Farvehandel

sh57

Medlem
Hei
Finns det noen bra butikk som selger maling i sentrum Torrevieja ?
Bruker de vannbasert interiørmaling som vi gjør hjemme ?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej sh57!
Det finns en bra, välsorterad färghandel på Corte Valencianas. Den heter Rocamora och ligger på höger sida om du åker norrut från centrum av Torrevieja. Jag har själv sålt färg i 45 år och tycker att dom har ett bra sortiment. Dessutom brukar det ofta vara yrkesmålare där inne och handla och det är ett bra betyg för en färgbutik.
Det används i stort sett bara vattenburna färger här, men kom ihåg att det ska inte bara var "plastico", det ska vara "acrílico de mejor calida'd". Och om du ska måla på en yta som är målad med någon typ av kalkfärg, eller en plastfärg av mycket låg kvalité, så måste du tvätta bort den först eller grundmåla med en alkybaserad grundfärg annars löses den gamla färgen upp. Ta en blöt (mörkt tyg om det är vit färg) trasa och torka ytan, om färgen släpper är det färg som måste bort eller grundmålas.
Ta gärna med ett foto av objektet som ska målas. Jag brukar ta kort med Ipaden och ta med den när det är något som ska göras i "hantverksväg". Det brukar underlätta.
rocio

Hej sh57!
Det finns en bra, välsorterad färghandel på Corte Valencianas. Den heter Rocamora och ligger på höger sida om du åker norrut från centrum av Torrevieja. Jag har själv sålt färg i 45 år och tycker att dom har ett bra sortiment. Dessutom brukar det ofta vara yrkesmålare där inne och handla och det är ett bra betyg för en färgbutik.
Det används i stort sett bara vattenburna färger här, men kom ihåg att det ska inte bara var "plastico", det ska vara "acrílico de mejor calida'd". Och om du ska måla på en yta som är målad med någon typ av kalkfärg, eller en plastfärg av mycket låg kvalité, så måste du tvätta bort den först eller grundmåla med en alkybaserad grundfärg annars löses den gamla färgen upp. Ta en blöt (mörkt tyg om det är vit färg) trasa och torka ytan, om färgen släpper är det färg som måste bort eller grundmålas.
Ta gärna med ett foto av objektet som ska målas. Jag brukar ta kort med Ipaden och ta med den när det är något som ska göras i "hantverksväg". Det brukar underlätta.
rocio

Hei
Takk det var ett meget godt svar, nei denne fargen slipper ikke, har forsøkt vaske bort noen svarte flekker, ingen maling på trasa, dette er hvit maling, vegger og maling er i grunn ganske bra, men der det har hengt bilder er det blitt litt skjoldete, derfor tenkte jeg og rulle over en gang med samme farge, tror du det holder ? Etter hva jeg forstår så bør man bruke acryl farve ? Hva står det på spannet da på spansk ? Hvit acrylmaling for vegg inne .
Er det langt å gå dit du mener ?

Hej!
Jag har inte någon burk kvar sedan vi målade väggarna senast, men vår granne har nog det. Jag ska följa med honom till ITV och besiktiga hans bil och då ska jag titta på hans burk. Jag återkommer senare i dag.
Du undrar om det är långt att gå till Rocamora, men det beror ju på vart du bor. Butiken ligger på Corte Valencianas en bra bit från själva centrum av Torrevieja.
Jag hör av mig.
rocio

Man blir lite skeptisk när 15 liter vit väggfärg kostar 6.95 Euro :) Såg en vit, matt, antimögel för väggar och tak för 10,95 på Brico. Vågar man använda den? Är i stånd att måla över några väggar. Kan tänka mig att de billigaste färgerna inte är tixotropa utan rinner som lättmjölk :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Man blir lite skeptisk när 15 liter vit väggfärg kostar 6.95 Euro :) Såg en vit, matt, antimögel för väggar och tak för 10,95 på Brico. Vågar man använda den? Är i stånd att måla över några väggar. Kan tänka mig att de billigaste färgerna inte är tixotropa utan rinner som lättmjölk :)

kjenner en maler her hjemme og, han sa også best med acryl maling, var bedre og vaske på og tror jeg han nevnte .

Hej!
Köp inte färg som är "mate"=matt till väggar. Den bör vara "satinado"= lite glans, ej helmatt, annars är den svår att hålla ren. Tak brukar man däremot måla helmatta. Min granne hade inte heller burken kvar så jag vet inte vad väggfärgen heter som jag och "alla jag känner" har använt till väggarna. Den går att använda både "en el interior y exterior". Glöm inte att säga att ni ska ha "la mejor calidad"=den bästa kvalite'n.
Det går att tillverka färg hur billigt som helst, men det är som med allt annat, man får vad man betalar för. Billig "skitfärg" är alltid helmatt.
Tixotrop=geléform, talar man om när det gäller lacker i första hand. Vattenbaserade väggfärger, billiga eller dyrare, är ofta ofta i "Turkisk youghurt-konsistens" vilket iofs inte säger något om kvalite'n. Men generellt betyder en billig färg, dålig täckförmåga och dålig, eller ingen, tvättbarhet.
Om ni vill kan jag gå in på Rocamora och kolla vad "min" väggfärger heter.
rocio

köper ni vattenbaserad färg. sà fick jag ett tips av en màlare för mànga àr sedan. Blanda ut den med mycket vatten och màla flera tunna lager. Dà blir det tydligen bättre.

Nja, Nalle, det håller jag nog inte riktigt med om. OK, till en första strykning på putsade ytor som är obehandlade, och då med c:a 20 % vatten för att få färgen att tränga in. Men moderna färger idag tillverkas bruksfärdiga och vad skulle man tjäna på att måla flera varv om man inte behöver? En tidigare målad yta i hyfsat skick målar man vanligtvis med outspädd färg. Men det finns lika många metoder att måla som det finns sätt att tillaga paella :cheeky.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hej!
Köp inte färg som är "mate"=matt till väggar. Den bör vara "satinado"= lite glans, ej helmatt, annars är den svår att hålla ren. Tak brukar man däremot måla helmatta. Min granne hade inte heller burken kvar så jag vet inte vad väggfärgen heter som jag och "alla jag känner" har använt till väggarna. Den går att använda både "en el interior y exterior". Glöm inte att säga att ni ska ha "la mejor calidad"=den bästa kvalite'n.
Det går att tillverka färg hur billigt som helst, men det är som med allt annat, man får vad man betalar för. Billig "skitfärg" är alltid helmatt.
Tixotrop=geléform, talar man om när det gäller lacker i första hand. Vattenbaserade väggfärger, billiga eller dyrare, är ofta ofta i "Turkisk youghurt-konsistens" vilket iofs inte säger något om kvalite'n. Men generellt betyder en billig färg, dålig täckförmåga och dålig, eller ingen, tvättbarhet.
Om ni vill kan jag gå in på Rocamora och kolla vad "min" väggfärger heter.
rocio

Hei igjen
Ja om du har tid en gang til det, om du tog bild på burken,er den du brukte hvit ? men inget hastverk, blir ingen målning førr i november.

mvh

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hej sh57 (och andra "hemmamålare")!
Färgen jag tidigare nämnde som är jättebra för väggar, både inne och ute, heter "Acrito'n Silk Pintura Plástica Satinada". Den kostar i vitt 59.95€/15 lit. och 34.72€/4 lit. Om man vill ha den blandad i en egen kulör blir det dyrare. Burkarna står till höger innanför dörren hos Rocamora, och dom är vita och lila.

Det finns också en färg för balustrader m.m. som är oslagbar. Den heter "Esmalte Acrylico Satinado" och är en vattenburen lackfärg. Den kostar drygt 10€ för en 750 ml. burk. Mycket bra färg, även för järn, men då behövs det en speciell grundfärg.

Kuriosa :): mannen i butiken visade mig burkar och talade om för mig att dom är återförsäljare för Hempel, en svensk tillverkare av båtfärger.

rocio

Hej sh57 (och andra "hemmamålare")!
Färgen jag tidigare nämnde som är jättebra för väggar, både inne och ute, heter "Acrito'n Silk Pintura Plástica Satinada". Den kostar i vitt 59.95€/15 lit. och 34.72€/4 lit. Om man vill ha den blandad i en egen kulör blir det dyrare. Burkarna står till höger innanför dörren hos Rocamora, och dom är vita och lila.

Det finns också en färg för balustrader m.m. som är oslagbar. Den heter "Esmalte Acrylico Satinado" och är en vattenburen lackfärg. Den kostar drygt 10€ för en 750 ml. burk. Mycket bra färg, även för järn, men då behövs det en speciell grundfärg.

Kuriosa :): mannen i butiken visade mig burkar och talade om för mig att dom är återförsäljare för Hempel, en svensk tillverkare av båtfärger.

rocio

Hei
Takk så mye, da skriver jeg ut det du nevner her, er den halvblank som du nevnte ?

Acriton Silk är mitt emellan matt och halvblank om jag så säger. Lättare att hålla ren än matt, med bara lite glans.
rocio

Det är så underbart härligt att få se att våra bröder från Danmark har hittat hit till forumet! Välkommen! Ta gärna med de deilige systrarna också! :)

Nya trådar

Back
Toppen