flytt o jobb för familj om två år

mallorcadröm

Ny medlem
Hej! Vi är en familj med tre barn, som i många år planerat att flytta till Spanien/Mallorca. Dock kommer det bli av först sommaren 2015 när vår äldste son går ut gymasiet. Vi planerar att hyra ut vårt hus som vi bor i utanför Sthlm och hyra typ ett radhus med gemensam pool. Barnen vill vi ha i svenska skolan, de är då 5 och 12 år. Vår största son får se om han följer med då det är dags och han är då 19 år.

Vi har upptäckt att det är mycket att tänka på när det gäller försäkringar, sjukvård,mm. Det får vi ta vartefter det kommer vad vi förstår. Vi ska börja plugga spanska som vi tror att det är viktigt att kunna i alla fall så man kan hanka sig fram och förstå det mesta vad folk säger.

Vårt stora "problem" är jobb. Är det mycket sämre löner på Mallorca än i Sverige? Är det svårt att få jobb?

Vi vill på detta sätt skaffa kontakter som kan ge oss tips och råd var det är bäst att bo med barn, helst nära andra svenskar dock inte i lägenhet, inte så långt ifrån skolan, typ i någon förort. Hur man kan skaffa sig jobb om någon känner någon som behöver arbetskraft.

Både jag och min man är 41 år. Min man har eget företag som är ett gammalt familjeföretag som säljer reklamprodukter till företag. Han mer än 15 års erfarenhet av försäljning till företag och allt som hör till. Flytande engelska och mycket social, engagerad och driven.

Själv är jag från början ekonomiassistent,arbetat på kontor med det, jobbat i klädbutik, med försäljning, haft eget café. Efter de två första barnen utbildade jag mig till hudterapeut och makeupartist med internationell examen. Jag startade en egen salong med frisörer som jag drev i två år innan vår tredje son föddes som jag nu är mammaledig med. Jag är framåt, positiv, ödmjuk och driven. Flytande engelska då jag bodde där som liten.

Detta är lite kort om oss. Vi vore SÅ tacksamma om någon kunde hjälpa oss med dessa frågor eller har tips vad man skall tänka på eller om någon vet någon som behöver två duktiga svenskar ;).

Tusen tack på förhand
Mvh
Anette o Jonas

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tror att 99% av de som måste jobba för att klara sig härnere antingen startar eget och jobbar sig upp från botten (Vilket kräver en rejäl buffert) eller köper ett företag inom ett område man behärskar. I de allra flesta fall kräver det goda spanska kunskaper även om det finns undantag.
Jobb kräver nog spanska till nästan hundra procent om du inte hittar något säsongsjobb inom hotell/restaurang.
Lönerna är sämre på Mallorca generellt än i t.ex Madrid, Barcelona etc. trots att det är dyrare här. Jag har inte så många exempel men en bankanställd jag talat med som pratar 4 språk och sköter "utlänningskonton" hade 1500 Euro i månaden.
Jag vet restaurangägare som nettar lika mycket om dan under 4- 5 månader och de som jobbar 16!!! timmar per dag och inte kan ta ut någon lön överhuvud taget. (Allt går till hyra och andra kostnader)

Ön är fantastisk och ett underbart ställe att bo på men det tar nog tid att skapa sig en försörjning, du måste ha en rejäl buffert. Speciellt om man är en familj

Två barn i Svenska skolan kostar väl närmare 100´ per år.

Jag är inte pessimist bara realistisk. Har själv haft drömmar som er, jag har fått jobba på hemma och efter 25 år med enklare semesterboende nu utnyttjat krisen och skaffat ett fantastiskt nytt boende. Tyvärr får jag nöja mig med att åka ner 4-6 gånger om året under ett tag till innan jag har råd att tillbringa hela vinterhalvåret här nere.

Men allting går ju om man vill tillräckligt mycket !!!

För spanskstudier här hemma kan jag tipsa om Komvux kurser. De är oftast gratis och mycket bra. Börjar med det enklaste enkla (=steg 1) men går ganska fort fram. Innebär att man måste jobba hemma. Göra sina läxor. För mig var detta koncept toppen, för jag behöver en "piska" för att det ska bli någontong gjort, dvs klara av proven. Dessutom får man betyg som är meriterande varsomhelst. Lycka till!

Nya trådar

Back
Toppen