Färre väljer betalmotorvägarna

Eldorado

Avstängd
Betalmotorvägen mellan Málaga och Guadiaro har upplevt ett ras i antal användare på 30 procent, sedan 2007.

Siffrorna som presenterats av företaget Autopista del Sol gäller fram till och mars i år och raset kommer med all sannolikhet att öka på sträckan mellan Marbella och Guadiaro, efter att tunnelbygget i San Pedro blev klart i slutet av juni.
Den nya motorvägen mellan Málaga och Altos de las Pedrizas har knappt 8 000 fordon om dagen, mot ett beräknat genomsnitt på 20 000.

Motorvägsbolagen i Spanien går med avsevärda förluster och två har tvingats ställa in sina betalningar. De efterlyser hjälp av myndigheterna, bland annat i form av avgiftsbeläggning även på vägar som i dagsläget är gratis.

Mer trafik på paralella gratisvägar nu?

Vill de ta betalt på dom eller de Autopista motorvägar EU bidragit till?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Mer trafik på paralella gratisvägar nu?

Vill de ta betalt på dom eller de Autopista motorvägar EU bidragit till?

Jag antar att dem vill kunna ta betalt även pà de sträckor som är gratis. inte för andra vägar

lite kontrovers här. AP7 mellan Valencia och Alicante skulle bli betalväg för att finansiera själva bygget av vägen. Men det har blivit betalt flerfaldigt sedan den invigdes. Nu har Aumar bara "rättigheter" till 2019. Kan ju hoppas att det blir gratis efter det.

Regeringen vill istället utreda om man ska införa ett abonnemang på motorvägskörning. 40€ om året tänker man sig. Fördelen är förstås att man slipper bemannade betalstationer, de kostar ju en del att driva.

För mig personligen skulle det vara jättebra. Tur och retur på E16 kostar 7,34€ och jag åker ett par gånger i veckan. Här uppe har vi mycket betalvägar, skulle bli rena sparbössan.

Billigt om det är alla vägar men kanske bara de som är gratis nu?

Verkar dumt att driva ner folk på gratisvägar, jag har nästan alltid kört gratis, genom Tyskland räcker

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen