Flytt 2013, var betalas skatt på förvärvsinkomst?

hydrolift

Aktiv medlem
Hej,

Är ny här och kommer sannolikt flytta till Barcelona under 2013 för att arbeta på ett stort företag. Har en stilla undran då jag kommer att få en rejäl (för mig i varje fall) bonus som kommer att utbetalas 2013.

Säg för enkelhetens skull att bonusen är på 500 000 kr. I Sverige skattar jag ca 55% och får alltså ut ca 225 000 kr netto.

Men eftersom jag bor i Spanien (>183 dagar) så undrar jag om bonusen skall beskattas i Spanien istället?

Har hört att skatten de första 5 åren som utlänning ligger på ca 27% (kommer inte ihåg riktigt) och undrar ju då om den skattenivån gäller oavsett hur mycket man tjänar.

Om jag har tur och allt ovanstående stämmer, så skattas allt jag tjänar under 2013 i Spanien. Detta skulle då innebära att jag skulle få ut ca 140 000 kr extra netto bara för att jag flyttar. Hade ju varit riktigt nice men är något för bra för att vara sant så är det ju ofta det...:)

Om någon har erfarenhet av ovanstående vore jag tacksam för upplysning.

Med vänlig hälsning

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skatt

Du bör givetvis försöka se till att slippa skatta i Sverige. Anmäl dig som utflyttad så fort som du ger dig iväg och se till att bli inskriven i din nya hemkommun så fort som möjligt. För att du skall slippa skatta i Sverige så behöver du dessutom ha gjort av med alla viktiga knytningar till Sverige: Du kan t. ex. inte ha någon pernanenbostad där, inga företag och ingen fru som är skriven i Sverige.
:sol:

följer man reglerna så skall du skatta i spanien och i sverige.... jag har försökt få många svar på frågor av denna typ . bla. i detta forum men det blir oftast bara fler frågor som svar....

men den svenska skatten ska du begära tillbaka, för man ska betala skatt i ett land, enligt dubbelskattsavtalet

Snabba svar - tack för det!

Givetvis skall jag göra allt jag kan för att slippa skatta i Sverige under 2013. Bara undrar om någon tidigare har varit i min situation och kan berätta hur denne gjorde.

Kommer att flytta med hela min familj och kommer inte ha ngn bostad kvar i Sverige samt att jag kommer att vara anställd i Spanien, så det råder i varje fall ingen otydlighet om var jag bor någonstans.

Tacksam för era svar, som sagt!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
följer man reglerna så skall du skatta i spanien och i sverige.... jag har försökt få många svar på frågor av denna typ . bla. i detta forum men det blir oftast bara fler frågor som svar....

Hola Rickard!

Det blir inte så många svar på just skatter,avgifter och annat
när det gäller flytta ut här på forumet. Man måste ju ha experter på området
för att inte informera fel vilket kan bli ödesdigert think

Vi har haft advokater med i bland som medlemmar ett kort tag.
Men det är ju Skatteverket som sitter på svaren.
Man kan också ställa frågan på Sydkusten.es. Dom har ju experter
knutna till sin tidning som svarar på kniviga frågor.
Vi är ju bara vanliga medlemmar med skilda bakgrunder.

Ciao P :sol:

Det var absolut ingen kritik till Er kära medmänniskor här på forumet !!

Vad jag skrev mellan raderna var att reglerna säger en sak - verkligheten en annan, du är garanterat skattskyldig i Sverige i 5 år efter utflytten. du kan som sagt begära återbetalning från ena sidan till den andra, - men utgången känns inte given och det verkar vara dåligt med exempel på arbetande utvandrare till Spanien, dom flesta verkar vara pensionärer eller ev. vara relativt ekonomiskt oberoende :-)

Jag har frågat några skatteexperter (på solkusten) - och fått lika flummiga svar, dom flesta verkar jobba med att flytta saftiga belopp mellan offshore-konton, och har dåligt med svar på frågor om vanlig lön och företagande.

Det var absolut ingen kritik till Er kära medmänniskor här på forumet !!

Vad jag skrev mellan raderna var att reglerna säger en sak - verkligheten en annan, du är garanterat skattskyldig i Sverige i 5 år efter utflytten. du kan som sagt begära återbetalning från ena sidan till den andra, - men utgången känns inte given och det verkar vara dåligt med exempel på arbetande utvandrare till Spanien, dom flesta verkar vara pensionärer eller ev. vara relativt ekonomiskt oberoende :-)

Jag har frågat några skatteexperter (på solkusten) - och fått lika flummiga svar, dom flesta verkar jobba med att flytta saftiga belopp mellan offshore-konton, och har dåligt med svar på frågor om vanlig lön och företagande.

Hola!
Jag tog det absolut inte som kritik - du har rätt, det är svårt att få
konkreta svar om just in-och utflytt skattemässigt.
Tror också att många av oss som är med på forumet är pensionärer
eftersom vi har lättast att flytta el vara i Spanien. Vi har ju vår
försörjning även om i vissa fall för liten :D Ja OK ,vem tycker inte det
men det räcker för att bo och äta iaf.

Gubbligan som Solen Lyser la länk till kan ju mycket, har lång
erfarenhet i skattesvängen. Dock privat konsultation var
svindyr ;) Men man kan ju läsa i forum och annat som dom har på
hemsidan.

Ciuao P :cool:

Beskattning av bonus 2013

En bonus som betalas ut på grund av arbete i Sverige är i princip alltid skattepliktig i Sverige. Om man avflyttat från Sverige, och därför inte längre är oinskränkt skattskyldig i Sverige, så beskattas man enligt bestämmelserna om SINK. Har man avflyttat från Sverige har man sin egentliga hemvist i ett annat land och kan då vara skattskyldig för inkomsten även i det landet. Dubbelbeskattning kan - om inkomsten är skattepliktig både i Sverige och hemvistlandet - undvikas antingen genom att inkomsten undantas från beskattning eller att skatten i ett av länderna avräknas från skatten i det landet eller i Sverige.

När det gäller Spanien och löneinkomst såsom är fallet med en bonus är denna således skattepliktig i Sverige även om man avflyttat från Sverige. Möjlighet finns att ansöka om tillämpning av SINK-reglerna med en källskatt på 25 %. Samma inkomst är även skattepliktig i Spanien, men Sverige medger avräkning för den skatt som betalas på samma inkomst i Spanien.

Om man inte har "väsentlig anknytning" till Sverige anses man avflyttad från Sverige den dag man avreser från Sverige och tar sin hemvist i Spanien. Med hemvist avses i princip en permanentbostad där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila eller där man har sitt huvudsakliga levnadsintresse.

I Spanien blir man dock inte oinskränkt skattskyldig förrän man varit bosatt i Spanien mer än 183 dagar. Detta innebär att man kan undgå beskattning av inkomster under de första 183 dagarna i Spanien när man flyttar till Spanien (detta kallas det "spanska fönstret").

I fallet med bonus innebär det att om bonusen betalas ut efter avflyttning till Spanien men innan man bott i Spanien i 183 dagar så kan man undvika spansk skatt och endast betala SINK-skatt i Sverige med 25 %.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

En bonus som betalas ut på grund av arbete i Sverige är i princip alltid skattepliktig i Sverige. Om man avflyttat från Sverige, och därför inte längre är oinskränkt skattskyldig i Sverige, så beskattas man enligt bestämmelserna om SINK. Har man avflyttat från Sverige har man sin egentliga hemvist i ett annat land och kan då vara skattskyldig för inkomsten även i det landet. Dubbelbeskattning kan - om inkomsten är skattepliktig både i Sverige och hemvistlandet - undvikas antingen genom att inkomsten undantas från beskattning eller att skatten i ett av länderna avräknas från skatten i det landet eller i Sverige.

När det gäller Spanien och löneinkomst såsom är fallet med en bonus är denna således skattepliktig i Sverige även om man avflyttat från Sverige. Möjlighet finns att ansöka om tillämpning av SINK-reglerna med en källskatt på 25 %. Samma inkomst är även skattepliktig i Spanien, men Sverige medger avräkning för den skatt som betalas på samma inkomst i Spanien.

Om man inte har "väsentlig anknytning" till Sverige anses man avflyttad från Sverige den dag man avreser från Sverige och tar sin hemvist i Spanien. Med hemvist avses i princip en permanentbostad där man tillbringar sin huvudsakliga dygnsvila eller där man har sitt huvudsakliga levnadsintresse.

I Spanien blir man dock inte oinskränkt skattskyldig förrän man varit bosatt i Spanien mer än 183 dagar. Detta innebär att man kan undgå beskattning av inkomster under de första 183 dagarna i Spanien när man flyttar till Spanien (detta kallas det "spanska fönstret").

I fallet med bonus innebär det att om bonusen betalas ut efter avflyttning till Spanien men innan man bott i Spanien i 183 dagar så kan man undvika spansk skatt och endast betala SINK-skatt i Sverige med 25 %.

Hej

Mycket bra svar!;;;) Ett litet tillägg. För att få SINK MÅSTE man ansöka om detta, blanketten finns på skv.se skriv in 4350 i sökrutan uppe till höger och ladda ner.

Lotta

Väsentlig anknytning är också om du är delägare i något Svenskt företag, äger hus eller lägenhet för åretrunt boende i Sverige... även om du är utomlands 365 dagar om året.

En bonus som betalas ut på grund av arbete i Sverige är i princip alltid skattepliktig i Sverige. Om man avflyttat från Sverige, och därför inte längre är oinskränkt skattskyldig i Sverige, så beskattas man enligt bestämmelserna om SINK. Har man avflyttat från Sverige har man sin egentliga hemvist i ett ann.....

Stort tack för detta svar! Får nog läsa igenom det några ggr innan jag fattar innebörden;)

Jag kommer att få juridisk hjälp när jag väl flyttar av mitt nya företag men det är alltid bra att kunna ta en diskussion och veta vilka möjligheter som finns. När jag flyttat så ska jag delge mina erfarenheter i detta forumet.

Återigen - Stort tack!

Nya trådar

Back
Toppen