Fast bredband

Lundberg

Medlem
Hej, vilka kan leverera fast bredband i Torre, och vad kostar det ungefär? Vet ni hur det fungerar, kan det finnas en risk att man måste byta kablar för telefonin om man bor i ett gammalt hus? Vem kan hjälpa en med detta?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Telefonica dvs motsvarigheten till Telia äger alla kablar och levererar fast telefoni samt hyr ut sladdarna till andra aktörer ( konkurenter ) För bredband via telefonica ( ADSL ) behöver du fast telefoniabb + ADSL-tjänsten
( det går inte bara att få bredband ) Normalt pris ca 70 Euro/månad men det är stabilaste/snabbaste
Telefonica har dock alltid extrapris för nya abb så det är vanligt att säga upp det efter 12 månader för att teckna nytt en vecka senare, och få ett pris som är 10-20 Euro/månad lägre ( Spansk logik..) och då är det ungefär samma pris som "alla andra" leverantörer

Ett alternativ till detta är bredband via mast och miniparabol - fungerar alldeles utmärkt utom ett par stormiga och regniga höstdagar. Pris från ca 20 Euro/månad med 3 MB men priset är beroende på vald hastighet. Viss installationskostnad, lån av router osv.
Det har jag själv och många bekanta sedan många år och det finns andra med samma teknik och ungefär samma priser, se http://www.broadbandcostablanca.com /m
 
Adsl gàr pà vanliga telefonkablar. sà du behöver inte byta ut nàgra i din lght. Movistar, Vodafne, Orange är nàgra leverantörer.
Hastigheten beror pà din telefoncentral. men skulel kunna tÄnka mig att inne i Torrevieja är dom moderna.
Ca kostnad runt 35-40 € i màn. ofta har du dà olika samtal, sms etc gratis.

Det finns ocksà andra som använder tràdlös teknik(du fàr en antenn pà taket) , men kan inga leverantörer och har ingen aning vad det kostar eller hus snabbt och vilken kvalitee du fàr
 
Hola!
Jag har Telefonica, dvs tele/adsl-delen heter numera Movistar.
Adsl 10 mb, samt fast telefon med gratis samtal inom Spanien.
Fungerat prickfritt i 6 år i detta gamla hus som är 25 år inne i Torre.
Dom flesta hus har ju uttag för tele och det bara sätts dit en
"dubbelmojäng" för det två kablarna och man får en router.
Betalar 46.46E per månad om jag inte ringer några betal/mobilsamtal.

Lite dyrt kanske men behöver inte bli upprörd över att det
inte funkar thumb ...inte nyttigt vid viss ålder :cheeky

Ciao P ;;;;;)
 
Hushållen tvingas säga upp sina ADSL-abonemang på grund av dåliga tider och då gäller det för telefonbolagen att hitta nya kunder och behålla de gamla. Vi betalade tidigare ca 60 Euro/månad till Telefónica. Eftersom Telefónica alltid försöker lura av pengar av sina kunder blev jag förbannad och berättade att jag inte vill ha med dem att göra. Jag fick ett erbjudande att betala 24.90 för ADSL "definitivo". På senaste räkningen står det Internet + Llamadas = 29.90 Euro minus 4 Euro descuento precio definitivo.
Månadskostnad telefon + ADSL ligger kring 47 Euro/månad.
Vill man ha ett lågt pris måste man förhandla.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Telefonica dvs motsvarigheten till Telia äger alla kablar och levererar fast telefoni samt hyr ut sladdarna till andra aktörer ( konkurenter ) För bredband via telefonica ( ADSL ) behöver du fast telefoniabb + ADSL-tjänsten
( det går inte bara att få bredband ) Normalt pris ca 70 Euro/månad men det är stabilaste/snabbaste
Telefonica har dock alltid extrapris för nya abb så det är vanligt att säga upp det efter 12 månader för att teckna nytt en vecka senare, och få ett pris som är 10-20 Euro/månad lägre ( Spansk logik..) och då är det ungefär samma pris som "alla andra" leverantörer

Ett alternativ till detta är bredband via mast och miniparabol - fungerar alldeles utmärkt utom ett par stormiga och regniga höstdagar. Pris från ca 20 Euro/månad med 3 MB men priset är beroende på vald hastighet. Viss installationskostnad, lån av router osv.
Det har jag själv och många bekanta sedan många år och det finns andra med samma teknik och ungefär samma priser, se http://www.broadbandcostablanca.com /m

Tack, det där satelitpaketet verkar helt klart intressant. Jag betalar 23 euro per månad idag för ett 18 månaders kontrakt på mobilt bredband. 1GB data till full hastighet sen går det ner till modem hastighet. Du pratade om slingbox i en annan tråd. Tror du man behöver 3 eller 6 mb i hastighet för det? Vi har fiber i sverige.
 
Jag hade movistar 6 mb adsl fungerade bra , fick aldrig faktura och är de höjde till 70 euro sade jag efter mycket möda och stort besvär upp tjänsten. Provade 3 mb wifi. Har sagt upp detta. 3 mb var inte tillräckligt för Play tv.

Det bli movistar till hösten och skall ta tv via slingbox.
 
Tack, det där satelitpaketet verkar helt klart intressant. Jag betalar 23 euro per månad idag för ett 18 månaders kontrakt på mobilt bredband. 1GB data till full hastighet sen går det ner till modem hastighet. Du pratade om slingbox i en annan tråd. Tror du man behöver 3 eller 6 mb i hastighet för det? Vi har fiber i sverige.

Det ska teoretiskt räcka med "typ" 0,5 MB för att ta ner signalen men det behövs mer krut för att skicka, dvs i Sverige.
Men om du använder dig av parabolvarienten så är det inga problem att uppgradera hastigheten, det fixas samma dag

/m
 
Ett alternativ till detta är bredband via mast och miniparabol - fungerar alldeles utmärkt utom ett par stormiga och regniga höstdagar. Pris från ca 20 Euro/månad med 3 MB men priset är beroende på vald hastighet. Viss installationskostnad, lån av router osv.
Det har jag själv och många bekanta sedan många år och det finns andra med samma teknik och ungefär samma priser, se http://www.broadbandcostablanca.com /m

Om man bor i lgh måste man väl ha comunidadens tillåtelse med den tekniken? Vet såna som blivit nekade...om det nu är samma system :eek:
Ciao P ;;;;;)
 
Om man bor i lgh måste man väl ha comunidadens tillåtelse med den tekniken? Vet såna som blivit nekade...om det nu är samma system :eek:
Ciao P ;;;;;)

Borde inte det handla om att de inte vill ha en parabol på fastigheten? Som i mitt fall så har jag redan en parabol som sitter uppe. Känns konstigt om comunidad skulle kunna ha något att säga annars om vilket val man gör. Däremot så förstår jag om de inte vill ha 45 miniparaboler sitta uppe. :)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det ska teoretiskt räcka med "typ" 0,5 MB för att ta ner signalen men det behövs mer krut för att skicka, dvs i Sverige.
Men om du använder dig av parabolvarienten så är det inga problem att uppgradera hastigheten, det fixas samma dag

/m

Okay i sverige så kommer vi ha fiber om någon månad 100mb så det ska ju inte vara något problem. Då kan man börja med 3mb avtalet och sedan utöka till 6 om det inte går bra.
 
Teleast

Lägger till en liten kommentar här om parabol internet. Vi hade 3 Mb först, otroligt segt, svårt att kolla youtube klipp och omöjligt att spela.
Uppgraderade till 6mb fortfarande samma sak om inte värre.
En tekniker har varit här men fortfarande kasst.

Någon som vet om man kan kolla om adressen man bor på har möjlighet till Adsl? så som man kan göra i Sverige.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej

Jag har Olé via antenn vilket ger 3Mb, för 20€ per månad. Funkar utmärkt om man inte slår av antennen när man lämnar bostaden eftersom den då behöver konfig. på nytt efter en strömlös tid. Installation med antenn, antennhållare och modem kostade 70€.

Jag har använt slingbox på denna uppkoppling och det funkar om man inte vill ha för stor bild, på 40" blir kvalitén tveksam.

Mvh
Joe
 
Hej

Jag har Olé via antenn vilket ger 3Mb, för 20€ per månad. Funkar utmärkt om man inte slår av antennen när man lämnar bostaden eftersom den då behöver konfig. på nytt efter en strömlös tid. Installation med antenn, antennhållare och modem kostade 70€.

Jag har använt slingbox på denna uppkoppling och det funkar om man inte vill ha för stor bild, på 40" blir kvalitén tveksam.

Mvh
Joe

Det funkar mycket bra för mig också med den leverantör jag skrev om tidigare i denna tråd, men förutom att det är något väderkänsligt så är nog mottagningen beroende på var man bor, dvs vilken mast signalen tas ifrån och möjligtvis också avståndet mellan mast och bostad. Broadband Costa Blanca använder minst 3 - 4 olika master, jag tror det är likadant med Ole' och andra leverantörer /m
 

Nya trådar

Back
Toppen