Förnya Passet

Ing

Ny medlem
Kan man förnya sitt pass från Spanien eller måste man åka till Sverige för att fixa detta? Tacksam för lite info kring detta.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har för mig att det numera är bara i Madrid (Den svenska ambassaden) man kan få permanent pass. Provisoriska finns det några konsulat som kan fixa. Är inte säker men tror inte att man ens kan få provisorisk pass i Torrevieja numera fast det gick förut. Annars skulle det nog varit närmast från Altea/Albir sett.

För permanent pass är det dessvärre bara Madrid som gäller, sen kan man få det skickat med kurir till valfritt konsulat för att där hämta ut det (mot en kostnad).

Du kan söka pass både vid ambassaden i Madrid och vid samtliga passmyndigheter (oftast polisen) i Sverige. Det är stor skillnad på kostnaden, € 167 i Madrid och SEK 350 i Sverige. Det finns således mycket pengar att spara, om man ändå vid något tillfälle befinner sig i Sverige. Du kan söka nytt pass och behålla det gamla tills du får det nya passet.

Du kan få passet sänt till Spanien för en merkostnad (jag betalade 2012 SEK 150 för att kunna hämta ut passet på ambassaden).

Om du är utskriven ur Sverige och väljer Sverigealternativet bör du kolla med passmyndigheten i Sverige vad man vill ha för intyg från myndigheten där du bor (oftast papper på att man är skriven där). Kolla samtidigt om de kan sända passet direkt till konsulatet eller endast till ambassad. I bestämmelserna tror jag att det står ”till utlandsmyndighet”och eftersom ett honorärt konsulat inte är en myndighet kan du i värsta fall råka på avgiften Madrid – konsulat.

Att söka pass i Sverige gick snabbt och lätt.

Se också: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/A...tionellt-id-kort/Fornyelse-av-pass-for-vuxna/
och
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Last edited:
Min syster som är bosatt i södra tyskland behövde förnya passen både för sig och sina bägge söner.
Det lönade sig för henne att åka "hem" och ordna saken i Sverige. Varje pass via ambassaden kostar i utlandet 167 Euro plus resor till ambassaden. Sen ytterligare kostnad att få passet skickat till konsulat.

I Sverige kostar passet 350 sek och tar 4 arbetsdagar normalt. Ibland ännu snabbare.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen