Försluta toalettstol

beow

Ny medlem
Här kommer ett nytt ämne (har googlat mycket runt det men inte hittat något): Hur försluter man bäst en toalettstol så att inte vattnet i skålen avdunstar när man är borta några månader?

Tvättställ och hoar är det ju bara att sätta i en propp i men det finns ju inga proppar för toalettstolar. Anledningen är att avdunstningen dels höjer fuktigheten i badrummet, dels har vi några äckliga småflugor som gärna förökar sig i toalettstolen när vi är borta.

En ide som jag just kom på kanske kunde vara att "tillverka" en propp av typ en plastpåse man fyller med vatten och försluter och lägger i skålen? Skulle det hålla några månader? Andra ideer? Något trögflytande med lägre densitet än vatten?

Mvh Bengt

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har aldrig täckt med någonting mer än fällt ner locket. Inget vatten har avdunstat när jag varit borta (aug - dec t ex)

Detta inträffade i en av mina toaletter borta maj-5 sept. Kan ju bero på det extremt varma väder vi haft. Provar nog tunt plastfolie nästa gång!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett sätt är att hälla på lite matolja! Flyter på ytan och förhindrar vattnet att dunsta.

//Eckhoff
Det är ett effektivt sätt och det absolut enklaste. I början (80-talet) när vi var här hade vi det problemet, att vattnet dunstade och hela läg. stank avlopp när vi kom varje gång, men med vanlig billig, enkel olja så är det ur världen.
rocio

Matolja

Olivolja i vattenlås o toastolar är inte nåt miljöbrott. Den är ju biologiskt nedbrytbar. Vi brukar hälla olja i vattenlåsen hemma när vi är här en längre tid. Fungerar perfekt. Annars finns det nåt annat som heter "luktstopp", men det är väl samma sak.

är det inte lite av ett "miljöbrott" att hälla olja i vatten?

Ok, eftersom jag inte vill framstå som någon "miljöbrottsling" så får jag väl i fortsättningen ösa upp den lilla skvätten rapsolja som jag hällt i toa-stolen när jag kommer hit igen. Det blir inte så betungande, bara två ggr/år :(redface.
rocio

Fast å andra sidan så kommer det nog ut ganska mycket fett naturligt i avloppet, inte minst från köket och kroppsfett när man duschar. Så att hälla en dl matolja är nog inga problem. Det är ju inte fråga om motorolja.

Och jag hade också tänkt tipsa om olja...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Fast å andra sidan så kommer det nog ut ganska mycket fett naturligt i avloppet, inte minst från köket och kroppsfett när man duschar. Så att hälla en dl matolja är nog inga problem. Det är ju inte fråga om motorolja.

Och jag hade också tänkt tipsa om olja...

Nå, jag skulle nog tro att Nalle "skämtade aprilo", för det gjorde jag. Jag skulle inte drömma om att betrakta mig, eller någon annan för den delen, som det minsta kriminell för att "hälla" totalt 1 dl. rapsolja i toan per år ;:;;).
rocio

Hehe, jag skämtade faktiskt inte.. Jag fick själv en utskällning och blev kallad "miljöbov" av min systerdotter som läser just nu om miljö etc i gymnasiet när jag hällde ut gammal matolja (solrosolja förvisso, inte rapsolja) i vasken... :(

Hehe, jag skämtade faktiskt inte.. Jag fick själv en utskällning och blev kallad "miljöbov" av min systerdotter som läser just nu om miljö etc i gymnasiet när jag hällde ut gammal matolja (solrosolja förvisso, inte rapsolja) i vasken... :(
Hälsa din systerdotter att hon har alldeles rätt, men så länge jag inte kan hitta någon bättre, och lika enkel, lösning på detta, så tänker jag fortsätta. Fast i fortsättningen med släckta lampor, nerdragen rånarluva och under absolut tystnad. Den sista meningen kan du låta bli att nämna för din kloka unga släkting. F.ö. ska vi väl vara tacksamma att den yngre generationen har ett annat miljötänk än vad vi äldre har. Fast det gäller ju förstås att inte "sila mygg och svälja kameler" :).
rocio

Oj, tack för alla svar och förslag. Det blir både matolja och plastfolie! Med tanke på vad som passerar toalettstolen den "naurliga" vägen så oroar jag mig inte för miljökonsekvenserna av matoljan... Vad gäller den andra delen, någon som vet något om dessa småflugor som verkar föröka sig med toalettstolen som bas (där det finns vatten) och som jag hittar en massa döda av i badkaret? Finns bara i badrummet (tack och lov) och det är rätt lätt att dammsuga upp och bli av med dem. Sen finns de inte medan vi är där men som sagt, välkomnar oss alltid när vi kommer tillbaks efter några månader...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Har du testat att ställa en liten burk med ammoniak vid toan, det hjälper mot bananflugor så kanske kan få dina hyresgäster att flytta också.

Tänk på att vattenlåset har två öppningar. Försök hälla ner så att det även flyter upp en oljehinna på avloppssidan på låset.

Annars dunstar det bakvägen och vattennivån sjunker ändå

Nya trådar

Back
Toppen