Glöm finessen – så hälsar du i Spanien

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Chr57,

Tack för den länken; jag som bodde mycket i Spanien på 60-talet hade nog gjort bort mig med ett "Buenas tardes" el dyl.

Man kan tydligen hitta mycket om det mesta på detta forum. Toppen!
Ha en skön Lucia-kväll!

Intressant. I huset jag bor "Buenos" och "Buenas" alla…..
På stan blir det mest Hola…
De flesta är i yrkesverksam ålder så det är inte Jurassic Park jag bor i heller.

Ja, så har vi dom vanliga varianterna:¡Hola, buenos días! eller bara ¡Buenos! Fast jag tycker det är ganska vanligt att människor man möter fortfarande använder sig av dom gamla "högtidliga" ramsorna också.
rocio

Last edited:
Jag hör då buenos días, buenas tardes och buenas noches
varenda dag i stort sett...
Vanligast sen är - om inte dom tre fraserna, buenas och hola och i bland
i kombo som Rocio skriver "hola, buenos dias".
Buenos däremot hör jag inte :D Däremot sägs det ofta Adiós om man
möts och går förbi. Man kan ju tro att det betyder adjö då i detta fallet men
nej det betyder hej, hejdå :)

Och så säger jag chao om jag går men det är
inte många som gör :D/ P

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tycker inte länken stämmer riktigt häruppe i Mijas Pueblo! Här hälsar de flesta med "Hola+ Buenos dias, buenas tardes eller buenas noches". Med eller utan s på slutet. När man blir bekant med gamla gubbarna kommer det ofta bara ett "Buena" i stället. Ofta kommer ett "Que tal?" efter, eller till min jycke "Que pasa?" Verkar mest som engländarnas "Hello, how are you?". Ingen förväntar sig något svar.

När man går blir det oftast ett "á luego" eller ibland "adiós" (med eller utan s), men "chao" har jag bara hört i Babbelkursen på internet. (Babbel tycker dessutom att man skall hälsa artigt med "Mucho Gusto", men då blir jag mer betraktad som en fåne.

À luego önskar Göran i Mijas Pueblo

Presidenten i vår comunidad, med fru, hälsar alltid med hola, buenos/buenas ... (vad som är tillämpligt för tidpunkten på dygnet). Väldigt trevliga och hjälpsamma människor, fast det hör inte till ämnet. :)
/Helen

Presidenten i vår comunidad, med fru, hälsar alltid med hola, buenos/buenas ... (vad som är tillämpligt för tidpunkten på dygnet). Väldigt trevliga och hjälpsamma människor, fast det hör inte till ämnet. :)
/Helen

Vår president säger alltid på morgonen:
"Buenos días mi preciosa, qué tal? "
Jag svarar "mmm". Vem orkar en sån där lång harang
på morgonen ?
OK, han bor i samma lgh :D
Det var verkligen offtopic

Chao P redface

Chao används mest i Latinamerika!! Det är inflytande från italienska emigranter. I Spanien används "adios, hasta luego".
Jag håller med goranwint att det stämmer inte riktigt. I affärer används för det mesta "hola" eller"buenas" men ute eller när man träffar grannar används det klasiska "buenos dias", osv. :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Sämsta artikel jag läst pà länge, stämmer ju inte överhuvdtaget.

Visst har det spanska spràket blivit mycket mer informellt nu än för 40 àr sedan. Idag kan det t.om vara acceptabelt att "dua" nàgon vid tilltal istället för använda ni (Usted) Men att säga att "muy bueno/as dias/tardes/noches/ är löjeväckande och väcker tankar om àsnekärror fàr mig att undra om Mats Holmberg varit i Spanien mer än 2 ggr?

Ciao tycker jag används ganska ofta bland vuxna, speciellt i skrift, fast dà stavat "chao"

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen