el o vatten installation

Hej alla glada! Tack så mycket för responsen ang, hemförsäkring.
Får se om någon har koll på en liten fråga till, i och med att vi köpt ett bankåtertagande så är ju el o vatten klippt, så vet någon vad det kostar att starta upp detta igen, alltså inte gamla räkningar odyl utan bara skaffa abonnemangen, el hade vi tänkt oss en 25A installation med tanke på varmvatten o ac, hur gör man för att få detta på autogiro är det via banken eller via el o vatten bolagen, är det som i sverige att det finns olika leverantörer? Hur betalar man för sophämtning, går det också att få på autogiro,
sen undrar jag också om det kanske finns lite prisuppgifter från någon ang fasta
kostnaderna för el, vatten, sophämtning, jag undrar också om den årliga skatten man betalar går att få på autogiro eller kan den betalas närsom under året? vet ngn om det bara är carrefour som har hemkörning av tex vitvaror eller har fler i habaneras området det? jag vet, mycket frågor men det är mycket nytt att lära sig, och att lära sig av andras erfarenheter är väl ändå det bästa sättet? jättetack på förhand o ha en bra dag.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Tony!

Ja det var många frågor :)
Dom flesta är nog besvarade i våra trådar. Det finns en SÖK längst upp
på forumet som man kan skriva in ämnen och få upp svar i.

Men: Ett bankåtertag utan el och vattenkontrakt: Nyligen erfarit
att man måste ha ut en auktoriserad elfirma för att dom ska
skriva en "buletín" om tillståndet i lgheten. Alltså att allt ser schysst ut med
kablar/ledningar och det tog 5 min.
Det kostade 170E el 210E beroende på om man
skulle betala moms el inte :( Typiskt....
Sen skulle Iberdrola komma och sätta på elen vilket tog 10 dagar inkl
3 påminnelser varav ett argt :) Kostnad 268.90E Dyrt!
25A är väl mycket? Kan nån annan svara på...
I trådarna finns svar på fasta kostnader om du letar lite i
kategorierna "Fastigheter", Leva och Bo tex.

Vatten kom på samma dag som vi var till Agamed´s kontor
Betalade 170E för det kontraktet.

Alla firmor frågar efter bankkontonumret så här betalar man via
autogiro för det mesta. Sophämtning brukar komma på vattenfakturan
hos Agamed.
Det finns två skatter. En fast årlig och en som ska deklareras...autogiro
brukar användas.
SÖK på skatter så har du svar där.

Alla firmor har i det flesta fall hemkörning. SÖK på vitvaror osv
RedDer är populära...tex...

Ciao P :sol:

Last edited:
25A tror jag inte ni kan fà pà ett hushàllsabbonemang. Tror 10A är max.
det vanligaste i Spanien för hushàll, brukar vara 5-6A

Kolla om du kan betala den gamla skulden och för ett namnbyte. Det är oftast billigare än att fixa ett helt nytt kontrakt. Har du tur ligger där en gammal räkning i brevlàdan

Vi har 25A, men tipset med att överta är bra, vi hade mäklaren till att fixa detta och hon upptäckte just detta och det blev billigare än ett helt nytt.

//Eckhoff

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
"Vår" studio var inget bankobjekt utan ägarinnan hade sagt upp
el och vatten för 3 år sen. Inga skulder alls.
Då kostar det tydligen så mycket. Speciellt elabg var dyrt alltså

P :sol:

Hej, och grattis till nya bostaden. Vi köpte också bankåtertag. Elen tog ca 1 vecka och vi var tvungna att besikta elen innan av en auktoriserad elfirma. Vatten tog ca 4 dagar. I vårt fall visade det sig att elen var så gammal så vi kunde få max 3a. Efter mycket övervägande drog vi om all el och uppgraderade till 5a. Vi var även tvungna att installera jordfelsbrytare vilket tydligen var lag på numera.

Vi köpte alla vitvaror etc. av RedeR fick hemkörning och installation utan kostnad. De har vart grymma. Fick lämna tillbaka en fläkt efter ett år. Pratar engelska och väldigt bra priser tycker jag.

Vi har allt på autogiro, och använder scandinavien managment för den årliga deklarationen. De ordnade även allt åt oss gällande el och vatten när vi skrev kontraktet för deklarationen vilket kostade 150 euro så det var helt okay.

Nu vet jag att det tydligen ska vara ganska enkelt men vi testar det senare att göra dne själv, är lite lat just nu och njuter mest av att vara här.

Lycka till

hej igen o tack för all matnyttig info, hur i hellskotta klarar man sig med ett elabonnemang på bara 5A, i sverige kan du plocka ut 2200watt på en 10A säkring o vi har 16A per fas, ispanien är det som jag förstår bara en fas in.
bara varmvatten beredare o ac blir ju 3500watt, får inte ihop det riktigt.
Det är som jag förstår 5A= 1100watt rä kostar gasolflaskorna i inköpcker ju inte speciellt långt.
Tacksam för all info jag kan få ska även kolla med advokaten om möjligheten att
överta abonnemanget finns, en fråga till, vad kostar gasolflaskorna i inköp?
Med vänliga hälsningar
Tony

runt 18€ per flaska om det är de "gamla" oranga flaskorna fràn Repsol. Campsa har nyare aluminium flaskor, men har ingen koll pà vad dessa kostar.

Vet att det finns 3 fas i Spanien . men har ingen koll pà hur elgrejer funkar...

Last edited:
Jag har 42A in i min lägenhet. Fasta abonnemanget blir ju lite dyrare men jag driver 4 AC Elspis mm. (I min gamla lägenhet är det 6A och där går säkringen hela tiden om man inte tänker sig för :) )

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

hej igen o tack för all matnyttig info, hur i hellskotta klarar man sig med ett elabonnemang på bara 5A, i sverige kan du plocka ut 2200watt på en 10A säkring o vi har 16A per fas, ispanien är det som jag förstår bara en fas in.
bara varmvatten beredare o ac blir ju 3500watt, får inte ihop det riktigt.
Det är som jag förstår 5A= 1100watt rä kostar gasolflaskorna i inköpcker ju inte speciellt långt.
Tacksam för all info jag kan få ska även kolla med advokaten om möjligheten att
överta abonnemanget finns, en fråga till, vad kostar gasolflaskorna i inköp?
Med vänliga hälsningar
Tony

Hmm jag har för mig att vår elkille sa att vi kunde ta ut ca 5000w på dom säkringarna vi har! Ibland går strömmen om vi slår på ugnen och har båda ac på. Så det stämmer nog ganska bra!

Hmm jag har för mig att vår elkille sa att vi kunde ta ut ca 5000w på dom säkringarna vi har! Ibland går strömmen om vi slår på ugnen och har båda ac på. Så det stämmer nog ganska bra!

Formeln är P = U x I, alltså effekten i watt är lika med spänningen (volt) gånger strömmen i amper. Man räknar spänningen till 240V och med en 10A säkring blir det 2400W, simpel mattematik.

//Eckhoff

Nya trådar

Back
Toppen