En lustig telefonhistoria

Knut

Medlem
Ja så var det nya huset nästan helt färdigrenoverat, flera veckor försenat men det hade vi räknat med :) Så det var då dags att fixa ADSL och telefon, snabbt och lätt ordnat! Hade hjälp av en spansk kille med rötter i Sverige så med hans hjälp fick vi beställt allt från Orange som var klart billigast med ett erbjudande de hade.

Sagt och gjort, tre-fyra dagar senare så dök där upp en Telefonica-tekniker (det är deras tekniker som gör själva installationen). Han börjar rota i luckan utanför huset och hittar snabbt var han ska. Till saken hör att gatan utanför huset byggdes om under hösten/vintern så det är nya rör och allt lagt!

I alla fall så kom han efter ett slag och bad mig (lite engelska, lite gester) följa med. I ett gathörn längre ner längst gatan fanna en grunden till ett telefonskåp samt 6 tomma ledningsrör. Tyvärr saknades själva kopplingsskåpet. Nåja, teknikern jagade iväg på nytt och hittade snabbt ett annat kopplingsskåp på en paralellgata till den där inget skåp fanns.

Efer ett slag kom killen tillbaka igen, fick nu förklarat att ledningarna i röret som gick längst den gatan var fastklämda - ingen ny kabel kan dras! Impossible! Så han åkte sin väg och där stod vi utan telefon :confused:

Så det skar sig helt med Orange, de var dock hyggliga att ha och göra med och fixade snabbt återbetalning av startavgiften som de debiterat på mitt kreditkort. Routern de levererat skickade de bud som hämtade nån vecka senare.

Hur som haver tänkte vi att det borde ju gå bättre om vi anlitade Telefonixa så kanske deras tekniker blir mer motiverade än när de jobbar för konkurrenten. Det var en bra tanke i alla fall! Sagt och gjort så beställdes telefon och internet från Telefonica och efter ett par dagar dök en ny tekniker upp och började gräva i luckorna. Ja som ni säkert gissat så utspelade sig ungefär samma historia igen så det gick inget vidare.

Sen följer en period med diverse missförstånd där säljarna på Telefonica ser att det går att leverara til oss och säljer ett abonemang men tekniska avdelningen stoppar det.. detta upprepas ett par gånger - min dåliga spanska och säljarnas dåliga engelska underlättar inte situationen. Tänk: Jag: "Are you SURE the cables are fixed?" Säljare:"Yes, you can get telephone, no problem in that location".

Under tiden har min hustru snackat med Telefonicas kundtjänst - Vet ni hur man får tag på den på engelska? Inte - när ni slår 1004 och kommer till deras talvalsväxel så säger ni english, English, ENGLISH, ENGLISH!! ända tills ni slutligen, om allt vill sig väl, hamnar hos en engelskspråkig person. Hur som haver så lyckades hon få registrerat någon sorts ärendenummer/klagomål hos dem. Sedan hörde vi inte ett pip från dem på några veckor.

När jag senare beklagade mig till min byggmästare som sa han de magiska orden "men NN har ju en polare som jobbar på Telefonica". Jag rusade snabbt bort till hantverkaren i fråga och mindre än 30 minuter senare så stod ytterligare en Telefonica-kille på gatan utanför vårt hus! Han var dock inte tekniker men han lät förstå att det skulle inte vara några problem att fixa. Sagt och gjort hantverkaren fick några meter telekabel och lite instruktioner. Dock behövdes det inväntas information från tekniker om vilket håll man helst skulle ta vägen med kabeln.

Någon dag senare ringer en ny Telefonica-säljare, glad i hågen beställer jag telefon och internet för.. ja, jag tror det är fjärde gången. Fem minuter senare ringer en kille från tekniska avdelningen "Not possible". Nåja... vacker tanke i alla fall. En dag senare så ringer en till Telefonica-tekniker "casa en diez minutos?" Visst säger jag och tänker att det måste vara teknikern som kompisen till hantverkaren ordnat. Det visar sig dock att han har ingen aning om nån amigo utan det tycks vara vårt "ärende" som avancerat - han försvinner bort till kopplingsskåpet en lång stund. Efter närmare en timme återkommer han, han pratade hyfsad engelska, med "there are no free lines in the box" ARGH! tänker jag - ska det vara helt omöjligt få telefon mitt i stan?? :eek: "But there are two broken lines, so maybee". Så då drog jag fram mobilen och lät teknikern snacka med hantverkaren så får de försöka ordna något för nu ska jag hem till Sverige några veckor.

Fortsättning lär följa :D
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
¡Dios mío!
Det var en lång historia som tydligen inte är slut ännu. Vi är nog många "inflyttade" som kan berätta liknande saker. Telefonbolag, It-leverantörer, vattenleverantörer m.m. är inte att leka med i Spanien :(. Man måste vara utrustad med många änglars tålamod för att klara av vardagen, men man vänjer sig. Nja, åtminstone slutar man så småningom att slita sitt hår i förtvivlan. Hav tröst, endera året har du telefon installerad du också thumb!
rocio
 
Skicka ditt förslag till högre instanser Sharky. Det kanske börjar hända någonting så småningom. Inte mañana men kanske kanske någon gång. Det måste bara påpekas, gång på gång, tror jag för flera operatörer, kommunen, Gud....jag vet inte vem. Men fiber måste det bli. Förr eller senare. Helst förr...
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tänk så många jobb de hade skapat om de började dra fiber istället!

Vad är det för skillnad på koppar och fiber? Någonstans måste ju fibern gå den med och är rör/slangar kollapsade så är det lite svårt att komma fram utan att gräva.
För övrigt kan det vara lika trassligt i ett fiber som kopparnät.

/Rottweiler
 
På tomten till vår nyproducerade villa står en telefonstolpe. Detta var för fjorton år sedan. Vår mäklare var i ständig kontakt med Telefónica för att vi skulle få en linje via denna stolpe. Problemet var just att det inte fanns några lediga linjer i kabeln för att koppla in en telefon i vårt hus. Vi tänkte inte vänta flera år på att telenätet skulle byggas ut och därför begav jag mig till telefonväxeln i byn. Franska kunde jag, men det spanska språket var något nytt för mig. Jag berättade så gott jag kunde att jag skulle gå hem och såga ner den telefonstolpe som stod på min tomt. Den hade jag ingen nytta av. Teknikern ringde ett antal samtal och bad mig att inte såga ner stopen, inom kort skulle jag få en linje. Inom två veckor hade Telefónica grävt ner telefonledningarna i gatan och vi fick vår telefon. Ett gott råd: Om det blir ett avbrott i en kopparledning, kräv att hela kabeln byts ut. Skarvar på kabeln ger bara problem, speciellt om man har ADSL.
 
I hörnet på vår tomt står en telefonstolpe. 5 meter från stolpen är hörnet på vårt hus. På insidan av hörnet sitter telefonjacket. Hur drar man enklast ledning dit...?
Jo, på Telefonicas sätt: Ledningen från stolpen i hörnet går inte till hörnet av huset, utan till en annan stolpe på granntomten bakom/ovanför vårt hus. (Och det är inte för att de ska få telefon - de har sin ledning på andra sidan!) Från stolpen på granntomten bakom/ovanför går ledningen diagonalt - genom grenverket på ett par träd - till hörnet på vårt hus. Men inte hörnet där jacket sitter, utan det diagonalt motsatta! Sen på utsidan av huset till mitt på andra gaveln, in, och sen genom hela huset, till jacket... Ungefär 50 meter extra ledning, i stället för 5!
Jag försökte få dem att ändra på det när de skulle koppla in vår telefon, men det hade de ingen lust med...
 
I hörnet på vår tomt står en telefonstolpe. 5 meter från stolpen är hörnet på vårt hus. På insidan av hörnet sitter telefonjacket. Hur drar man enklast ledning dit...?
Jo, på Telefonicas sätt: Ledningen från stolpen i hörnet går inte till hörnet av huset, utan till en annan stolpe på granntomten bakom/ovanför vårt hus. (Och det är inte för att de ska få telefon - de har sin ledning på andra sidan!) Från stolpen på granntomten bakom/ovanför går ledningen diagonalt - genom grenverket på ett par träd - till hörnet på vårt hus. Men inte hörnet där jacket sitter, utan det diagonalt motsatta! Sen på utsidan av huset till mitt på andra gaveln, in, och sen genom hela huset, till jacket... Ungefär 50 meter extra ledning, i stället för 5!
Jag försökte få dem att ändra på det när de skulle koppla in vår telefon, men det hade de ingen lust med...

Ungefär som om Kurt Olsson skulle ha ritat dragningen :) ;;;)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tänkte passa på och berätta slutet på historian.

Så efter några veckor hemma i Sverige kommer vi tillbaka till Spanien, får åter ett samtal där en dam berättar att det är "impossible" att fixa linje. Dock så jobbar jag vidare med den lokala handlaren och får slutligen tecknat ett skiftligt avtal och allt. Får i samma veva besked att det reparerats linjer i skåpet så nu återstår bara få fram sladden mellan skåp och bostad. Teknikern som ringde och berättade det lovade även att återkomma.

Nu uppstår ett helt nytt problem. Det visar sig att de inte vill sälja abonnemang till mig för att jag "har avbeställt för många gånger" så de tror jag bara jävlas med dem. :confused:

Hur som haver för att göra en lång och invecklad historia kort, så slutar det hela med att min hustru tecknar abonnemanget, teknikern kommer och meckar loss som sjutton med kabeln och har hjälp av en av mina hantverkare. Det såg mörkt ut men sedan råkade han dra av kabeln till slaktaren bredvid och då insåg jag direkt att nu måste det lösas annars blir det ett helsikes liv med slaktaren och allt. Så efter en del grävarbete och mycket svärande var två nya linjer dragna, till oss och till slaktaren! Jag frågade killen om han inte skulle dragit en sladd till för det sista lediga uttaget i skåpet men han bara tittade trött på mig och slog ut med händerna, nåja allt funkade nu för oss till slut!!

En vecka senare såg jag grannen två hus ner och en telefonica-tekniker ivrigt språkandes ute på gatan, tydligen var det problem med kabeldragning...
 

Nya trådar

Back
Toppen