Elförbrukning

Louis

Aktiv medlem
Fick senaste faktura från Iberdrola 2/9-4/11 844Kwh!:confused:

Nu har jag hyrt ut 7v under perioden ,men ändå 844Kwh
Misstänker att hyresgästerna kör AC dygnet runt samt lämnar lägenheten med AC på

Rekommenderar er som hyr ut att ta kallhyra samt debitera separat för el och va,då folk tycker kostnden drabbar inte dom och då finns ingen anledning att spara

Nu kan jag inte detta då jag inte har el/va-mätare i bostaden,men iallafall
en konstig inställning att när saker är gratis då är det bara att utnyttja

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Trist! Jag vet flera som debiterar elen utöver hyrespriset, har satt in en extra mätare och likaså städning och tvätt debiteras extra. Kan nog få en del hyresgäster att tänka till vad gäller både el och att hålla efter under tiden man bor i ett hyrt hus/lägenhet. Ett alternativ kan jy vara att ta ett förskottsbelopp vad gäller elen och där man betalar tillbaka om det inte förbrukningen varit så hög.

Vet det er noen som har montert myntautomat for AC for å unngå nettopp misbruk. Der jeg leide tidligere fortalte naboen at de som leide før meg hadde AC på 24/7 mens de var der og kan jo bare tenke seg hva den elregninger var på. ;:( spainsmile

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
El notan?

Misstänker att hyresgästerna kör AC dygnet runt samt lämnar lägenheten med AC på

Rekommenderar er som hyr ut att ta kallhyra samt debitera separat för el och va,då folk tycker kostnden drabbar inte dom och då finns ingen anledning att spara

Hej vad bliv kostande?

Kostnad för 844Kwh är 171E

Jag hade inte reagerat om det var under vintermånader,men första uthyrningen skedde 15/9 och det var ju behagliga temperaturer hela perioden fram till 2/11 dvs inte stekhett

Två månader. 420Kw per månad. 100 kw per vecka. Var brister det? Elen är dyr.
Men konsumtionen är väl ganska relevant.
Vi hyr i tre månader .Dec-jan-feb.El ingår. Men ämnet är intressant.Jag kollar från första dan.

Vi har bara hyrt ut ett fåtal gånger och då till och med till folk vi vet vilka dom är. Min syrra skulle upp och kolla till lägenheten en gång då stod båda ac aggregaten på och alla fönster och dörrar var öppna och de var ändå inte ens hemma. efteråt hade syrran frågat dom varför allt stod på då hade de sagt att de betalade ju för att använda det. Så ja finns nog en viss attityd att har man betalt så behöver man inte bry sig.

Hej Louis!

Detta är alltid ett dilemma när man hyr ut. Men det är inte bara AC:n
som står på dygnet runt, även varmvattnet slösas det enormt på.
Klart är det varmt så duschar man flera ggr om dagen också. och kanske
länge, särskilt ungdomar :)

Det finns anvarsfullt folk och inte...Men ovana också! Hemma ingår
ju allt i hyran, iaf värme och varmvatten. Har man hus betalar man
ju vatten oftast.

472 kwh använde vi här hos oss samma tid. 106E Men har gått över till E-on.
Är väl billigare men jag har inte ännu lyckats utröna hur mycket. Var inte med
vid "förhandlingen" som skedde vid dörren :D Det var ju relativt hett vid
den tiden och jag körde AC lite då och då. Men inte hela tiden och inte hela nätterna.
Och det var ju för hela två månader.

Chao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Har samma erfarenhet tyvärr. Har två inverters som dom tydligen kör på max även när dom inte är i bostaden, vi kan ju inte själva komma i närheten av samma förbrukning när vi är på plats med en "normalanvändning" fast vi är där fler dagar. think
Vi kommer inte att hyra ut mer då man märker att utöver dyr elräkning så är slitaget på bostaden är hård detta trots att vi valt att hyra ut till vuxna med äldre barn. Får en känsla av att folk inte förstår att det är någons hem dom hyr till en billigare peng än hotell. :eyes:

Detta är anledningen till att jag bara lånar ut till släckt och vänner och så har jag installerat en elmätare så var och en får betala sin förbrukning, fungerat perfekt i 2 års tid nu!

//Eckhoff

Har samma erfarenhet tyvärr. Har två inverters som dom tydligen kör på max även när dom inte är i bostaden, vi kan ju inte själva komma i närheten av samma förbrukning när vi är på plats med en "normalanvändning" fast vi är där fler dagar. think
Vi kommer inte att hyra ut mer då man märker att utöver dyr elräkning så är slitaget på bostaden är hård detta trots att vi valt att hyra ut till vuxna med äldre barn. Får en känsla av att folk inte förstår att det är någons hem dom hyr till en billigare peng än hotell. :eyes:

Så sant som det är sagt! Finns många som har mycket värre upplevelser än detta!

Samma erfarenhet som dig Janneman,har ideligen reparationer efter uthyrning,sprickor i glasrutor,förstörd dator,dörrar,stopp i duschar pga sand.mm
Trots att jag försöker vara selektiv på hyresgästerna så hjälper det inte ,så detta har ju fått mig att fundera över framtida uthyrning

Hej jag har en fråga varför man hyr ut är det svarta pengar eller har man inte skrivit hyreskontrakt m där man deponerar pengar för eventuella skador för man man måste skatta för inkomsten men man har också avdrag

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nej,det är inte svarta pengar,flertalet hyr ut via agentur och inkomsten skall
beskattas med avdrag för kostnader.

Deposition kan man ta men summan kan inte vara så hög då risk finns att gästen avböjer,jmfr hotell.Vidare är det inte alltid man (agenturen) noterar
att saker är trasiga direkt och då svårt att komma och kräva ersättning i efterhand.
Ex. jag hade en gäst som orsakat en spricka i en fönsterruta som agenturen
inte såg då det var en dörr som skymde rutan när den var öppen.Efter 3 uthyrningar senare upptäcktes detta,men ingen ville kännas vid det.

Hade Lap Top till låns,och tre gäster senare klagar siste på att datorn var obrukbar då någon laddat ner skräp trots förbud, vid förfrågan har tidigare gäster använt egna.Således går ej bevisa vem som kraschat datorn

Slitage med märken,fläckar är inte lätt att komma och kräva ersättning för,det får man acceptera

Hej Louis du har läst alla inlägg så nu får du överväga om du skall hyra ut fler gånger försök hyra ut till vänner o bekanta det tror jag är bättre Ha en bra dag jag vet inte om du är i Trollhättan eller Torrevieja

Inte svarta här heller precis som Louis då det även för oss går via agentur och inkomsten beskattas med avdrag för kostnader.

Det var saker som märken på väggar/färg lite överallt som man inte ser omedelbart, högtalare som gått sönder, porslin och bestick saknas, marmorskivan i köket har man skurit bröd direkt på mede fula repor , ställt strykjärn på marmorn med fula avtryck mm. Listan kan göras lång med saker som man inte märker när nyckeln lämnas tillbaka utan efter ett tag och då har det hunnit flytta in en ny hyresgäst.

Orsaken främst för vår del att vi hyrde ut var att vi kände att huset behövdes användas och vara folk i på grund av byggfukten som fanns kvar då det är ett relativt nybyggt hus (2012). När bostaden stod tom i veckor märktes detta tydligt men nu har vi låtit Allt i Hus sätta in ventilering och det löste problemet.
Med facit i hand så skulle vi gjort detta från början och låtit bli att hyra ut....lätt att ha alla rätt på tipset när man har facit på hand :D

Nu kommer vi endast släkt och närmaste vänner få tillgång till bostaden och då behövs inga mätare eller annat styrverktyg utan där finns sunt förnuft och hänsyn, då glädjen att även dom får njuta av hav och värme tillräcklig betalning för oss. :sol:

//J

Last edited:
Vi hyr ett radhus för andra gång i La Mata. Denna dam vill bara ha oss.Vi sköter trädgård. Sparar på strömmen.Fast den ingår.Använder bostaden som den vore våran egen,Är allmänt rädd om allt.Är alltid välkomna tillbaka.Ock åker om två veckor från Gbg.Samma dag som vi anländer åker hon hem.Vi landar på natten. Hon bäddar rent innan vi kommer.Ock vi får allt som är kvar i kylskåpet.
Tänk vad olika vi är som hyresgäster.:sol::sol:

Väl mött i torre. Lisbet-Owe ock våran Golden Teddi..

Vi hyr ett radhus för andra gång i La Mata. Denna dam vill bara ha oss.Vi sköter trädgård. Sparar på strömmen.Fast den ingår.Använder bostaden som den vore våran egen,Är allmänt rädd om allt.Är alltid välkomna tillbaka.Ock åker om två veckor från Gbg.Samma dag som vi anländer åker hon hem.Vi landar på natten. Hon bäddar rent innan vi kommer.Ock vi får allt som är kvar i kylskåpet.
Tänk vad olika vi är som hyresgäster.:sol::sol:

Väl mött i torre. Lisbet-Owe ock våran Golden Teddi..

Härligt att höra teddi!
Skall väl inte enbart vara negativ för även vi har haft några fantastiska hyresgäster men tyvärr så är det inte dom som bokstavligen lämnar spår efter sig och får oss att tänka om gällande uthyrningen tyvärr.
Sedan tror jag dessutom att de inhyrda städerskorna inte är speciellt försiktiga när dom jobbar då dom snabbt skall till något annat ställe. Har en del spår efter dammsugaren men även på dammsugaren efter tuffa "möten" mot vår vita innerväggar bl.a. angryy

Hade det varit så att man kunde få samma hyresgäster hela tiden som sköter boendet med respekt för att det är någon annans hem som dom befinner sig i så hade vi nog fortsatt att hyra ut.
Men nu är beslutet taqet och det ger en annan skön känsla faktiskt...kommer inte längre att vara elbolagets favvokund längre och att man kan lämna sitt eget hus och möta det på samma sätt och skick som man lämnat det när man kommer tillbaka happy

/J

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen