Elitskolor, klasser, grupper?

Eldorado

Avstängd
Vi har ett superintelligent mindre barn som slår i taket på tester, kanske genetiskt socialt arv då pappa påstås vara likadan och mamma har 130 i IQ;:;;)thumb Men blir stört av de mindre begåvade som inte kan hålla tyst i klassen, så det behövs en mindre elitgrupp att gå i. Jag ser att en svensk skola i solen verkar ha resurser, hur är det annars överlag?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Då skulle jag nog satsa på USA istället, fortfarande möjligheternas land!
Vare sig södra Spanien och för den delen inte Mallorca heller är bra intellektuellt stimulerande miljö för ett barn att växa upp i och ännu mindre när de kommer upp i övre tonåren.

Last edited:
Precis! Ingen fri invandring. Men Elit är välkommen!
Min yngre bror är intelligentare än vad jag är och har därför välkomnats i USA med öppna armar, haft grönt kort i många år och har snart medborgarskap.
Jag får nöja mig med min reträtt i Spanien men skickar mina barn till College och brorsan i USA :)

Har tittat på USA sedan länge men inte hittat något ställe där jag vill bo märkligt nog. Frestande nu med låga huspriser, men avsaknaden av solidarisk välfärd och den goda tillgången på skjutvapen ser otrevlig ut. Gibraltar och Australien lockar mer.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag blir alltid "mycket" fundersam när vissa klassas som elit.
Speciellt barn. Barn skall leka och lära sig samverkan med andra på lika villkor.
Annars blir det lite tredjeriket över det hela och deras förmåga på empati blir kraftigt försenad, eller uteblir. Finns hur många ex om detta som helst.
Glorifieringen om elit har tagit riktigt fart de senaste decennierna, speciellt har Harward och övriga högt ansedda elitskolor inneburit grädfil till viktiga positioner i samhället. Titta lite omkring hur det ser ut i världen. Har eliten fattat så inteligenta beslut? Jag menar att detta är en farlig väg att vandra.
Den leder till stora klyftor och kanske till en revolution till slut.

Det är bättre i vissa skolor än i andra. Skolor som är privata eller "concertados" brukar ha större känslighet för att det finns barn med speciella behov och har olika âtgärder för att de ska kunna trivas och utvecklas bättre.
Det finns en förening i Málaga för föräldrar till "niños superdotados":
http://asamalaga.org/
De kan kanske hjälpa dig med skolval. Svenska skolan tror jag ocksâ är lyhörd när det gäller detta.
Problemet med att man inte umgâs mellan klasser eller andra grupper, existerar öht inte i Spanien. Här tar man en öl med vem som helst, när som helst, och ser än vän eller bekantskap som en tillgâng oavsett bakgrund eller position. Problemet med det spanska klassamhället är framför allt ekonomiskt; man är förutbestämd för ett visst yrke och en viss position och det är svârt för arbetarbarn att komma in, hur mycket de än pluggar. Eliten är en stängd grupp sà tillvida att de hàller hârt pâ sina privilegier och delar upp dem genom tjänster och gentjänster. Men empatiproblem eller svàrigheter att umgâs med "andra sorter" finns inte.
En annan mycket bra sak är att den som är bra i skolan ofta blir beundrad för det, inte sedd som nörd.

Barn delar in sig själva i flumskolor eller kunskapsskolor högre upp ändå, om de studiebegåvade inte vill bli störda av stökiga barn i lägre klasser kan man förstå det. En skola verkar klara det i Spanien, den utanför Marbella ska flytta så man inte vet vad det blir.

Nya trådar

Back
Toppen