Färg

Solen

Ny medlem
Hej, jag ska till och måla balustrader och fasad och järngrindar. Vet att det finns kunnigt folk inom det området här som kan ge råd om vad för färg man bör ha till olika saker.

1. Balustraden, skulle vilja ha den i en halvblank färg typ glans 40 för att inte sandregn och damm fastnar så lätt. Men har fått för mig att det bara finns tre sorters glans på färgen här: Matt, Satinado som jag tror motsvarar glans 20, och sen Helblank som blir för blank för mig.

2. Fasaden blir väl helmatt färg till antar jag...

3. Järngrindar som behöver stålborstas och ev slipas, är det Hamerite Liso som gäller då?

Tacksam för råd då min spanska inte räcker till i färgaffären.

Med Soliga Hälsningar

:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej, jag ska till och måla balustrader och fasad och järngrindar. Vet att det finns kunnigt folk inom det området här som kan ge råd om vad för färg man bör ha till olika saker.

1. Balustraden, skulle vilja ha den i en halvblank färg typ glans 40 för att inte sandregn och damm fastnar så lätt. Men har fått för mig att det bara finns tre sorters glans på färgen här: Matt, Satinado som jag tror motsvarar glans 20, och sen Helblank som blir för blank för mig.

2. Fasaden blir väl helmatt färg till antar jag...

3. Järngrindar som behöver stålborstas och ev slipas, är det Hamerite Liso som gäller då?

Tacksam för råd då min spanska inte räcker till i färgaffären.

Med Soliga Hälsningar

:sol:

1. Den bästa färgen till balustrader är enl. min erfarenhet, "Esmalte Acrylico Satinado". Den är tillräckligt blank för att hålla smuts, fågelbajs och det röda regnet (som brukar bita sig fast i mattare färger) borta. Vi brukar bara måla överliggaren någon gång med några års mellanrum för att fräscha upp den.

2. Ta med en bit av färglagret på fasaden om möjligt och gärna en närbild på ytan när du går till en välrenommerad färgbutik. Det är svårt att ge något råd utan att ha sett objektet irl.

3. Hamerite är bra. Tyvärr så finns det, mig veterligt, ingen färg som stoppar rosten, eller som det sägs i reklamen, "förenar sig med rosten". Det är nog bara i den bästa av världar. Det enda man kan göra är att skrapa bort all lös färg och rost och sedan måla. Och hoppas att man klarar sig från ommålning ett antal år thumb.

Titta i "Sök" högst upp och skriv "målning" så står det en hel del där.
rocio

Tack snälla rocio för proffsigt svar.
Fasadfärgen har jag namn på: Pinay Rokiplas 1 Marfil
Runt fönster samma märke 2 Duna

Hälsning
Solen

Nya trådar

Back
Toppen