Gestor?

Susform

Ny medlem
Jag har just köpt en liten lgh i Punta Prima och mäklaren förklarade att man behöver en "gestor"/ revisor enligt lag. Den mäklarfirman föreslår tar 240 €/år och det tycker jag låter väldigt mkt för att kolla att deklarera (ellet vad de nu gör?). Är det någon som vet om detta är standardpris eller finns det billigare gestorer? I så fall tar jag tacksamt emot namnförslag :)

Om någon har tips på hemförsäkringsbolag, tv/internet operatör, företag som hjälper till med uthyrning av min lgh och städföretag vill jag gärna ha dessa också :)

Susanne

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Någon lag på någon som sköter deklarationen finns vad jag vet inte, men vi betalar för tjänsten så slipper vi själva. Kanske i framtiden när min spanska är bättre så vågar jag ge mig på att deklarera.

Använder du sökfunktionen så hittar du mängder med trådar på det du vill ha tips om. Det är säker så att det finns firmor som både håller med nyckelservice, städ, uthyrning ochdeklarstion.

Edit: Välkommen till forumet.

Last edited:
Jag betalar 50E per år för att få deklarationen fixad. Det är väl det enda som behövs, om jag uppfattat saken rätt.

Jag har just köpt en liten lgh i Punta Prima och mäklaren förklarade att man behöver en "gestor"/ revisor enligt lag. Den mäklarfirman föreslår tar 240 €/år och det tycker jag låter väldigt mkt för att kolla att deklarera (ellet vad de nu gör?). ...
Susanne

Jag tycker också det låter mycket.
Vilken firma är det?
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack för informativa svar! Ska kolla Abaco, jag vet inte vem jag "har" nu, det följde liksom med i försäljningen, fast jag får betala förstås :)

Jag betalar 50E per år för att få deklarationen fixad. Det är väl det enda som behövs, om jag uppfattat saken rätt.

Ja man behöver inte annat än nån som gör deklarationen
för den sk inkomstskatten/förmånsskatten som icke resident
om man inte kan göra den själv...

Chao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Tack för informativa svar! Ska kolla Abaco, jag vet inte vem jag "har" nu, det följde liksom med i försäljningen, fast jag får betala förstås :)

Det enda som man kan/vill ha en asesoria eller gestoría till är
att deklarera en av skatterna när man som icke resident inte kan själv.
Om man har en typ av juristfirma som Ábaco så gör dom denna samt om
man inte är här nere så ofta så skickas ev papper från tex skatteverket till dom så man
inte går miste om viktig info. Posten går ju oftast till brevlådan
till bostaden annars. Har nån koll på den så må det vara men ev info är ju på spanska.

Har man en firma så kan man ju även få svar på ev frågor och hjälp med
vad det än vara må beträffande bostaden. Ger man dom ett uppdrag så
kostar det ju extra men läs på hemsidan vad som ingår. Tryggt iaf dom
första åren.
Har du köpt 2015 så ska deklarationen vara inne senast 31.12 i år.
Om du skrivit på i år så är det nästa år så byt "hjälp" (dyr) med en gång...
I bland anser dom att man har 3 mån uppsägning och före ett visst datum.
Och missar man det så är man fast ett år till :(

Chao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Använder också stattin och är väldigt nöjd med dem. 159 euro och de sköter deklaration, skatteinbetalningar, svarar på frågor etc. Smidiga...

Jag har lägenhet i Valencia. Min advokat är bra, men lite väl dyr för att göra enklare ärenden som deklaration och sådant, så tack för tipsen. Är det någon nackdel att ha en deklarationsfirma på distans tycker ni, eller bör jag hitta någon i Valencia?

Nya trådar

Back
Toppen