Fibromyagi & Costa Blanca

kristinaa

Ny medlem
Hej alla!

Är ny här och har letat efter info men utan att hitta så jag startar en ny tråd, ber om ursäkt om det är postat i fel tråd eller om någon info finns som jag inte har hittat.

Jag har svår fibromyalgi och har läst mycket om Costa Blanca, att det ska vara ett väldigt bra klimat och att man mår mycket bättre än man gör här i Sverige osv. För här i Sverige mår jag mest skit och är så förbaskat trött på att ha ont dygnet runt, året runt :-(

Finns det någon som har svår fibromyalgi som flyttat ner eller bor längre perioder i Costa Blanca och dina erfarenheter? Finns det nåt speciellt ställe/ort där det är bättre än på andra ställe i Costa Blanca?

Någon som vet hur det fungerar med sjukersättning och försäkringskassan om man beslutar sej för att bo längre perioder tex. några månader åt gången i Costa Blanca? Får man lov det, om det blir aktuellt kontaktar jag såklart försäkringskassan om det men någon här kanske vet?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Kristina, välkommen till forumet spainsmile

Jag kan inget om fibromyalgi men vet lite grann som jag
läst mig till.
Costa Blanca - särskilt södra delen har ju bra klimat - MEN på
vintern är det kallt och rått inne i bostäderna eftersom man bor ju i
oisolerade stenhus. Svårt att hålla varmt. Ute kan det också vara rått
men solen är ju oftast framme så det kan vara behagligt.
Det är väl inte bra med inomhusklimatet här nere på fastlandet för fibromyalgi?
Hemma i SE har man ju varma sköna bostäder. Men ack så kyligt utomhus på vintern.

Kanske nån Kanarieö hade varit bättre med mer jämn temperatur?
I vilket fall som helst får man ju bo max 183 dagar, alltså ca 6 månader
utan att behöva skriva ut sig ur Sverige. Hur det står till med sjukersättning/
sjukbidrag och FK vet jag inte. Här har du en flera sidor lång tråd om
just det, kanske du får tips där? Klicka på länken...
http://spanienforum.se/leva-och-bo-...el-beskattning-utan-att-flytta-permanent.html

Hoppas du får svar från nån som bor här som kanske har erfarenhet när det gäller sjukdomen :)

Ciao P :sol:

Last edited:
Hej Preciosa och tackar för välkomnandet :-)

Det är just det med att vintern är kall och rå som du skriver, men å andra sidan om jag har förstått allt rätt så är det ett jämt klimat utan en herrans massa väderväxlingar hela tiden som det är i sverige. Just väderväxlingarna är jag känslig för och även för blåst så därför tror jag inte att nån av Canarie öarna skulle funka så bra för mej, där blåser det jämt :-)

Ja vi får hoppas att nån med fibromyalgi läser och svarar mej :-) Dock är det så olika hur vi med fibromyalgi svarar på olika saker men jag kan få en aning om hur det funkar för andra.

Men det är mycket att kolla upp innan och detta är en bra början :-)

Hej!
Jag har en annan svår reumatisk sjukdom och jag kollade upp ganska mycket och läste om andra reumatiker som flyttat till värmen innan vi slog till och köpte hus i Torrevieja, Costa Blanca.
Vi har inte tänkt att bo där under längre perioder men har varit nere några ggr i år redan, i januari, april och juni.
Jag är också känslig för väderväxlingar och känner av nederbörd ganska mycket och blir då sämre i mina leder. Jag tycker att det har känts bra hittills, visst var det inte så varmt i januari ( ca 20 grader som varmast) men det är världens skillnad på hur jag mår i Sverige. Vi har köpt en bra AC s.k. Inverter som kan blåsa in varmluft istället för kyla på vintern och med den är vårt lilla hus varmt och skönt på "nolltid". Lycka till med att hitta din plats i solen!

Nya trådar

Back
Toppen