Worldwideswede
Ny medlem
Flytten går i veckan till Madrid och jag har en hel del att göra innan jag börjar arbeta om knappt två veckor. Jag har förstått att jag måste ha mitt NIE (id-nummer) innan jag kan göra mina förberedelser som att skriva ett bostadskontrakt (gäller det även man hyr privat i andra hand?) och för att kunna öppna ett konto på bank.
Men ska det även behövas för att köpa en mobil med prepago/kontantkort?
Behövs NIE också för att köpa ett månadskort på metro?
Jag har fått tips om följande bank som ska vara bra för att kunna betala räkningar över nätet och att göra överföringar från Spanien till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av:
ING DIRECT: Cuenta Naranja, Cuenta Nómina, Hipoteca, Broker, Planes, Fondos... Eso es Fresh Banking
Är det någon som har annan info som kan vara bra att tänka på inför vardagslivet i Madrid?
Men ska det även behövas för att köpa en mobil med prepago/kontantkort?
Behövs NIE också för att köpa ett månadskort på metro?
Jag har fått tips om följande bank som ska vara bra för att kunna betala räkningar över nätet och att göra överföringar från Spanien till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av:
ING DIRECT: Cuenta Naranja, Cuenta Nómina, Hipoteca, Broker, Planes, Fondos... Eso es Fresh Banking
Är det någon som har annan info som kan vara bra att tänka på inför vardagslivet i Madrid?