Fuengirola-Gran Canaria?

Djurjouren

Ny medlem
Efter 4 år på Kanarieöarna så kommer jag förmodligen att flytta till Fuengirola nu i Januari. Någon som kan ge mig en jämförelse hur det är att leva och bo, skillnaderna? Jag söker mer civilication än Gran Canaria kan ge mig. Jag gillar hästar och söker såklart ett hästliv, gärn atrav. Finns det trav någonstans i närheten? Och givetvis så söker jag ju nya bekantskaper i området. Jag är en 39 årig tjej, med intresse som hälsa, yoga, tarot, hästar, träning, djur, natur..... Dricka kaffe gillar jag att göra också!!! Festa och dricka massa sprit är inte min grej, jag är ganska trist på det viset.
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!! Det var ett kärt gästspel :) var längesen du tittade in, kommer ihåg när du sa att du flyttade ditt, hur har du haft det?? Ja det finns inte alltför stort utbud av hästverksamheter där, oavsett vilken av kanarieöarna man väljer.
Frugan min är också hästtjej så hon skulle gärna bosätta sig i Jerez, som ju är en känd hästregion.
Utanför Fuengirola, dvs inåt landet så finns det fler fincor än vad det finns på GC garanterat! Dock så är just travsporten en väldigt liten sport i Spanien som helhet.

Mallorca verkar dock ha en del trav
http://www.federaciobaleardetrot.com/boletinesHTML.php?idBoletin=566&idCapitulo=13
 
Hej,
Jag har många bekanta, både svenskar och andra nationaliteter som har flyttat hit från kanarieöarna. Deras samstämmiga uppfattning är att öarna blev för begränsat, sämre med kulturutbud, sport mm. Vad gäller hästspoort så finns det flera hästgårdar inom 10 km radie från Fuengirola. Jag bor mere eller mindre granne med 2 - Finca Krimalina är danskt och La Hoppla är svenskt. Sen finns det dessutom ett antal spanska gårdar. Trav förekommer i praktiken inte i Spanien utan det är galopp, dresyr och hopp som gäller. Däremot ser man ofta ekipage som tränar med vagnar, med alltfrån en till 6 hästar förspända. Jag tror inte att det har gått en vecka utan att jag sett någon, jag har till oc med sett 8 spann och spann med mulor eller åsnor.
 
Tusen tack för svar!!!! Då känner jag mig lite lättad! Känner hur jag liksom ruttnar bort här på Kanarieholmarna. Hur stor är turismen i Januari? jag kommer ju från Gran Canarias högsäsong till Funegirolas lågsäsong?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Turismen i Januari

Tusen tack för svar!!!! Då känner jag mig lite lättad! Känner hur jag liksom ruttnar bort här på Kanarieholmarna. Hur stor är turismen i Januari? jag kommer ju från Gran Canarias högsäsong till Funegirolas lågsäsong?

Hej,
Januari och februari är den absoluta lågsäsongen här på kusten, så du kommer att märka en stor skillnad mot Kanarieöarna. Det finns givetvis turister här då också, det finns bland annat mycket golfturister här då. Golfens lågsäsong är Juli - Augusti.
De människor man träffar på stan är i första hand de bofasta samt ett inte alls föraktligt antal övervintrare. Sen kommer det förstås också engelsmän, de kommer året om. De känns igen på att de går i kortbyxor och flip flops när vi har päls och stövlar...gapskrattt
 
Hahaha, en fråga till. Arbetsmässigt, hur ser det ut? Jag har ju bott på Gran Canaria och här är det väldigt svårt att överleva som egen företagare och värre blir det för varje år. Någon sa att det är lika illa på hela Costa Del Sol. Stämmer det?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om det är svårt eller inte att överleva som egen företagare beror givetvis på vilken branch man jobbar i. För min och min frus del så har vi inte upplevt att det är några större svårigheter, snarare tvärtom. Men generellt sett så är det givetvis så att många har svårt även om jag tycker mig ha sett att det har vänt nu här på Costa del Sol.
 
Klicka på länken som jonnyx har lagt till: "Bilder från Spanien."

Då lär du se vilken verksamhet de bedriver!
 
Verksamhet i Spanien

Ah, ok. Vad har ni för sorts verksamhet om man får fråga? all info jag kan få är tacksamt.

Ja visst är det så att en del av bilderna på mina bildsidor avspeglar verksamheten, men huvuddelen är från vårt dagliga liv här i Spanien.

Vi har arbetat med många olika verksamheter sedan vi flyttade ner hit, många av dem nya för oss och vissa med anknytning till det vi gjorde i Sverige.
Första jobbet här var att ta hand om köket på Svenska Skolan i Fuengirola.
Sedan har jag arbetat med en Internetportal, som timesharehaj, på en mäklarfirma, översättare på ett magasin, som marknadsförare av ett hotell samt dessutom extraknäckat i snickeribranchen. Min fru har dessutom jobbat på en bokningscentral samt flera år med telemarketing.
Men nu kör vi sedan några år vårt eget race, marknadsföring - både på Internet och traditionellt. Kunderna finns i huvudsak här på CdS men även på Costa Blanca och i Norge.

De viktigaste för att klara sig här är enligt vår mening att man är öppen för nya brancher och inte stirrar sig blind på att bara göra det man gjorde i Sverige eller det som man har utbildning för. Samt att inte vara rädd för att hoppa på även kortare jobb, de kan ofta vara inkörsporten till något mer varaktigt.:sol:
 
Last edited:
Ja vi har en engelsk granne som 99% av årets dagar går i shorts, oavsett väder och vind. Det är nästan så att man ritar ett kors i taket om man ser honom i långbyxor.:D
Verkar vara en sport i UK också även om det snöar, pojkarna ska härdas och äldre drar i sig alkohol.
Hipodromo finns tydligen utanför funkan i Cerros de aguila.
Men att överleva med nya påhugg lär väl bli allt svårare.:frusen:
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
ah, ok, men jag är inte ute efter marknadsföring eller sånt, jag vill mest bara fika. men tack iallafall!!!

jo men det var ju fika Jonnyx ville göra :) Kommer gärna ner och fikar med båda er när jag kommer ner thumb
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen