el o vatten samt virke

Hej alla glada!
Nu har vi snart fått klart med el o vatten i vårat hus(bankåtertagande)
kostade som följer om någon undrar.
Certifikat samt besiktning utförd av behörig elektriker, 300E
Nytt kontrakt 250E, Nytt vatten kontrakt 300E.
Det som oroar mig är att det bara är ett 3kw abonnemang den elen räcker inte långt, har ngn erfarenhet vad en uppgradering kostar o vad gör elektrikern för att uppgradera, vi kunde tydligen plocka ut max 5kw med en uppgradering det är ju något bättre om än inte tillräckligt om man vill installera flera ac tex.
Min nästa undran är om dom stora firmorna som säljer byggvaror också säljer virke för trallbygge o pergola, lite grövre virke alltså gärna en prisbild om ngn vet. Ha det så gott i värmen allihopa, själv åker vi ner om en vecka, ska bli riktigt skönt

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej alla glada!
Nu har vi snart fått klart med el o vatten i vårat hus(bankåtertagande)
kostade som följer om någon undrar.
Certifikat samt besiktning utförd av behörig elektriker, 300E
Nytt kontrakt 250E, Nytt vatten kontrakt 300E.
Det som oroar mig är att det bara är ett 3kw abonnemang den elen räcker inte långt, har ngn erfarenhet vad en uppgradering kostar o vad gör elektrikern för att uppgradera, vi kunde tydligen plocka ut max 5kw med en uppgradering det är ju något bättre om än inte tillräckligt om man vill installera flera ac tex.
Min nästa undran är om dom stora firmorna som säljer byggvaror också säljer virke för trallbygge o pergola, lite grövre virke alltså gärna en prisbild om ngn vet. Ha det så gott i värmen allihopa, själv åker vi ner om en vecka, ska bli riktigt skönt

Hej Tony, du skriver hus? vad är ingångssäkringen? efter mina beräkningar skulle den vara på mellan 10 - 15A, kan inte stämma. Formeln är Spänningen (V) x strömmen (A) på säkringen är lika med effekt uttag och spänningen är som i Sverige 240V.

Vi har också hus i torre och har 25A in med 5 AC anläggningar.

//Eckhoff

Hej! advokaten hävdar 3kw i nuvarande utförande med möjlighet till 5kw efter uppgradering, kanske efter byte av ledningar jag vet inte ännu, som sagt på 10 ampere kan du plocka ut 2,4kw så säkringen torde ligga däromkring, måste säga att elen i spanien verkar lite kalle anka, har bott i Thailand många år o trodde att dom hade lite konstigt tänk kring detta ämne, man vill ju förtusan ha ac,tvättmaskin,varmvatten mm. ska bli spännande att se, åker ner om en vecka o hoppas att allt är klart, byråkratin verkar även den ha lite att önska. manana manana.
mvh
Tony

Haha, ja så är det, man tror att det skulle vara EU standard men icke. Var ligger huset du köpte, vi köpte också ett bankåtertagande från Cam och mäklaren var fusterandcompany och dom fixa allt med ström och vatten samt allt annat som skulle fixas. Hjälper er om ni har behov av detta, så säg bara till. Tyvärr åker vi inte ner förrän den 4 september men min frus arbetskollega flyger ner nästa vecka.
På vårt kontrakt står det 5,75kw, dom räknar alltså spänningen till 230 i detta fallet för vi har 25A in. Tycker också att dit juridiska ombud har debiterat lite väl mycket, kan inte ha gått upp så mycket på ett år. Vi betala 65€ för elektriker 225€ vatten och 200€ för elen.

//Eckhoff

Hej, och grattis! Vi köpte också ett bankåtertag. Och när vi flyttade in så var det max 3kw. Efter byte av alla ledningar och kontakter så fick vi 5,7 kw. Räcker bra för oss med 2 ac, varmvatten, elspis, el ugn, kyl och frys, TV, datorer etc. Den enda gången strömmen gick var när vi körde precis allt samtidigt. Tycker också du betalade väldigt mycket. Vi betalade 180 för el och 120 för vatten. Men då ingick en jordfelsbrytare och installationen av den på elen som man var tvungen att ha. Samt att dom på vatten kom ut och inspekterade att allt var okay.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen