Engelskspråkig skola i Madrid eller Malaga för 6, 11 och 14 år

GöranG

Ny medlem
Hej!

Vi har tidiga och osäkra planer på att bo i Spanien under ca ett år. Jag har ett eget IT-bolag och idén är att ta med jobbet men även undersöka den spanska/europeiska marknaden. Huvudorsaken är dock att ta ett "break" från vår svenska vardag och ge våra tre döttrar ett bredare perspektiv på livet. Jag och min fru har tidigare studerat och arbetat i Spanien och Latinamerika så vår spanska är ok, men det är nytt för våra döttrar.

Jag har läst en mängd trådar i detta forum och även på andra sajter för att försöka lista ut var vi ska bo både för att uppleva den spanska kulturen, hyfsat enkelt och snabbt för mig att åka till Stockholm ca en vecka per månad, samt ge våra döttrar en bra skola att trivas i. Våra döttrar är om ett år 6, 11 och 14 år. Jag tror de yngsta skulle klara en spansk skola men vår äldsta kan det bli en för stor utmaning, framförallt eftersom hon är i en ganska känslig ålder - tonåren :-) Hon är dessutom född i USA och har en förkärlek för USA och att lära sig engelska, hon läser dock även spanska.

Vi har fördelen att välja område efter skola, däremot är vår budget begränsad och vi vill helst inte lägga för mycket på skolavgifter. Vi lutar nu åt följande alternativ där jag gärna skulle få feedback;

1. Malaga och spansk statlig skola med engelskspråkig inriktning. Jag har inte kunnat hitta vilka dessa är, någon som vet och helst har erfarenhet om denna är bra?

2. Madrid och spansk statlig skola med engelskspråkig inriktning. Jag har inte kunnat hitta vilka dessa är, någon som vet och helst har erfarenhet om denna är bra? (Den skandinaviska är ett alternativ men tyvärr lite utanför vår budget)

3. Svenska skolan i Fuengirola, jag har läst blandade inlägg om den skolan, och jag är själv lite emot att bo där, pga prägeln av turistort. Någon som har färska erfarenheter? Hur är staden för en barnfamilj?

Mycket tacksam för svar och tips!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kommunal skola med engelsk inriktning vet jag inte om det finns. En privat skola i Elche (Alicante) som heter Devesa, kostar 300€ i màn per elev. Det är den Spanska läroplanen men all undervisning pà Engelska.

Finns nog rätt sà mànga skolor som denna runt kusterna

Last edited:
Tack för svar. Jag har läst mycket om ett "bilingual project" på nätet, trodde det gällde de kommunala skolorna, men de kanske istället uppmuntrade privata initiativ.

Tack, ja flera av dem har jag sett, och de verkar vara privata allihopa. Vi får kanske tänka om lite i vår förhoppning om statlig skola med engelska och samla ihop en större budget för skolan för våra barn.

Om vi tar med privata alternativ, finns det några åsikter om spanska skolor i Malaga/Madrid med engelsk inriktning (möjligen svensk)?
Vi vill helst inte ha för strikta skolor med klädkod etc, men vi vill heller inte begränsa oss om skolan i övrigt har bra värderingar (som självklart är väldigt subjektivt, men kanske mer åt det svenska hållet)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fuengirola

Hej!

Vi har tidiga och osäkra planer på att bo i Spanien under ca ett år. Jag har ett eget IT-bolag och idén är att ta med jobbet men även undersöka den spanska/europeiska marknaden. Huvudorsaken är dock att ta ett "break" från vår svenska vardag och ge våra tre döttrar ett bredare perspektiv på livet. Jag och min fru har tidigare studerat och arbetat i Spanien och Latinamerika så vår spanska är ok, men det är nytt för våra döttrar.

Jag har läst en mängd trådar i detta forum och även på andra sajter för att försöka lista ut var vi ska bo både för att uppleva den spanska kulturen, hyfsat enkelt och snabbt för mig att åka till Stockholm ca en vecka per månad, samt ge våra döttrar en bra skola att trivas i. Våra döttrar är om ett år 6, 11 och 14 år. Jag tror de yngsta skulle klara en spansk skola men vår äldsta kan det bli en för stor utmaning, framförallt eftersom hon är i en ganska känslig ålder - tonåren :-) Hon är dessutom född i USA och har en förkärlek för USA och att lära sig engelska, hon läser dock även spanska.

Vi har fördelen att välja område efter skola, däremot är vår budget begränsad och vi vill helst inte lägga för mycket på skolavgifter. Vi lutar nu åt följande alternativ där jag gärna skulle få feedback;

1. Malaga och spansk statlig skola med engelskspråkig inriktning. Jag har inte kunnat hitta vilka dessa är, någon som vet och helst har erfarenhet om denna är bra?

2. Madrid och spansk statlig skola med engelskspråkig inriktning. Jag har inte kunnat hitta vilka dessa är, någon som vet och helst har erfarenhet om denna är bra? (Den skandinaviska är ett alternativ men tyvärr lite utanför vår budget)

3. Svenska skolan i Fuengirola, jag har läst blandade inlägg om den skolan, och jag är själv lite emot att bo där, pga prägeln av turistort. Någon som har färska erfarenheter? Hur är staden för en barnfamilj?

Mycket tacksam för svar och tips!
Fuengirola är inte den utpräglade turistorten som alla tror. Det vill säga halva staden är turistort och andra halvan är en helt vanlig spansk stad. Kommer man 300 meter in i landet från strandpromenaden sett så är det helt spanska kvarter.

Jag har arbetat på svenska skolan så jag känner väl till den. Tack vare de små klasserna är den klart bättre än skolorna i Sverige, för att inte tala om de spanska skolorna där de idag kan vara fler än 30 elever i en klass.

Sen finns det en bra engelsk skola strax utanför Fuengirola, http://www.stanthonyscollege.com/
Den räknas som en av de billigare engelskspråkiga skolorna och har gott rykte.thumb

Läser man enligt engelsk "curriculum" får man en bra utbildning. I den aspekten skulle jag inte tveka. Det finns olika meningar om skoluniformer (vet inte om man har det i Spanien, i engelska skolor) och jag tycker att de kan vara befriande från allt vad "mode" heter. Man behöver inte alltid ha det senaste, eller dyra märkeskläder om man har uniform. Barn som är vana vid uniformer från unga åldrar har inget emot dem. Människor som inte är vana vid dem, t ex i Sverige tänker att de är elitistiska, fast det är precis tvärtom.

Jonnyx, tack för input, låter som ett bra alternativ, vi tar till oss detta. Vi ska kolla upp den engelska skolan som vi tidigare också hört talas om. Den svenska skolan har också bland de bästa skolavgifterna vi sett, gissar att de får bidrag från svenska staten? Har du några bostadsområden du skulle rekommendera för oss?

Pozuela, tack även för din input, och skoluniform var nog ett dåligt exempel, vi tar gärna emot förslag på bra skolor helt enkelt där alla våra tre döttrar skulle kunna gå.

Bostadsområden

Jonnyx, tack för input, låter som ett bra alternativ, vi tar till oss detta. Vi ska kolla upp den engelska skolan som vi tidigare också hört talas om. Den svenska skolan har också bland de bästa skolavgifterna vi sett, gissar att de får bidrag från svenska staten? Har du några bostadsområden du skulle rekommendera för oss?.

Vad beträffar svenska skolan så är det precis som du tror, de får bidrag från svenska staten. Skolan ligger i den västra delen av stadsdelen Los Boliches. Ett boende i Los Boliches (undantaget Los Pacos), eller västra delarna av Torreblanca är bra. Det passar också bra att bo i själva Fuengirola då lämpligen i områdena strax väster om Feriaplatsen.

Vad gäller den engelska skolan St.Anthonys College så ligger den utanför stan på Camino de Coin. Det optimala boendet för den är La Cala Hills, då är det bekvämt gångavstånd. Men urbanisationen Mijas Golf ligger också rätt nära.

Hittade mitt tidigare inlägg och tänkte jag skulle skriva kort vad vi bestämde oss för så andra kan ta del av våra erfarenheter som hittar denna tråd.

Vi valde svenska skolan i Fuengirola framförallt för att det kändes mycket smidigt för vår äldsta dotter och besöket i våras på skolan gjorde att vi fick mersmak. Det är en mindre skola med en engagerad rektor. Som bonus är det dessutom så att vår hemkommun, Tyresö, godkänner skolpengen även för svenska skolor utomlands, så kolla detta med er hemkommun.

Nu har våra döttrar gått en vecka och hittills är intrycket mycket gott och alla tre döttrarna mycket nöjda.

Och precis som Jonnyx påpekade ovan är Fuengirola mycket mer spanskt än vad jag trodde, visst är det en turistort men också genuint spanskt med fruktaffärer och bagerier i nästan varje hörn, och det är främst spanska som gäller i vardagslivet även om många kan engelska.

Vi valde att bo i Los Pacos för att vi tycker det är trivsamt och lugnare än Los Boliches/Fuengirola och har ett torg som mycket samlas runt.

Vi har hittills klarat oss utan NIE-nummer pga att vi hyr av en Schweizare som är van att hyra ut till utlänningar. Ägaren har beställt nytt internet då det är viktigt för mig och mitt företag. Så länge sitter jag på hotell och cafeer.

Nyöppnat Phone house i centrala Fuengirola med franschiseägare Miguel och kollega Africa har varit mycket hjälpsamma, både vad gäller internet och mobilabonnemang se http://www.phonehouse.es/app/storeDetail.do?id=8217

Vi har kontantkort för mobilen. För att betala löpande för mobil behövs det ett spanskt bankkonto. Och för att få ett spanskt bankkonto behövs intyg från inkomst av tjänst. Vår kontakt var flexibel på detta intyg. (Vi har ännu inte öppnat något konto utan nöjer oss med kontantkort så länge)

Det finns också en gräns för hur många kontantkort man kan ha pga rädsla för terrorister. Två är den officiella gränsen men Orange slog ifrån redan efter ett för mitt passnummer. Här kan säkert NIE-nummer hjälpa.

För NIE-nummer vill polisen ha intyg på att du har en viss summa pengar på ditt svenska konto förutom sjukförsäkring. Detta är en fördel om man efter 3 månader ska utnyttja vårdcentraler.

Generellt är det ändå en fördel att vara skandinav som på många andra ställen i världen.

Lycka till alla övriga som funderar på Spanien!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hola GöranG!

Roligt att nån kommer tillbaka och berättar hur det gick thumb
Önskar fler gjorde det.
Lycka till i fortsättningen / P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen