Grönsakskrig

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Svenskarna är inte mycket för att protester, två gånger muttrade man, 1917 och 1972.

Mjölkens viktiga betydelse i samhället kan man se i det stora engagemang som svenska kvinnor visat i historien. Våren 1917 demonstrerade tusentals arbeterskor mot bristen på mjölk och de därpå följande höga mjölkpriserna. Ett drygt halvsekel senare var det dags igen när Skärholmsfruarna 1972 sa ifrån.

”Priserna stiger och Palme tiger” – Skärholmsfruarnas protest

Jo´rå vi protesterar ganska mycket i Sverige fast
det hörs inte så mycket nuförtiden..

Bönder har ju lämpat av en hel del utanför riksdagen genom åren..

Det stora vänsterupproret 1968
Almarna 1971
Husockupationer 60-70-tal

24 apr i år var det demonstrationer över hela Sverige för
dom utförsäkrade..
Sen demonstreras det ju lokalt mot orättvisor i skolor,våld,mord,
nedläggningar och lojalitet med andra länder.

Så mesiga är vi inte.. :eyes:

Ciao P :vissla:

Nä, Preciosa - svenskarna är ena riktiga sillmjölkar. Den våldsammaste protesten upplevde jag själv när jag som åskådare följde Kårhusokupationen. Jag studerad teoretisk fysik på Universitetet. Så här beskrivs okupationen:

http://www.fokus.se/2008/05/sverige-1968/

"I Sverige gjordes tafatta försök att ingjuta upprorskänsla i befolkningen. Kårhusockupationen är det återkommande exemplet på hur Sverige också drabbades av den revolutionära febern. Men de flesta Fokus talat med beskriver ockupationen som en obetydlig episod.

– Det var ett löjligt spektakel, säger DN:s ledarskribent Barbro Hedvall som själv var student i Uppsala.

– Det rådde politisk konsensus och hela den svenska samhällsdebatten tog ett kliv åt vänster, säger Kim Salomon.

Så upplevde jag också "upproret"/"episoden".

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Äsch..det rörde om i grytan lite..ingen lämnades
oberörd och det står ju att de radikala högerkrafterna
teg...och - politikerna fick mer respekt för ungdomsgrupperna.

Jag tycker det är trist när dom som stod på barrikaderna inte står
för vad dom gjorde..mesproppar ));) Tappar all respekt för dom.
Men det är alltid så när folk får ner fingrarna
i syltbuken sen...då skäms man för vad man hade för
åsikter..money talks..

Fast jag är lika ilsken fortfarande fast jag stod ju aldrig på
barrikaderna. Var lite för gammal då. Jobb och barn och inte i
akademikervärlden heller..Man fick slåss för dom svaga på jobbet i stället.
Jag är ingen mespropp..:cheeky

Ciao P

Sillmjölkar är ett bra ord! Nog tror jag att man protesterar mer, oftare och ljudligare söderöver. Frankrike, Spanien, Grekland...

pozuela;11394 Nog tror jag att man protesterar mer skrev:
Jo visst är det så..dom - iaf Spanien och Grekland har ju lite
mer problem också. Enorm arbetslöshet, en enorm korruption
samt svart arbetsmarknad. Otroligt många invandare som lever i misär.
Vi i Sverige har ju i de flesta fall bra fast det kunde vara bättre
på många fronter. Tex sjukvården och skolorna.

Saludos P :sol:

Sillmjölkar är ett bra ord! Nog tror jag att man protesterar mer, oftare och ljudligare söderöver. Frankrike, Spanien, Grekland...
Ehh... Ja, man kanske också har många fler och mycket större anledningar att protestera... (som Preciosa skriver)

Ni som gnäller, gnyr och gnatar över att vi inte protesterar mer i Sverige - varför går ni inte ut på gatorna själva då??

/kimmen

Ehh... Ja, man kanske också har många fler och mycket större anledningar att protestera... (som Preciosa skriver)

Ni som gnäller, gnyr och gnatar över att vi inte protesterar mer i Sverige - varför går ni inte ut på gatorna själva då??

/kimmen

hahahahaha touché

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen