotter med dotter var här och AC:n funkade inte i deras hyrlghet.
Det är ju rått inomhus med dessa stenväggar utan isolering. Man måste ju ha värmekällor på hela dygnet...överallt. Kostar men vad väljer man.
Dagarna är fina om det är sol absolut.

Bada anser jag uteslutet om man inte är självplågare :)
Man slipper snö och halka iaf thumb

Chao P :sol:

Tack Preciosa! Tack för ditt svar, följer dig på bloggen, så jag är rätt så informerad om det mesta! Läste någonstans att värmefilt är mysigt att ha, kanske får vi inskaffa en sådan+tofflor o fleecetröjor;-)) Har funderingar på att skaffa en hot AC, så vi kommer nog att överleva!

Kram Lena

Hej, jag har vart nere i december i fyra år nu med vår dotter. Jag tycker det är kanon. Man får solljus, de flesta dagarna mitt på dagen är det riktigt skönt. Ett år gick jag i shorts och T-shirt.

Men visst, rått och kallt främst på kväll natt avhjälps i vårt fall med två st ac som även ger värme. Om ni på sommaren använder ac för att kyla och tycker den kostnaden är okay så kommer det här inte vara värre då det går åt mindre energi att värma än kyla. Varmt täcke och tofflor är att föredra också.

Och när vi vill bada åker vi till badhuset. Kan varmt rekommendera december och Torre.

Har inte varit där den månaden men pratade i juni med några engelsmän som sade att det var skönt på dagarna och de satt i shorts på julafton. Jag undrade eftersom jag köpt en lägenhet och vi ska vara där från 1:a nov. tom. maj. Vi bodde jan-mars i år. Vissa dagar var lite kyligare andra var helt fantastiska så jag tror att även dec. blir bra. I jan. när vi cyklade hade jag vantar. Dec. och jan. är nog liknande väder.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Vi tillbringade jul/nyår 2012 i lägenheten, vilket var härligt.
Eftersom vi gillar att det är svalt/kallt i sovrummet så var nätterna inga problem, däremot kan det bli lite tältkänsla=råkallt innan lägenheten "kommer igång".

Vi hade tofflor och mysbyxor inomhus. Mycket av kylan i lägenheten beror också på att vi har dille på frisk luft och har fönster öppna dygnet om, om det inte stormar.
AC'n har även värme, fungerar utmärkt, men vi funderar på att skaffa ett element med infraröd värme (flyttbart) till den här vintern.
Innan någon hinner kommentera - fönstren var stängda när vi körde ac'n så vi slösade inte el i onödan. :)
Värmeljus värmer bra.
Somliga dagar kunde vi vara på takterrassen och sola.
/Helen

Håller med Preciosas kommentarer,hon bor ju här året runt och bör ha bäst info.
Visst kan man ha tur en vecka under julen med sol och bra temp,men det är mer en chansning.Jag har varit 1 gång en vecka under slutet av dec. för några år sedan och det var ingen höjdare, blåst,regn och kallt.Och vistas inomhus kan man göra bättre i Sverige utan iskalla golv och obefintlig isolering.
För min del avstår jag gärna perioden dec-mars,då jag hatar kyla och fukt

Hej på Er,

Undrar bara lite hur det är att fira Jul i Torre? Fryser man? Vi har lust att åka ner i December, för att slippa undan lite stress....hur kallt är havet? Har någon provat lerbad vid La Manga i December? God skinka finns ju iallafall:-))

Hej, värmefilt är toppen att ha! Lägg dem i sängen en stund innan läggdags, blir varmt o skönt! Köpte i S på Netonnet. Och ha dem i soffan! Tofflor o tjockstrumpor. Vi hade ingen AC i fjol, men ett element som vi flyttade mellan sov- och allrum o en liten värmefläkt en stund i badrummet. Vi stortrivdes i drygt 3 v. eftersom det är i Torre vi vill va! Solade på taket fina dagar och lä o varmt på paseon. Fleccejacka r praktiskt. Ha de!

Har varit nere flera ggr i november, januari och februari. Jag tror mycket av upplevelsen av kyla beror på hur man bor. Vi har nybyggd bungalow i syd-väst läge och eftersom det alltid är sol på huset ( när det inte är molnigt förstås) så blir det lite varmare även inomhus. Vi har en AC som går att köra värme på och det har räckt att ha den igång några få timmar på kvällen. Tofflor rekommenderas dock eftersom klinkergolven blir rätt kalla.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Viktigt var bostaden ligger "hur". Söder om Torrevieja är det ett par grader varmare och nordvindarna blir inte lika plågsamma, för nära havet kan det bli väldigt fuktigt och rått. Har golvvärme och dubbla väggar med isolering, samt vindskydd på altanerna. Är alltid nere fyra veckor runt jul o nyår. Förra året var det 26 grader på altanen i solen kl 14:00. Vid morgonen är det ca: 8-9 grader innan solen värmer på. mitt i natten ca: 13-14 grader normalt.

spainsmile Viva la Spania, skulle jag få välja så vill jag slippa Sveriges kyla o slask och bo i Spanien ändå under vinter halvåret ..jag var ner runt lucia och sen firade vi nyår i torre, perfekt väder att promenera och cykla runt i..men visst är det kallt i dom o-isolerade husen som är här...det går ju dock att åtgärda om man vill... bättre fönster och dörrar.. Ac... Och en värmefilt/madrass...vår är som en tunn madrass som jag satte på en halvtimme innan jag kröp ner..mm va mysigt;) sen över nyår var ju frun med o då blev det varmt ändåhjärtaa... Men har inte varit ner i jan-feb ännu? Tycker att det sägs att det är sämsta tiden? Eller? graciass// Mats

Vi var i Torre periodvis december, januari, februari och sedan mer under våren. Lite kylslaget var det ibland om mornarna, men med en ac som ger varmluft på kvällen och tidigt på mornarna, tofflor, oljeelement i badrummet och värmefilt i sängen, så var det ändå helt ok. Ljuset om dagarna, solen, miljön, vännerna och mycket annat väger upp att det inte finns centralvärme eller samma isolering som hemma. Och vill vi ha det som "hemma" så får vi vara här i Stockholm i mörker, slask och kyla. Men med en uppvärmd lägenhet....Valet var lätt och vi väljer Torre i vinter igen.

Hola!
Tycker samma som Dibo här ovan. Ljuset slår det mesta. Solen är uppe här nere när det är kolsvart i Sverige vid samma tid. Vi var nere i februari förra året och hade tre dagar med sol och ca 20 grader på en vecka. Resten av tiden helt ok väder. Vi hade ingen AC för värme då, men frös inte särskilt inomhus. Helt ljuvligt med solen var det minns jag!
Hälsning från Emma på plats första sommaren i Torre ;)

har hört att det kan skilja rätt ordentligt vissa dagar mellan dec-mars kan det bli upp till 24c andra så lite som 4c. Har själv haft tur när vi varit nere i t ex februari då vi hade 18-20c och sol. I år blir vi nere hela vintern så då får vi uppleva vinterklimatet på gott och ont.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

har hört att det kan skilja rätt ordentligt vissa dagar mellan dec-mars kan det bli upp till 24c andra så lite som 4c. Har själv haft tur när vi varit nere i t ex februari då vi hade 18-20c och sol. I år blir vi nere hela vintern så då får vi uppleva vinterklimatet på gott och ont.

4ºc dagtid har jag aldrig varit med om, men det har gàtt under det nattetid/tidig morgon.
Det kallaste jag varit med om mitt pà dagen har nog varit runt 10ºc. Dà är det en spansk (costa blanca) vargavinter... men det höll sig i 2 veckor typ...

Hej, vi har firat jul och nyår i Torrevieja 3 år i rad. Rekommenderas! 2012 var vi på stranden varje dag...om man sitter i lä är det jättevarmt och skönt på dagarna. Väldigt kallt i vattnet. Kvällar och nätter är det däremot mycket kyligt, så gardera med varma kläder och tjocka täcken. Lycka till!

Nya trådar

Back
Toppen