Flyttar till Madrid - NIE för boende m.m.

Flytten går i veckan till Madrid och jag har en hel del att göra innan jag börjar arbeta om knappt två veckor. Jag har förstått att jag måste ha mitt NIE (id-nummer) innan jag kan göra mina förberedelser som att skriva ett bostadskontrakt (gäller det även man hyr privat i andra hand?) och för att kunna öppna ett konto på bank.
Men ska det även behövas för att köpa en mobil med prepago/kontantkort?
Behövs NIE också för att köpa ett månadskort på metro?

Jag har fått tips om följande bank som ska vara bra för att kunna betala räkningar över nätet och att göra överföringar från Spanien till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av:

ING DIRECT: Cuenta Naranja, Cuenta Nómina, Hipoteca, Broker, Planes, Fondos... Eso es Fresh Banking

Är det någon som har annan info som kan vara bra att tänka på inför vardagslivet i Madrid?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
du behöver inte nàgot NIE nummer för att skaffa ett kontantort. Det räcker med ditt pass. Tyvärr sà är det mànga expediter pà telebutiker som inte verkat veta om detta.

Min dotter är kund hos ING och helnöjd. Bra inlåningsränta och inga avgifter för att att skicka pengar inom EU. De har mycket få kontor men det mesta kan ju skötas på nätet.

tack för svar..

"Backis" - Det funkade bra på Vodaphone, fick en kontantkortsnokia för 19 Euro...på svenskt körkort :-)

"Nalle" - Låter toppen! Dessutom har jag ett av deras kontor precis vid metrostationen i La Moraleja som jag går upp och ner i varje arbetsdag.

Det behövs inte NIE för att öppna bankkonto, däremot en anmälan till polisen som ev. banken kan hjälpa till med. Jag öppnade ett konto för bara ett par veckor sedan med hjälp av pass, adress och mobilnr. Jag behövde mao inte NIE för att teckna (andrahands) kontrakt heller.

Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du skall arbeta i Spanien med ett Spanskt arbetskontrakt eller som egen företagare, såmåste du ha sk "Residencia" detta är vad man direktöversatt kan kalla en registrering av att du bor i Spanien och skall göra det i mer än 3 månader. Tidigare var denna Residencia likt ett ID kort men detta byttes ut för några år sedan till ett grönt papper som ser ut som ett diplom och har ditt spanska ID nummer på den. Detta papper skall man ha med sig överallt som bevis att man är bosatt i Spanien, dessutom ens Pass eftersom "diplomet" inte har fotografi av personen. Dom flesta, inklusive jag, har inte dessa orginal dokument med sig, utan en kopia, detta är inte riktigt korrekt men ej heller något brott, om du förstår vad jag menar.

Du kan givetvis öppna ett konto med ett pass, precis som andra har indikerat, men tänk då på att du öppnar ett sk "Cuenta No Residente", denna typ av konto för ej registrerade som boende i Spanien har högre kostnader samt kan ge vissa problem vad det gäller automatiska betalningar av tex skatter om du skall skatta i Spanien. Du kan till en början öppna ett konto med Pass och när du har skaffat din registrering (Residencia) visa den för banken så att dom ändrar typ av konto och du får "Cuenta Residente" villket betyder konto för fast boende.

Många har vid någon punkt under sitt liv i Spanien tagit misstag på NIE nummer och Residencia. NIE nummer är ett personligt ID nummer, men själva nummret i sig själv betyder inte att man är bosatt i Spanien. Ett NIE nummer behövs om man gör en större ekonomisk transaktion som tex köp av fastighet, bil, etc. och enligt lag måste man registrera vem som är involverad i denna transaktion. Detta NIE nummer får man hos National Polisen (Policia Nacional) normalt den station som finns närmaste där du bor.

Om du skall ha en Residencia är det i stort sett samma process, National Polisen gör den och ditt NIE nummer blir registrerat som ID nummer för en fast boende i Spanien.

Vad jag försöker förklara men kanske bara komplicerar, är att om du går till National Polisen i Madrid och ber om ett NIE nummer så får du det, men då är du inte registrerad som boende i Spanien, för att bli det måste du be om Residencia (det gröna papperet), detta papper kommer du att behöva om du skall arbeta i Spanien.

Hoppas jag inte invecklat det för dig genom dåliga förklaringar......

Må gott och lycka till!!!

Residencia (gröna papper) behövs väl inte av EU-medborgare som t ex jobbar tillfälligt, eller som har ett företag registrerat i ett annat EU-land?

Men om man skall starta och registrera ett nytt bolag i Spanien kan det förstås vara andra regler, de känner jag inte till. Jag har dock jobbat (som voluntär visserligen, och för rätt många år sedan, och endast ett par månader, många brasklappar ;-) ) enkom med NIE.

Residencia behövs om du skall jobba i Spanien för ett spanskregistrerat företag och skall skrivas in i det sk "Seguridad Social" Socialförsäkringen. Om man arbetar i Spanien tex via Internet och dator för ett föerag som inte är registrerat i Spanien utan tex i Sverige och den ekonomiska aktiviteten sker i annat land behövs ingen Residencia. I villket fall som helst så säger lagen att alla personer som skall vistas i 3 månader eler mera i Spanien skall skaffa Residencia skriva in sig som boende i Spanien), vad som sker i praxis är en annan femma.

Ha en bra dag!

Nya trådar

Back
Toppen