Frågor om bankgaranti, byggstopp, administration licence

rolund

Ny medlem
¡hola!

Byggstopp på Sea Senses :(

Svar fick jag är TM i väntan på "administration licence. This means that at each stage of the building, when the construction has got to a certain stage, the town hall needs to visit and check that the building is progressing in line with the building license which was originally approved, and we cannot continue until their inspectors have done their checks. We are still planning to finish the project on time".

Är det vanligt i Spanien?:confused:

Har frågat mäklaren om bankgaranti. Vi fick muntligt men har inte sett den svart på vit. 30% av köpsumma bör betalas in nästa vecka.
Törs man göra det? Eller bör jag få se bankgaranti innan inbetalning?:confused:

Är lite oroligt. Tacksam för alla tips o råd.
Med vänlig hälsning

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Det svar du fått från TM verkar väl trovärdigt. Dom vill/kan/får väl inte fortsätta förrän varje steg i bygget är klart och besiktigat. Det verkar väl redigt och seriöst :). Tydligen så bygger dom så snabbt och effektivt så att dom spanska, kommunala "mañanabesiktningsmännan" inte hinner med :D. Jag för min del skulle inte vara orolig ett ögonblick. Tvärtom.
Vad det gäller bankgarantin så måste det naturligtvis gå att få se den "svart på vitt". Det måste väl mäklaren kunna hjälpa dig med kan man tycka. Men kanske Maarli eller Nalle här på forumet kan svara på hur du ska göra.
rocio

Ta kontakt med din advokat gällande bank garantin. Ibland sà skrivs den in i ditt köpekontrakt, andra ggr skrivs den separat och registreras separat. TM är välkända sà jag hade inte oroat mig.

¡hola!

Byggstopp på Sea Senses :(

Svar fick jag är TM i väntan på "administration licence. This means that at each stage of the building, when the construction has got to a certain stage, the town hall needs to visit and check that the building is progressing in line with the building license which was originally approved, and we cannot continue until their inspectors have done their checks. We are still planning to finish the project on time".

Är det vanligt i Spanien?:confused:

Har frågat mäklaren om bankgaranti. Vi fick muntligt men har inte sett den svart på vit. 30% av köpsumma bör betalas in nästa vecka.
Törs man göra det? Eller bör jag få se bankgaranti innan inbetalning?:confused:

Är lite oroligt. Tacksam för alla tips o råd.
Med vänlig hälsning

Bankgarantin får du på den summa du betalt - dvs efter att du betalt 30 % som du tydligen har i avtalet ( brukar vara 40 % )
de normala 6000 Euro du betalt i reservationsbelopp brukar man inte få en separat garanti för.
Men som andra skriver, gällande TM så behöver du inte att vara orolig för byggets färdigställande även om det kan försenas något. Enligt obekräftade uppgifter jag har så har man ännu bara byggtillstånd till det som är under markplan, men man väntar sig få OK på resten vilken dag / vecka som helst. Men tydligen har kommunen vissa synpunkter på strandnära byggen just nu ....

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen