Fattar inte...

Nellie

Ny medlem
Försöker läsa alla trådar om padron och residencia, men jag förstår inte. Min tanke är ju att bli kvar i Spanien, men jag vill inte skriva ut mig helt från Sverige än (har inte varit här i tre månader än)

Men barnen ska ju gå i skolan här nu och då måste jag ha residencia eller?

Försökte även köpa en diskmaskin på avbetalning ));) och då pratade han något om att jag måste ha nomina....nånting.

Nån som kan hjälpa mig och råda mig?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
De svenska reglerna är att man skall vara skriven där man stadigvarade vistas. Finns en annan tråd om barn och residencia. I ditt fall är det väl bara att löpa linan lös.

Kan tyvärr inte besvara alla dina frågor, men det här med att vara utskriven från Sverige. Jag forskade i frågan för fem år sedan då vi hämtade (hem) min svärfar eftersom han svårt sjuk ville ha svensk "långvård".

Enl. skattemyndigheterna var det bara att åka till Sverige, gå in på ett skattekontor och säga att man var (hemma) igen, och så var allt klart.

Göran

Vad gäller skolgång i Spanien har jag förstått av vänner att det varierar en del från område till område och det lär vara en hel del pappersarbete och intyg med från Sverige som skall översättas till spanska. Inskrivningarna brukar vara på våren, åtminstone i de kommunala skolorna.
Kanske kan du besöka den skola ni tänkt er och på plats höra vad som gäller.
Det finns ju även en svensk skola (privat) lite söderut i Torre och kanske kan de också vara behjälpliga.
Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Svenska skolan i Torre går ju alldeles utmärkt att ha barnen i under en termin eller flera utan att vara skriven i Spanien. Men det kostar pengar, minns inte exakt nu men tror att det handlar om minst 10.000 per barn och termin.

Dessutom så fick den skolan massor av beröm av både barn och föräldrar att den är grymt bra.

Våra barn ska gå i en spansk-engelsk skola. Tycker de blir för lite integrerade om de går i skandinaviska skolan.

Hej Nellie!
Vad heter den skolan och var ligger den i förhållande till Torrevieja? Hur mycket kostar den per termin?
rocio

Den heter Las Claras del mar menor (.com) och ligger i Los Narejos 2,5 mil söder om Torrevieja.

Enligt Akalla här på forumet kostar det ca 30E per månad per barn (om man har 2 barn) i grundavgift. Sen tillkommer kostnad för mat, kläder, böcker osv.

Har varit där och tittat och det känns bra.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Bra att veta för det är en del vänner och bekanta som undrar över ev. skolmöjligheter för barnbarn.
rocio

skola

Våra barn ska gå i en spansk-engelsk skola. Tycker de blir för lite integrerade om de går i skandinaviska skolan.

Låter som bra val. Barnen kommer att lära sig språk som bara den...Och det kommer att bli nyttigt för dem iaf när de skriver sitt CV.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen