Det spanska pensionssystemet

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SolenLyser

Guest
Enligt denna länk:

Alargar la edad de la jubilación [Pag. 3 de 3] | CONSUMER EROSKI

får man pension av den spanska staten först efter att ha jobbat i Spanien under femton år.

Om en person tjänat 1000 Euro per månad i femton år ger det en grundpension på 450 Euro i månaden. Man multiplicerar årslönen med antalet år man jobbat och dividerar med 200. Resultatet blir 900 Euro. Tar man 50% av 900 Euro, blir det just 450 Euro/månad.

Jobbar man mer än femton år, ökar pensionen för varje år med 3% för åren mellan femton och tjugofem år. Jobbar man mer än tjugofem år, ökar pensionen bara med 2% för dessa år.

Vad som händer med pensionspengarna om man bara jobbar i Spanien under fem år vet jag ej.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Enligt denna länk:

Alargar la edad de la jubilación [Pag. 3 de 3] | CONSUMER EROSKI

får man pension av den spanska staten först efter att ha jobbat i Spanien under femton år.

Om en person tjänat 1000 Euro per månad i femton år ger det en grundpension på 450 Euro i månaden. Man multiplicerar årslönen med antalet år man jobbat och dividerar med 200. Resultatet blir 900 Euro. Tar man 50% av 900 Euro, blir det just 450 Euro/månad.

Jobbar man mer än femton år, ökar pensionen för varje år med 3% för åren mellan femton och tjugofem år. Jobbar man mer än tjugofem år, ökar pensionen bara med 2% för dessa år.

Vad som händer med pensionspengarna om man bara jobbar i Spanien under fem år vet jag ej.

Vet du något om vad som händer om man jobbar utomlands i 2 år, och sedan flyttar tillbaka till Sverige? Kommer vi få pension utbetald från Spanska staten, eller finns det ngn övergripande myndighet inom EU som håller koll på oss, och löser allt det praktiska?

Jag vet inte hur systemet fungerar - om det fungerar. När vi begärde pension från Sverige, påstod man att vi skulle begära pension genom de spanska pensionmyndigheterna. Det var fel, eftersom jag kontrollerat att det bara gäller om man jobbat i Spanien. Någon typ av kontroll borde det finnas - vad är annars EU till för?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen