Föräldra ledig i Spanien

Stef

Aktiv medlem
Nån som provat hur de är med en riktigt liten parvel i Spanien?

Funderar på att ta föräldraledigt några månader nere i huset på våren/försommaren.

Osäker på hur det funkar med kontroller o.s.v när de inte fått sprutor, samt vad man gör om ungen blir sjuk?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Funderar på att ta föräldraledigt några månader nere i huset på våren/försommaren.

Osäker på hur det funkar med kontroller o.s.v när de inte fått sprutor, samt vad man gör om ungen blir sjuk?

Jag åkte själv med vår dotter innan hon var året, gick kanon. Men behövde aldrig besöka sjukhuset eller ta sprutor etc. det löste vi i Sverige.

Som Svensk medborgare har barnet rätt till sjukvård på samma vilkor som alla andra barn i Spanien. ( i den offentliga vården ). Bara att ta ut FK kortet , via deras hemsida!

Hej Stef,
Vad mysigt med en liten parvel. :)
Och vad härligt att ni kan få vara tillsammans.
Tiden går fort, så njut.

Nu har jag betydligt äldre parvlar, men i somras blev min dotter sjuk och vi sökte läkarvård. Allt var gratis, men viktigt med det blå kortet.
Jag kan bara säga att det var inte många som kunde engelska, och eftersom vi tyvärr inte behärskar språket (ännu), var det svårt att kommunicera. Det hade varit bra att ha en spansktalande med oss. Men sjukvården kändes bra.

Trevlig fredag hälsar Emma :)

Vi tog en dryg månad med vår 6-månaders till Nerja. Inga problem där inte, ungefär lika dramatiskt som att åka till Flen. Blå kortet är dock viktigt som så många andra påpekat.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi tog en dryg månad med vår 6-månaders till Nerja. Inga problem där inte, ungefär lika dramatiskt som att åka till Flen. Blå kortet är dock viktigt som så många andra påpekat.

Hmm nu skulle jag vilja påstå att sjukvården är bättre i Spanien än i Flen! :-)

Lite Off Topic, men i Höganäs är det lögn i h--e att få någon som inte pratar danska.

Många vårdcentraler i Spanien har volontärer som kan hjälpa till på engelska. Annan personal (spansk) hjälper till så gott de kan, så jag skulle inte oroa mig.

Privat sjukhuset i Torre finns det svenska läkare, ta med försäkringsbeviset från hemförsäkringen och det blåa kortet och gå dit istället.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Vi funderar på att åka ner med en 3 månaders en dryg månad på försommaren, men
tänkte ta 3 månaders sprutorna först.

När de gäller barnen är kostnad för självrisk o.s.v egalt
Gäller de mig så blir de självläka och bita ihop ;)

Har Lundberg eller nån annan kart länk till privatsjukhuset?

Eftersom vi skaffade AC (jaja inverter) när vi var nere i Sept så bör väl Maj Juni funka även med en liten.

Privat sjukhuset i Torre finns det svenska läkare, ta med försäkringsbeviset från hemförsäkringen och det blåa kortet och gå dit istället.
Om man har gällande hem/reseförsäkring, vilket är en förutsättning för att få vård på Quiron (om man inte vill betala kontant förstås), behöver man inte visa det blå EU-kortet. www.quiron.es/torrevieja/
rocio

Last edited:

Eftersom vi skaffade AC (jaja inverter) när vi var nere i Sept så bör väl Maj Juni funka även med en liten.

Varför skall du självläka när du som EU medborgare har gratis offentlig sjukvård?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

San Jaime (privat), Alto de la Casilla s/n.
96 692 15 79

Har bara hört gott om dom, kom dock ihåg att det är din privata försäkring som betalar för det läkarbesöket så kolla upp innan du åker vad som gäller.

Själva var vi på det vanliga sjukhuset när min fru blev sjuk för två år sedan, och inget ont sagt men absolut språkproblem för att vi är dåliga på Spanska och sedan tyckte min fru att läkare etc. var hårdare i Spanien. Man var liksom kallare och de pratade över henne om vad som var fel etc. Nu kanske hon var extra känslig just då, men ändå.

San Jaime har ny ägare och heter Quirón numera. Adressen är väl
C/ Partida de La Loma? Tel: 966 92 1313

Hospital Torrevieja (ej privat).
Ja av egen erfarenhet så är ju det en liten annan attityd till patienterna men
kan ofta bero på att dom inte kan kommunicera på spanska å andra sidan
kunde många prata engelska när jag var inne för några veckor sen.
Dom flesta gjorde sig inte tid att bry sig mellan provtagningar och
de dom måste göra. Mycket att göra och nerdragningar här också.

Jag träffade några änglar där (killsjuksköterskor) iaf som gjorde det uthärdligt.
Dom finns och även några kvinnliga som var bra. Kvinnliga läkaren var snäll :)
På akuten :)

På Vårdcentralerna Centro Salud) är man inte så smågulliga mot barn som man är
van vid på BVC hemma heller :) Det får man ta och inte bry sig
så mycket om.
Om man tänker på att det är en annan "kultur" på sjukhusen så går det bra då
är det bara bonus om man blir fint bemött. Vård kan dom i alla fall thumb

P

Tackar, ska kolla hur min försäkring gäller.

@ Sharky
Uppfostrad att bita ihop och köra på, försöker uppfostra barnen att inte göra så.

Tackar, ska kolla hur min försäkring gäller.

@ Sharky
Uppfostrad att bita ihop och köra på, försöker uppfostra barnen att inte göra så.

Hm...för barnens skull ska väl du vara rädd om dig så dom får ha
dig kvar länge...

Chao P thumb

Nya trådar

Back
Toppen